شناسهٔ خبر: 33420440 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۳۹ بازارچه مرزی در کشور وجود دارد

سنندج - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور گفت: براساس تصویب نامه های هیات وزیران 39 بازارچه در 9 استان مرزی وجود دارد که در این استان ها به دلیل داشتن مرز با هفت کشور همسایه زمینه برای انجام مبادلات مرزی مشترک فراهم است.

صاحب‌خبر -

بابک دین پرست شامگاه سه شنبه در نشست با فعالان اقتصادی شهرستان بانه اظهار داشت: با وجود اهتمام جدی دولت و انگیزه و اشتیاق دولت مردان برای حل مشکل معیشتی مرزنشینان استان‌های مرزی شیرینی این توجه خاص دولت به کام مرزنشینان ننشست.

وی با اشاره به وظایف حاکمیتی وزارت کشور گفت: مشکل معیشت مرزنشینان به جدیت پیگیری می‌شود با توجه به غیر فعال بودن تمام کارت‌های مرزنشینی مشخص شده که در زمینه کمک به معیشت آنان اقدامی انجام نشده است.

دین پرست افزود: در بسیاری از مرزها جامعه هدف دولت از مزایای مرز بهره مند نمی‌شود و بیشتر واسطه‌ها و دلالان از این فرصت‌های سود می‌برند.

دبیر شورای توسعه و امینت پایدار شرق و غرب کشور گفت: ۹ استان کشور عضو شورای توسعه و امنیت پایدار هستند که استان کردستان نیز یکی از استان‌های عضو است.

وی یاد آور شد: ساماندهی بازارچه‌های موقت مرزی و تأمین معیشت مرزنشینان مهمترین برنامه دولت است و هدف دولت از ساماندهی بازارچه‌های موقت مرزی کمک به معیشت مرزنشینان است.

دین پرست گفت: هدف گذاری دولت در زمینه ساماندهی مبادلات مرزی درست بود و ۹ هزار میلیارد ریال نیز برای این هدف اختصاص یافت و قرار بود به هر خانواده هر ماه پنج میلیون ریال به عنوان تخفیف عوارض گمرکی پرداخت شود.

وی اضافه کرد: در راستای اهداف دولت و کمک به معیشت مرزنشینان سال گذشته اعتبارات برای ساماندهی مبادلات مرزی از ۹ هزار میلیارد ریال به ۴۲ هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

دین پرست اظهار داشت: عدم تخصیص یارانه تسهیلات، مشکلات شهرک صنعتی، ایجاد اتاق فکر اقتصادی و بررسی علت تعطیلی پنج هزار واحد صنفی بانه از مهمترین مشکلات این شهرستان مرزی است که با جدیت پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: هر پیشنهادی برای توسعه مرز در استان مصوب می‌شود بایستی شیرینی هدف دولت را به کام مردم بچشانیم و اهداف و برنامه‌های دولت را اجرایی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور گفت: با توجه به وجود هتل‌های لوکس در بانه باید برنامه مشخصی برای طرح توسعه شهرستان و بوم گردی ارائه شود و جاذبه‌های گردشگری آن نیز ایجاد شود.

تجارت به کمک سرمایه گذاران بانه‌ای شتافت

سرپرست فرمانداری بانه نیز در این نشست گفت: این شهرستان به همت سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی به نگین اقتصادی غرب کشور تبدیل شده و تجارت در این شهرستان مرزی به کمک سرمایه گذاران آمده است.

محمد امین زاده افزود: سرمایه گذاران بانه‌ای سرمایه‌های خود را در بخش‌های مختلف بکار گیری کردند و زمینه رونق اقتصادی و اشتغالزایی در شهرستان فراهم کردند.

وی به بسته شدن مرزهای غیر رسمی اشاره کرد و اظهار داشت: بسته شدن بازارچه‌های موقت مرزی باعث ایجاد مشکلات اقتصادی و بیکاری مردم شده که باید برای حل این مشکلات تدابیری اندیشیده شود.

امین زاده منطقه ویژه اقتصادی بانه و شهرک صنعتی این شهرستان را از مهمترین سرمایه‌ها در زمینه توسعه اقتصادی اعلام کرد و افزود: فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی بانه با ۳۵ هکتار در تیرماه امسال به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه مهمترین خواسته مردم بانه تردد مسافر و خودرو از مرز سیرانبند است گفت: مرزها تهدید و فرصت برای کشور هستند مرز سیرانبند نیز به یک فرصت برای توسعه صادرات در بانه تبدیل شده و سالانه مقادیر زیادی کالا از این مرز به اقلیم کردستان عراق صادر می‌شود.

سرپرست فرماندار بانه اضافه کرد: مرز سیرانبند بانه از قبل به عنوان یک مرز رسمی در کشور شناخته شده اما برای تردد مسافری و خودرویی موانعی وجود دارد که رفع این موانع در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه برابر مصوبه هیأت وزیران مجوز واردات ۱۰۰ قلم کالا در بازارچه سیرانبند بانه فراهم شده اما تاکنون اجرایی نشده است گفت: هم اکنون بازارچه سیرانبند بانه هفت هکتار است که برنامه توسعه این بازارچه تا ۵۰ هکتار پیش بینی شده که نیازمند اعتبارات است.

به گزارش ایرنا طرح ساماندهی مبادلات مرزی در سال ۹۶ توسط هیأت وزیران مصوب شده و در راستای اجرای این طرح بازارچه‌های موقت مرزی بسته شدند و برای مرزنشنیان شعاع ۲۰ کیلومتری مرزها کارت الکترونیکی (کارت پیله وری) صادر شد و هر کارت چهار نفر را تحت پوشش قرار دهد و مقرر شده به ازای هر نفر هفت میلیون ریال به حساب سرپرست خانوار واریز شود.

این طرح در کردستان در بازارچه‌های مله خورد در سروآباد، خانمه شیخان در مریوان و سیرانبند بانه به اجرا در آمد.

اجرای طرح مبادلات مرزی با کارت الکترونیکی مرزنشینان و کارت پیله وری برای نخستین با در کشور از طریق بازارچه مرزی سیرانبند بانه در اسفند ماه سال ۹۷ اجرایی شد که طی آن ۲ مرحله کالا از این بازارچه به کشور وارد شد.

مرز سیرانبند دومین مرز رسمی استان کردستان در ۲۵ کیلومتری شهر بانه و در بخش ننور واقع شده و مصالح ساختمانی، آهن، شیشه، پوکه، مصنوعات پلاستیکی، میوه و تره بار کالاهای هستند که از مرز سیرانبند بانه به اقلیم کردستان عراق صادر می‌شود.

شهرستان مرزی با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

۷۴۶۹ / ۳۰۳۴

نظر شما