شناسهٔ خبر: 33449844 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت کشور | لینک خبر

در جریان سفر معاون وزیر کشور به دو استان کردستان و آذربایجان غربی صورت گرفت؛

ارزیابی دبیر شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور از شرایط توسعه ای 7 شهرستان در غرب و شمال غرب کشور/ دین پرست: دستگاههاي مسئول بايد تلاش كنند تا مرزنشينان از ظرفيت ها و تسهيلات ويژه اعطايي دولت، به نحو شايسته بهره مند شوند/ ٣٩ بازارچه مرزي در ٩ استان كشور در همسايگي ٧ كشور داراي مجوز فعاليت هستند/ گزارش موانع و مشكلات، كاستي ها و پيشنهادات اصلاحي لازم در این عرصه به وزیر کشور، پس از خاتمه بررسي هاي ميداني

معاون اقتصادی وزیر کشور و دبیر شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور در جریان سفر به مناطق غربی و شمال غربی کشور، شرایط توسعه ای شهرستان های اروميه، پيرانشهر، سردشت، بانه، مريوان، سرو آباد و سنندج را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: همه دستگاههاي مسئول بايد تلاش كنند تا مرزنشينان عزيز استانهاي منتخب، از ظرفيت ها و تسهيلات ويژه اعطايي از سوي دولت، به نحو شايسته بهره مند شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، بابک دین پرست؛ معاون اقتصادی وزارت کشور در دو روز نخست از سفر به مناطق غربی کشور، از دو استان کردستان و آذربایجان غربی بازدید و با حضور در سرحدات مرزی در این دو استان و همچنین بخش های مختلف 7 شهرستان این دو استان، ابعاد مختلف توسعه و امنیت پایدار در این دو استان را بررسی کرد.
دبير شوراي توسعه و امنيت پايدار شرق و غرب كشور در جریان بازدید های خود  در آذربايجان غربي گفت: مهمترين دغدغه دولت و مشخصاً شخص رياست محترم جمهوري و ديگر مسئولين نظام، رفع موانع اقتصادي و ارتقاي سطح معيشتي مردم است.
وی افزود: دولت  براي تقويت معيشت مرزنشينان استانهاي آذربايجان غربي، كرمانشاه، كردستان و سيستان و بلوچستان، ابتدا در مرداد ماه سال ١٣٩٦ و در اجراي آيين نامه ساماندهي مبادله در بازارچه هاي غير رسمي موقت مرزي، و مشخصاً با هدف ساماندهي و بهبود وضعيت  معيشت و فعاليت كولبران، مصوب نمود كه كولبران حائز شرايط لازم، ميتوانند براي واردات فهرست اقلام كالايي مصوب، از مبلغ نهصد ميليارد تومان در سال ، در قالب تخفيف سودبازرگاني بهره مند گردند.
دین پرست در همین زمینه ادامه داد: متعاقباً در خرداد ماه سال ١٣٩٧، اين رقم به ٤٢٠٠ ميليارد تومان افزايش يافت و براساس مصوبه دولت هر كولبر مشمول ميتواند، ماهانه مبلغ ٧٠٠ هزار تومان و هر خانوار مرز نشين مشمول نيز ماهانه حداكثر تا سقف دوميليون و هشتصدهزار تومان از تخفيف سودبازرگاني مذكور بهره مند شود.
معاون اقتصادی وزیر کشور خاطر نشان کرد: بر اساس مصوبات هيات وزيران تعداد ٣٩ بازارچه مرزي در ٩ استان كشور ، كه در همسايگي ٧ كشور قرار دارند، داراي مجوز فعاليت مي باشند.
دین پرست افزود: متأسفانه عليرغم اهتمام جدي دولت و انگيزه و اشتياق خاص دولتمردان براي كمك به معيشت مرزنشينانِ استانهاي مشمول، به نظر ميرسد كه شيريني اين توجه خاص دولت و حاكميت به هموطنان عزيز مرز نشين، آنگونه كه شايسته بود به كام مردم منطقه ننشسته است.
معاون وزیر کشور تصریح کرد: موانع و مشكلات ، كاستي ها و پيشنهادات اصلاحي لازم، پس از خاتمه بررسي هاي ميداني، در اولين فرصت به استحضار وزير كشور و عنداللزوم ساير مسئولين خواهد رسيد.             
دبیر شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور افزود: همه دستگاههاي مسئول بايد تلاش كنند تا مرزنشينان عزيز استانهاي منتخب، از ظرفيت ها و تسهيلات ويژه اعطايي از سوي دولت، به نحو شايسته بهره مند شوند.
دین پرست با اشاره به اینکه؛ تسهيلات اعطايي دولت بايستي نصيب افراد مشمول شود، نه افراد واسطه گر و فرصت طلب، گفت: دستگاههاي متولي اجراي تصويبنامه هاي مربوطه، بايستي با همكاري دستگاههاي اطلاعاتي، امنيتي، قضايي، نظامي و انتظامي عضو شوراي توسعه و امنيت پايدار شرق و غرب كشور، زمينه هاي تضييع حقوق كولبران مشمول تصويبنامه هيات وزيران، توسط افراد واسطه و سودجويان را شناسايي و اقدامات قانوني لازم را دنبال کنند.
وی بر ضرورت تسريع عمليات اجرايي و تشريفات كاري و رويه گمركي در پايانه هاي مرزي تاکید و استفاده حداكثري از ظرفيت باز ارچه هاي مرزي را در شرايط حساس كنوني ضروری برشمرد.
دبیر شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور، در جریان سفر به استان آذربایجان غربی، در جلسه مشترك با استاندار آذربایجان غربی و فرمانده قرارگاه حمزه سید الشهدا و رییس کمیته اطلاعات و عملیات غرب كشور شرکت کرد و بدین ترتیب، در  ارومیه مرکز استان، شرایط مدیریتی و راهبردی استان و مناطق مرزی را مورد بررسی و تبادل نظر قرار داد.
دین پرست، در مرحله بعد به شهرستان مرزي پيرانشهر عزیمت کرد و پس از بازدید از بازارچه مشترک مرزی تمرچین، با فعالین اقتصادی و نمايندگان پيله وران، واردكنندگان و صادر كنندگان این شهرستان ديدار و موانع توسعه تولید و تجارت و مشکلات مرزنشینان اين شهرستان را مورد بررسی قرار داد.
معاون وزیر کشور همچنین در یک بازديد هوایی از عملیات بازگشایی جاده های مرزی و پایگاه های مستقر در مرز، روند مبادلات مرزی را ارزیابی و معبرهای تردد را مورد پایش هوایی قرارداد.
دبیر شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور، در مرحله بعد مأموریت خود، وارد شهرستان مرزی سردشت شد و ضمن بازديد از بازارچه مشترک مرزی کیله و همچنین گذر مرزی غیر رسمی و غير فعال قاسم رش، با نمایندگان پیله وران وفعالين حوزه صادرات و واردات شهرستان سردشت دیدار کرد.
دین پرست، در جریان سفر به سردشت، همچنین در جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان آذربایجان غربی که با حضور اعضای استانی ، فرمانداران و مديران شهرستانهاي ذيربط برگزار شد، شرکت کرد.
پس از آذربایجان غربی، استان كردستان، دومین استان مقصد سفر دین پرست به غرب کشور، قرار گرفت و شهرستان بانه، اولین مقصد سفر معاون اقتصادی وزیر کشور به این استان بود که با بازديد از بازارچه مشترك سيران بند شهرستان بانه آغاز شد و با حضور در جلسه ستاد تسهيل و رفع موانع توليد و بررسی شرایط تولید و اشتغال در این شهرستان، خاتمه یافت.
دبیر شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور، در مرحله دوم سفر به استان کردستان، وارد مريوان شد و ضمن بازدید از پايانه مرزي باشماق، پاسگاه مرزي سورن و بازارچه مرزي خانم در این شهرستان، شرایط مرزی و وضعیت مراودات تجاری در مرزهای این شهرستان را مورد بررسی قرار داد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای شهرستان سرو آباد، سپس وارد سرو آباد شد و از بازارچه مرزي این شهرستان، بازدید کرد.
دین پرست پس از بازدید از 3 شهرستان بانه، مريوان و سرو آباد، وارد سنندج؛ مرکز استان کردستان شد و در نشست ساماندهي مبادلات مرزي استان كردستان شرکت کرد.
در حال بارگذاری

گالری تصاویر

فایل‌های ویدیویی

  • WhatsApp Video 2019 06 13 at 12 18 44

نظر شما