شناسهٔ خبر: 33404430 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فائقی: اختلاف کمیته المپیک با فدراسیون سابقه قدیمی دارد/ مجیدی ریسک کرد

کارشناس مسائل مدیریتی فوتبال، گفت: اختلاف کمیته المپیک و فدراسیون فوتبال در بحث تیم امید یک موضوع قدیمی است.

صاحب‌خبر -

سعید فائقی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در مورد انتخاب فرهاد مجیدی و اختلاف به وجود آمده بین وزارت ورزش و کمیته المپیک با فدراسیون فوتبال صحبت‌های زیر را انجام داد.

فارس: بعد از انتخاب فرهاد مجیدی وزارت ورزش و کمیته المپیک از فدراسیون فوتبال بابت عدم هماهنگی انتقاد کردند. در این مورد چه نظری دارید؟

در سال 74 مصوبه‌ شورای عالی ورزش که با حضور رئیس جمهور است را داشتیم. در این مصوبه در رابطه با نحوه انتخاب سرمربیان تیم‌های ملی بیان شده بود که رئیس فدراسیون پیشنهاد می‌کند و بعد از تائید رئیس سازمان حکم می‌زند. این مسئله مربوط به آن زمان است که ما در سازمان تربیت بدنی بودیم دیگر نمی‌دانم آیا تغییری در این امر به وجود آمده است یا نه. بالاترین مرجع تصمیم گیری در هر رشته فدراسیون است اما چون تیم ملی حاکمیتی است باید هماهنگی بین رئیس دستگاه تربیت بدنی صورت می‌گرفت. اینکه آیا بعدها که ما در فوتبال تعلیق شدیم و اختیارات اساسنامه‌ای فدراسیون فوتبال بالا رفت در این مصوبه تغییری به وجود آمده یا نه را من نمی‌دانم. ما همان زمان برای این کار تائیدیه فیفا و مراجع بین المللی را گرفته بودیم.

فارس: بحث دیگر در این مورد لطمه‌ای است که شاید این اتفاقات به تیم امید می‌زند. آیا نباید فدراسیون با توجه به شرایط موجود در مورد این انتخاب با وزارت ورزش و کمیته المپیک هم  هماهنگ می‌کرد؟

یکی از دلایل مشکلات همیشگی تیم امید این است که تدارکات این تیم با کمیته المپیک است اما امور اجرایی آن با فدراسیون است. همیشه در این سال‌ها بین فدراسیون و کمیته المپیک اختلافاتی به وجود می‌آمد. همان زمان که ویرا سرمربی تیم ملی ایران شد و با نتیجه مقابل استرالیا به جام جهانی رفتیم این مربی برای تیم امید به ایران آمده بود. این مشکلات همچنان ادامه دارد و از قدیم هم بوده است. هیچ وقت کمیته‌ای تشکیل ندادند که در این بین بحث هماهنگی دو طرف را مدیریت کنند. در سایر رشته‌های دیگر مثل کشتی، وزنه برداری و ... دخالتی صورت نمی‌گیرد اما چون فوتبال حساس است و در کمیته المپیک افرادی هستند که خودشان را متخصص می‌دانند این مشکلات به وجود می‌آید. همین الان نصرالله سجادی رئیس کاروان اعزامی به المپیک خودش را صاحب نظر می‌داند که البته همینطور هم هست. این مسائل چنین مشکلاتی را ایجاد می‌کند. اگر از من بپرسید معتقدم  فدراسیون باید این موضوع را مدیریت کند.

فارس: فدراسیون فوتبال در امر انتخاب سرمربی تیم ملی نا موفق بود و به هر کسی که پیشنهاد می‌دادند این موضوع را نمی‌پذیرفت. دلیل این امر چیست؟

یک دلیل به خاطر عدم موفقیت تیم  امید در سال‌های گذشته است. همین تیم هم در دیدارهای آسیایی نشان داد با تیمی که بخواهد راهی المپیک شود خیلی فاصله دارد. از سوی دیگر اختلافات، تدارکات، زمان کم و ... را نگاه می‌کنند و زیاد تمایلی به حضور در تیم امید ندارند. من این اتفاق را مبارک می‌بینم. یک جوان ریسک حضور در تیم امید را پذیرفته است. او جزو افراد خوشنام و صاحب برند در فوتبال است. حضور در تیم المپیک برای او ریسک دارد و باید همه دست به دست هم دهیم و توان اینکه مربی خارجی تمام عیاری بیاوریم را باید از حضور او استقبال کنیم تا تیم امید به موفقیت برسد.

فارس: خیلی‌ها به حضور فرهاد مجیدی انتقاد می‌کنند و می‌گویند مربی که سابقه مربیگری ندارد و تنها در چند بازی هدایت استقلال را برعهده داشته نباید به عنوان سرمربی تیم امید انتخاب شود.

به نظر من بحث مربیگیری شرایط خاص خودش را دارد. مدرک و تحصیلات مهم است اما فرگوسن یک نفر است و مشابه او پیدا نمی‌شود. در این بین کاریزما یک موضوع دیگر است که این افراد در کنار علم و تجربه می‌توانند موفق شوند. مجیدی این کاریزما را دارد و  عملکرد او در چند بازی آخر استقلال بد نبود.اگر او بتواند از این کاریزما استفاده کند موفق می‌شود. فوتبال دیگر در دنیا یک امر پیچیده نیست و همه در آن صاحب علم هستند. چیزی که این وسط کمک می‌کند موضوع کاریزما است. مجیدی در زمان بازی کردن هم نشان داد این کاریزما را از لحاظ مربیگری دارد. زمانی که در سال 1990 علی پروین را به مسابقات آسیایی فرستادیم همین صحبت‌ها و انتقادات بود که او تجربه خاصی ندارد و کلاس مربیگری نرفته است. اما پروین آن زمان یک کارستان کرد و اولین قهرمانی بعد از انقلاب را به دست آوردیم. الان هم این وضعیت وجود دارد. باید کمک کنیم تا تیم امید موفق شود. اگر به جوانان میدان ندهیم وابستگی ما بدون نتیجه ادامه پیدا می‌کند. یک روز ما این ریسک را در مورد محمد مایلی کهن انجام دادیم  و هنوز هم رکوردهای او غیر قابل تکرار در فوتبال ایران است.

انتهای پیام/ر

نظر شما