شناسهٔ خبر: 33356294 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

محکومیت اظهارات سفیر آمریکا در مناطق اشغالی

گروهها و شخصیت های فلسطینی اظهارات سفیر آمریکا در تل آویو مبنی بر حمایت از الحاق کرانه باختری به مناطق اشغالی را محکوم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، اظهارات جدید «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در رژیم صهیونیستی مبنی بر حق این رژیم در الحاق بخش هایی از کرانه باختری به مناطق اشغالی، موجی از خشم و محکومیت را بین فلسطینی ها در سطح رسمی و گروهی برانگیخت.

فریدمن روز گذشته(شنبه 18 خرداد) در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» گفت که الحاق کرانه باختری به مناطق اشغالی که فلسطینی ها برای برپایی دولت مستقل در آن تلاش می کنند، دور نیست.

فریدمن افزود: در سایه شرایط مورد نظر، حق رژیم صهیونیستی است که برخی از مناطق کرانه باختری را حفظ کند، اما این مسئله شامل همه بخش های کرانه باختری نیست.

این سفیر آمریکا درباره مناطق مورد نظر در کرانه باختری توضیح نداده است. اگرچه این برنامه در چارچوب توافق صلحی خواهد بود که شامل مبادله برای اراضی به جای برنامه یکجانبه مانند الحاق است.

«ابرهیم ملحم» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین درباره اظهارات فریدمن گفت: این اظهارات خارج از مشروعیت بین المللی و سازگار با سیاست های رژیم صهیونیستی است.

ملحم تاکید کرد که فریدمن سفیری برای شهرک سازی است.

از سوی دیگر، «صائب عریقات» دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطینی خواستار تحریم همایش اقتصادی منامه شد و از کشورهایی که دعوتنامه برای شرکت در این همایش دریافت کردند، خواست تا در پاسخ به این اظهارات فریدمن این همایش را تحریم کنند.

صائب عریقات، اظهارات سفیر آمریکا را براساس قوانین بین المللی «جنایت جنگی» توصیف کرد.

گروههای فلسطینی نیز اظهارات فریدمن را محکوم کردند. به طوری که جنبش مقاومت اسلامی «حماس» گفت: این اظهارات به طور کلی با دیدگاه راستگرایان تندروی رژیم صهیونیستی مطابقت کرد. همچنین این اظهارات بیانگر بی توجهی کاخ سفید به مواضع عربی است.

جنبش جهاد اسلامی نیز اعلام کرد: دیوید فریدمن، تندوریی است که سیاست های استعماری و شهرک سازی را اجرا می کند.

جبهه مردمی آزادیبخش فلسطین، اظهارات فریدمن را خصمانه توصیف کرد و گفت که این اظهارات با اظهارات شهرک نشینان سنخیت دارد.

این جبهه فلسطینی تاکید کرد: سیاست آمریکا شریک رژیم صهیونیستی در اشغال سرزمین فلسطین است.

از سوی دیگر، کاخ سفید، برنامه صلح بین رژیم صهیونیستی و فلسطینی را آماده می کند، اما واشنگتن تاکنون از جزئیات آن پرده برنداشته است.

انتظار می رفت که برنامه صلح ترامپ در طول همایش اقتصادی که این ماه در بحرین برگزار می شود، فاش شود، اما انتخاب زودهنگام در رژیم صهیونیستی در 17 سپتامبر پرده برداری از این برنامه را به تاخیر انداخت.

 

نظر شما