شناسهٔ خبر: 33349335 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کارنامه درخشان دهه هشتادی‌های دارالعباده یزد در «بهانه وصل» + تصاویر

مراسم معنوی اعتکاف رمضانیه که در واپسین روزی‌های ماه رمضان در یزد برگزار شد با استقبال اقشار مختلف به‌خصوص نوجوان همراه بود، در این گزارش به حواشی این برنامه و همچنین اقدامات و برنامه‌ریزی متفاوت مسئولان مراسم پرداخته‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، دیار یزد در کنار آثار و بناهای خشت و گلی و تاریخی برای خیلی‌ها با مردمان دین‌دار و هیئتی‌اش شناخته‌شده می شود. دارالعباده و حسینیه ایران عنوانی است که سال‌ها سال در پس‌وپیش نام این شهر که حالا ثبت جهانی هم شده می‌درخشند، بی‌شک حفظ این عناوین و خوش‌نامی یزد در عرصه دین و فرهنگ، بسته به انتقال صحیح ارزش‌ها به نسل جوان و نوجوان این دیار و تربیت جوانانی معنوی و خوش‌فکر است.

دراین‌بین اقدامات و فعالیت‌های گروه‌های مردمی و جوانان آتش به اختیار برای تحقق این مهم، هرچند از دید رسانه‌ها پنهان می‌ماند اما تأثیرگذار و قابل‌تقدیر است، اعتکاف رمضانیه بهانه وصل هم یکی از این برنامه‌ها است.

اعتکاف رمضانیه بهانه وصل 8 عنوان برنامه‌ای متفاوت و معنوی است که بسیاری اقشار مختلف مردمی و به‌خصوص نوجوانان و جوانان این دیار تصمیم گرفتند ایام پایانی ماه مبارک رمضان، آن‌هم در روزهایی که برای عده ای از نوجوان، روزهای تعطیلی بین امتحان است را در آن بگذارند.

در روزهایی که یکی از مهم‌ترین اخباری در شبکه‌های اجتماعی در حوزه دانش آموزان و نوجوانان پیرامون رقصیدن با آهنگ ساسی مانکن است و شنیدن این اخبار موجب نگرانی از آینده کشور می‌شود اما در همین حال، حضور نوجوانان بسیاری در چنین برنامه‌ای که کاملاً اختیاری بوده، هم گواهی بر بیداری آتش به اختیارها است و هم نشان می‌دهد نوجوانان این دیار برای پاسداری از ارزش‌های دارالعباده آماده‌اند.

در ادامه این گزارش برخی اقدامات و فعالیت‌های مؤثر و متفاوتی که توسط کادر اجرایی و فکری این اعتکاف برنامه‌ریزی‌ و اجراشده را مرور می‌کنیم.

ایستگاه هشتم بهانه وصل

اعتکاف رمضانیه بهانه وصل که به همت هیئت رایة الهدی دارالعباده یزد و همکاری نهادهای فرهنگی همچون اداره کل اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد نماز جمعه، در محل مسجد تاریخی ملااسماعیل برگزار می‌شود امسال هشت‌ساله شد.

مسئولان برگزاری این برنامه، از مدت‌ها قبل برای برگزاری هرچه باشکوه تر این برنامه معنوی، برنامه‌ریزی کرده و با برگزاری جلسات متعدد با مسئولین استانی و بهره‌گیری از نظرات و ظرفیت‌های نخبگان فرهنگی یزد، هماهنگی‌ها و پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده بودند که ثمره آن برگزاری برنامه‌ای پرمحتوا و تأثیرگذار بود.

سید رضا حاجی بزرگ مسئول برگزاری این مراسم بابیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای این مراسم از اواخر سال گذشته با برگزاری جلسات هم‌فکری با عنوان «پشتوانه محتوایی اعتکاف رمضانیه» آغاز شد، افزود: مرکز تحقیقات فرهنگی دینی شهید کاظمی آشتیانی عهده‌دار این امر شد و پس از همفکری و بهره‌گیری از نظرات و پیشنهاد‌های نخبگان برای هرچه بهتر برگزار شدن این برنامه، برنامه‌ریزی و فعالیت‌های اجرایی آغاز شد.

 

حاجی بزرگ به جلسات ستاد مرکزی اعتکاف رمضانیه بهانه وصل با مسئولین استانی اشاره کرد و اظهار داشت: برای استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌ها و نهادهای مختلف با مسئولین صدا و سیمای یزد، حوزه هنری انقلاب اسلامی، جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی یزد و ائمه جمعه و ستاد نماز جمعه جلسات متعددی برگزار شد تا هم گزارشی از فعالیت‌های محتوایی و اجرایی داده شود و هم از نظرات مسئولین و ظرفیت‌های این نهادها بهره بگیریم.

 

وی به فعالیت‌ها و تلاش‌های کادر اجرایی این برنامه نیز اشاره کرد و متذکر شد: فعالیت داوطلبان جوانان هیئتی و دغدغه مند برای برگزاری این مراسم و تلاش‌های شبانه‌روزی آن‌ها نیز جای تقدیر و خرسندی دارد.

مسئول برگزاری این مراسم تصریح کرد: هم در بحث برنامه‌ریزی و هم در عرصه اجرا نقش جوانانی که بعضاً خودشان از دل همین مراسم‌ها پا به عرصه فعالیت‌های فرهنگی و مردمی گذاشتند، پررنگ و جدی بود.

از تبلیغات مبتکرانه تا برنامه‌ریزی ویژه برای گروه‌های سنی متفاوت

هرچند برای فعالان فرهنگی و تربیتی و بچه هیئتی‌های یزد اعتکاف رمضانیه بهانه وصل آشنا است، اما کادر برگزاری برای تبلیغات این مراسم هم ابتکارات متفاوتی داشتند.

 هیئت رایة الهدی یک ماه قبل از برگزاری اعتکاف رمضانیه، در محل برگزاری نماز جمعه، نمایشگاه و غرفه ثبت‌نام اعتکاف در محل مسجد ملااسماعیل دایر کرد که تعداد زیادی از نمازگزاران به‌خصوص جوانان و نوجوانان به بازدید این غرفه پرداختند تا هم از تصاویر سال‌های قبل بازدید کنند و هم از نزدیک با کادر اجرایی ارتباط بگیرند و با برنامه‌های آن مراسم آشنا شوند.

راه‌اندازی پویش مردمی اعتکاف رمضانیه بهانه وصل ۸ نیز از دیگر اقداماتی بود که برای تبلیغ بهتر و بیشتر برنامه اعتکاف انجام شد که با استقبال خوبی مواجه شد و هشتگ «من اعتکافی ام» نیز در فضای مجازی یزد موردتوجه کاربران قرار گرفت.

در کنار ثبت‌نام حضوری، امکان ثبت‌نام اینترنتی و آشنایی با این مراسم و مشاهده تصاویر و برنامه‌های سال‌های قبل از طریق سایت بهانه وصل به نشانی www.wasl.ir نیز فراهم بود.

ازجمله ویژگی‌های متمایزکننده اعتکاف رمضانیه بهانه وصل برای برگزاری هدفمند و پرمحتوای برنامه، تفکیک معتکفین به گروهای متنوع بر اساس شرایط سنی است.

بر اساس این برنامه‌ریزی، ثبت‌نام و پذیرش معتکفین در دو گروه دانش‌آموزی شامل مقاطع چهارم تا نهم و مقاطع دهم تا دوازدهم و در گروه‌های دانشجویی، طلاب و بزرگ‌سالان با ظرفیت تعیین شده صورت گرفت و در ایام اعتکاف نیز برنامه‌های جداگانه و متفاوتی برای این گروه‌های سنی در نظر گرفته‌شده بود.

برنامه‌های ویژه برای معتکفین

محافل دعاخوانی و جزء خوانی قرآن، ویژه‌برنامه‌های معرفتی و اخلاقی برای رده‌های سنی مختلف، سخنرانی‌های معرفتی، گفتمان دینی، محافل انس با قرآن و شبی با شهدا، مشاوره فردی، جلسات هم‌اندیشی و ویژه‌برنامه نوجوانان ازجمله برنامه‌های تدارک دیده‌شده برای مراسم اعتکاف بود.

 

محمدجواد رنجبر، دبیر اجرایی این مراسم با اشاره به اینکه اثرگذاری و کاربردی بودن برنامه‌ها موردتوجه جدی برگزارکنندگان قرار داشت به حضور علما و طلاب برجسته یزدی در برنامه‌های اعتکاف اشاره کرد و افزود: حجت‌الاسلام امینی خواه از مشهد، حجت‌الاسلام صالح پرور از قم، حجت‌الاسلام طاهری از مشهد، قاری بین‌المللی، استاد هادی موحد امین از تهران و آقای سید حجت بحرالعلوم از مشهد ازجمله مدعوین اعتکاف رمضانیه بهانه وصل ۸ بودند.

رنجبر بابیان اینکه پیش از برگزاری مراسم نیز نشست توجیهی برای شرکت‌کنندگان در اعتکاف برگزار شد، اذعان کرد: در کنار برنامه‌های معنوی با توجه به حضور پررنگ قشر دانش‌آموز در این مراسم، هم برنامه‌های سرگرم‌کننده هدفمند و جذاب در نظر گرفته‌شده بود و هم با استفاده از ظرفیت خود معتکفین کلاس‌های درسی نیز برای آن‌ها برگزار شد.

 

وی به بازخوردهای نوجوانان و جوانان حاضر در این مراسم معنوی و خانواده‌های آن‌ها پس از اعتکاف نیز اشاره کرد و افزود: تأثیرات معنوی و اخلاقی چنین مراسمی در روحیه و رفتار نوجوانان و جوانان کاملاً مشهود است و این مهم باعث شده تا مدت‌ها بعد از اعتکاف، مسئولین برگزاری شاهد بازخوردهای مثبت از سوی والدین باشند.

دبیر اجرایی این مراسم بابیان اینکه ارتباط با این نوجوانان و جوانان محدود به این سه روز نخواهد بود و مراسم معنوی اعتکاف شروعی برای رشد این جوانان و فعال کردن و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آنان است، بیان داشت: در کنار معرفی دوره و برنامه‌های تابستانی مجموعه‌های مختلف و تربیتی و مهارتی یزد به حاضرین و تسهیل شرایط همکاری و حضور این نوجوانان و جوانان در برنامه‌های تربیتی، در طول سال نیز برنامه‌هایی با دعوت از این جمع برگزار خواهد شد.

گفتنی است مراسم معنوی اعتکاف رمضانیه «بهانه وصل ۸»، از سحرگاه ۱۲ خرداد ۹۸ به مدت سه روز با حضور ۱۱۰۰ نفر از برادران در محل مسجد ملااسماعیل و حدود ۲۰۰ نفر از خواهران در مسجد اعظم امامزاده جعفر (ع) یزد برگزار شد که این آمار در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/90017

نظر شما