شناسهٔ خبر: 33337856 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

افزایش ۲۷ درصدی تردد خودرو در محورهای همدان

همدان مقصد گردشگران ایران می‌شود/یک قدم تا تحقق آرزویی دیرینه

همدان - تعطیلات چند روزه عید فطر با افزایش ۲۷ درصدی تردد خودروها در محورهای مواصلاتی استان همدان و افزایش حضور مسافران در این استان سپری شد و حال باید آماده پذیرش گردشگران در فصل تابستان شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان همدان هرساله در ایام تعطیلات عید فطر میزبان مسافران و گردشگران است اما امسال حضور گردشگران در این استان به طرز شگفت انگیزی توجه همه را به خود جلب می‌کرد چراکه قدم به قدم شهر همدان مملو از مسافرانی از استان‌های مختلف کشور بود.

فاصله کوتاه و زمان اندک مسافرت از استان‌های غربی و مرکزی به همدان فاصله کوتاه و زمان اندک مسافرت از استان‌های غربی و مرکزی به همدان فاکتوری است که شاید بتوان از آن برای تبدیل کردن همدان به مقصد گردشگری بهره برد اما نکته‌ای که طی روزهای گذشته قابل توجه بود حضور مسافرانی از استان‌های دورتر به همدان؛ در این دیار بود به طوری که خودروهایی با پلاک‌های شهر ها و استان‌های جنوبی کشور بیش از همه به چشم می‌خورد.

کارشناسان معتقدند مطرح‌شدن همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال ۲۰۱۸ و برگزاری اجلاس جهانی گردشگری UNWTO سبب معرفی بهتر همدان شد و این استان را در سبد گردشگری مردم قرار داد که نتیجه آن را در تعطیلات عید فطر شاهد بودیم.

کارشناس گردشگری استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه همدان بیش ازآنچه تصور می‌شود از ظرفیت‌های گردشگری برخوردار است و می‌بینیم که رفته رفته حضور مسافران در تمام ماه‌های سال در شهر همدان به خود رنگ می‌گیرد و از انحصار فصل تابستان به حضور گردشگران خارج می‌شویم، گفت: باید شرایطی به وجود آید که مسافران با ظرفیت‌های همدان بیش‌ازپیش آشنا شوند.

بسیاری از جاذبه‌های گردشگری همدان شاهد صف بازدیدکنندگان از آثار تاریخی بود

لیلا غفاری با بیان اینکه در تعطیلات روزهای گذشته همدان به یک باره شاهد حضور چشمگیر مسافران و گردشگران بود به طوری که در بسیاری از جاذبه‌های گردشگری همدان شاهد صف بازدیدکنندگان از آثار تاریخی بودیم، گفت: همان طور که انتظار می‌رفت برگزاری رویدادهای بین المللی در راستای معرفی همدان مؤثر واقع شد و سیل گردشگران راهی همدان شدند.

وی به موقعیت مکانی همدان در نقشه جغرافیایی ایران اشاره کرد و بابیان اینکه فاصله دو ساعت و ۴۰ دقیقه‌ای همدان با تهران امتیاز ویژه‌ای است که به‌واسطه آن می‌توان مسافرانی که از تهران به شمال کشور راهی می‌شوند را به سمت همدان کشاند، گفت: باید در معرفی این ظرفیت‌ها به مردم تلاش کرد.

غفاری به برخی مشکلات هم اشاره کرد و با بیان اینکه شاهد چادرزنی مسافران در پیاده روها و پارک‌های همدان بودیم که این اقدام جلوه خوبی برای شهر ندارد، گفت: گردشگران و مسافران باید برای همدان آورده داشته باشند نه اینکه با اشغال پیاده روها برای مردم عادی نیز مشکل ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه باید زیرساخت‌های جذب گردشگر در استان همدان تقویت شود به وضعیت برخی شهرستان‌های استان همدان در جذب گردشگر نیز اشاره کرد و گفت: طی روزهای اخیر شهرستان نهاوند به واسطه بهره مندی از سراب‌های طبیعی شاهد حضور چشمگیر مسافران بود.

وی با تاکید بر اینکه نباید برنامه‌ریزی‌ها به فرصتی محدود ختم شود بلکه باید برای شهر و استان همدان برنامه‌های بلندمدت و حداقل سالانه ارائه داد، گفت: شهر باید به‌گونه‌ای آماده شود که در هر مقطعی از سال که مسافر در آن وارد می‌شود اینکه برای میزبانی از وی تلاش شده را احساس کند.

۱۰۰ درصد ظرفیت اسکان هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمانپذیرها، اقامتگاه‌های بومگردی، مجتمع‌های اقامتی، متل و خانه مسافرهای همدان تکمیل شد معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت حضور مسافران در همدان گفت: در تعطیلات ۴ روز اخیر ۱۰۰ درصد ظرفیت اسکان هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمانپذیرها، اقامتگاه‌های بومگردی، مجتمع‌های اقامتی، متل و خانه مسافرهای همدان تکمیل شد.

علی خاکسار افزود: با وجود تکمیل ظرفیت اسکان رسمی، تعداد بسیار زیادی از گردشگران در مراکز اقامتی وابسته به آموزش و پرورش و مهمانسرای ادارات، اردوگاه‌ها، ورزشگاه‌ها اقامت گرفتند و یا با نصب چادر در پارک‌ها، پیاده روها و نقاط مختلف شهر، شب‌ها را در هوای خنک همدان سپری کردند.

وی با بیان اینکه منبع آماری دقیقی برای محاسبه تعداد گردشگران مقیم در اقامتگاه‌های رسمی و فضای باز وجود ندارد و نمی‌توان آمار اسکان استان را به طور دقیق اعلام کرد، گفت: باتوجه به ظرفیت رسمی اسکان و دیگر موارد پیش گفته، اقامت در ۴ روز را می‌توان بین ۹۰ الی ۱۰۰ هزار نفر دانست.

خاکسار با بیان اینکه تفاوت تعطیلات امسال با سال‌های قبل افزایش میزان ماندگاری گردشگران در استان بود، اضافه کرد: اغلب مسافران بین ۲ تا ۳ شب مراکز اقامتی را رزرو کرده بودند.

وی ادامه داد: تنوع بخشی به جاذبه‌ها از جمله راه اندازی باغ وحش در محور علیصدر، اقدامات زیرساختی در روستاهای هدف، برپایی بازارچه‌های صنایع دستی و سوغات و توزیع سفر در شهرستان‌ها و روستاها و تبلیغات گسترده برای معرفی جاذبه‌های کمتر شناخته شده از دلایل اصلی حضور چشمگیر مسافران در همدان است.

خاکسار گفت: استقبال کم نظیر از اقامتگاه‌های بوم گردی نیز یکی از نقاط قوت گردشگری و از دلایل اصلی توجه و حمایت دولت از سرمایه گذاران و بهره برداران این تأسیسات است که توزیع سفر، اشتغال و درآمدزایی برای جوامع محلی را در پی دارد.

افزون بر ۷۰ هزار نفر نیز از موزه‌ها و اماکن تاریخی دارای بلیط فروشی بازدید کردند

وی گفت: علاوه بر استقبال و بازدید چشمگیر گردشگران از جاذبه‌های طبیعی نظیر غار علیصدر، سراب‌ها، روستاهای هدف گردشگری و تالاب‌ها افزون بر ۷۰ هزار نفر نیز از موزه‌ها و اماکن تاریخی دارای بلیط فروشی بازدید کردند.

خاکسار گفت: آرامگاه بوعلی سینا با ۲۶ هزار و ۳۰۰ نفر، آرامگاه باباطاهر با ۲۱ هزار نفر و مجموعه هگمتانه با ۱۰ هزار نفر بازدید کننده در صدر مراکز پربازدید فرهنگی تاریخی بودند.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در ایام تعطیلات عید سعید فطر استقبال مسافران از غار علیصدر کم نظیر بود، افزود: به دلیل استقبال فوق العاده هم‌وطنان برای بازدید از بزرگ‌ترین غار آبی جهان که قابلیت قایقرانی نیز دارد در طول چند روز تعطیلی به صورت ۲۴ ساعته به مسافران و گردشگران خدمات ارائه شد.

مسافران تا ساعت ۳ بامداد و حتی پس از آن برای بازدید از غار علی‌صدر در انتظار بودند

مجید درویشی با اشاره به اینکه مسافران تا ساعت ۳ بامداد و حتی پس از آن برای بازدید از غار علی‌صدر در انتظار بودند، اظهار کرد: خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده شده سطح رضایت مسافرین از نحوه خدمات بالا بود و اکثریت قریب به اتفاق آنها با خاطره خوش و رضایتمندی غار علی‌صدر را ترک کردند.

درویشی ادامه داد: خوشبختانه مجموعه شرکت سیاحتی علیصدر این آمادگی را دارد تا در تمام ایام سال به ویژه فصل تابستان میزبان هزاران گردشگر باشد.

وی گفت: با پایان یافتن تعطیلات عید فطر شرایط به حالت عادی برگشته و مسافرین حداقل انتظار را برای بازدید از این غار شگفت‌انگیز خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر ظرفیت‌های گردشگری همدان را بسیار بالا دانست و گفت: استان همدان امروز یکی از قطب‌های گردشگری ایران است که نام آن در جهان می‌درخشد.

۳ میلیون و ۵۵۵ هزار تردد در محورهای مواصلاتی استان همدان ثبت شد

مسئول مرکز مدیریت راه‌های استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در تعطیلات ۴ روز اخیر ۳ میلیون و ۵۵۵ هزار تردد در محورهای مواصلاتی استان همدان ثبت شد که نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افزایش داشته است، گفت: بیشترین ترددها از محور همدان به سمت ۳ راهی بهار صورت گرفته است.

امیر شفیعی با بیان اینکه اوج ترددها در ساعت ۱۸ تا ۲۰ هر روز ثبت شده است، اظهار داشت: بر اساس شماره پلاک خودروها بیشترین خودروها متعلق به تهران کرمانشاه و کرج بوده‌اند.

به هر حال تعطیلات عید فطر با حضور چشمگیر مسافران در جای جای شهر همدان به پایان رسید و حال این نکته مورد تاکید است که رونق صنعت گردشگری در همدان منوط به ایجاد زیرساخت‌های مناسب و شکل‌گیری باور عمومی برای تبدیل همدان به یک شهر گردشگری است که این اتفاق نیازمند مشارکت و تلاش دستگاه‌های مسئول است.

نظر شما