شناسهٔ خبر: 33326664 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

مهم ترین اتفاقات فوتبال باشگاهی اروپا در فصل 19-2018 (بخش اول)

با هم نگاهی خواهیم داشت به مهم ترین اتفاقاتی که در فصل گذشته فوتبال اروپا به وقوع پیوست.

صاحب‌خبر -

اختصاصی طرفداری - فصل 19-2018 فوتبال اروپا پر از اتفاقات مهم و غیرقابل پیش بینی بود که سرانجام با قهرمانی لیورپول در مسابقات لیگ قهرمانان اروپا، به انتهای راه خود رسید. فصل فوتبالی اروپا سرشار از لحظات هیجان انگیز، شاد و غمناک برای طرفداران فوتبال بود. از پیوستن کریستیانو رونالدو به باشگاه یوونتوس و ناکامی های رئال مادرید بگیرید تا رقابت جذاب لیورپول و منچسترسیتی در لیگ برتر و مرگ تلخ و دردناکِ امیلیانو سالا.

با طرفداری، همراه باشید تا در این سری یادداشت دنباله دار، مروری بر مهم ترین اتفاقات فوتبال باشگاهی قاره سبز در فصل گذشته داشته باشیم:

30. قهرمانی زنیت در لیگ روسیه با درخشش سردار آزمون

تصمیم گرفتیم تا شروع این یادداشت را به درخشش سردار آزمون، مهاجم ایرانی تیم فوتبال زنیت روسیه اختصاص دهیم. آزمون بدون هیچ تردیدی بهترین لژیونر فصل 19-2018 فوتبال ایران بود. این مهاجم در زمستان سال 97 و با مبلغ 12 میلیون یورو از روبین کازان به زنیت پیوست تا پس از جهانبخش، دومین انتقال گرانِ تاریخ بازیکنان ایرانی به حساب آید. مهاجم شماره 7 زنیت سن پترزبورگ، با عملکرد درخشان خود هم موجب قهرمانی این تیم در لیگ برتر روسیه شد و هم با 13 گل زده پشتِ سر فدور چالوف به عنوان دومین گلزن لیگ روسیه قرار گرفت. از این 13 گل، او 9 گل را برای زنیت و 4 گل دیگر را با پیراهن روبین کازان به ثمر رسانده است. آمار 9 گل سردار تنها در 12 بازی رقم خورده، در حالی که او چندین دیدار زنیت را هم به دلیل مصدومیت از دست داده بود و اگر در بازی های آخر فصل لیگ روسیه، مصدومیت به سراغ او نمی آمد، با آمادگی بالایی که از سردار سراغ داریم، وی می توانست بالاتر از چالوف به عنوانِ آقای گلی لیگ برتر روسیه دست یابد. بازی های درخشان شماره 7 زنیت، سبب شد تا این تیم روسی به مقام قهرمانی لیگ روسیه دست پیدا کند و هم در رقابت های لیگ اروپا، حرف هایی برای گفتن داشته باشد. سردار آزمون، همچنین به دلیل بازی های خوبی که برای زنیت انجام داد، از سوی روزنامه اسپورت اکسپرس روسیه در تیم منتخب فصل جای گرفت و همه این موارد به ما یک نکته مهم را گوشزد می کند و آن هم اینکه، مهاجم 24 ساله تیم ملی فوتبال ایران، فصل موفقی را در فوتبال روسیه پشت سرگذاشته است. امیدواریم در فصل آینده فوتبال اروپا نیز از سردار آزمون و بازی های خوب او بیشتر صحبت به میان آوریم.

از سردار آزمون تا کریم انصاری فرد؛ عملکرد لژیونرهای فوتبال ایران در فصل 19-2018

29. قهرمانی پورتو در لیگ قهرمانان جوانان اروپا

نماینده فوتبال پرتغال توانست با برتری مقابل پرافتخارترین تیمِ لیگ قهرمانان جوانان اروپا به عنوان قهرمانی این مسابقات دست یابد. در 9 اردیبهشت ماه 98 (29 آوریل 2019) دو تیم پورتو و چلسی در شهر نیون سوئیس مقابل یکدیگر صف آرایی کردند که سرانجام این پورتو بود که موفق شد با نتیجه 3-1 چلسی را شکست دهد تا برای اولین بار فاتح این مسابقات شود. ویرا (17)، دیوگو کیروش (55) و آفونسو سوسا (75) زننده گل های پورتو بودند و ردان (53) تنها گل چلسی را به ثمر رساند. گفتنی است، تورنمنت لیگ قهرمانان جوانان اروپا از فصل 14-2013 کار خود را شروع کرده و در اولین دوره این رقابت ها، بارسلونا با غلبه بر بنفیکا موفق به قهرمانی در این مسابقات شده است. چلسی نماینده فوتبالِ انگلیس با دو عنوان قهرمانی و دو نایب قهرمانی، پرافتخارترین تیم این رقابت ها به حساب می آید. پس از چلسی، بارسلونا با دو عنوان قهرمانی و تیم های سالزبورگ اتریش و پورتو پرتغال با یک عنوان قهرمانی در رده های بعدی قرار گرفته اند. چارلی براون از باشگاه چلسی نیز با 12 گل زده به عنوان آقای گلی این مسابقات دست یافت.

28. صعود پادربورن و اونیون برلین به بوندس ‌لیگا

یکی از اتفاقات جالب توجه فصل 19-2018 فوتبال اروپا، صعود تیم قدیمی و ریشه دار اونیون برلین به رقابت های بوندس لیگا بود. این رویداد مهم برای اولین بار در تاریخ این باشگاه آلمانی اتفاق افتاده است. قدمت باشگاه اونیون برلین به سال 1906 برمی گردد ولی با نام فعلی این تیم کار خود را رسما از سال 1966 آغاز کرده است. اونیون در بازی پلی آف برابر اشتوتگارت قرار گرفت و در مجموع دو بازی رفت و برگشت به تساوی 2-2 برابر این تیم دست یافت تا هواداران اونیون برای نخستین بار طعم حضور در بوندس لیگا را تجربه نمایند. بازی رفت در زمین اشتوتگارت 2-2 و بازی برگشت در زمین اونیون 0-0 شد تا تیم شهر برلین به لطف گل زده در خانه حریف، راهی بوندس لیگا شود. اونیون برلین پس از تیم های کلن و پادربورن توانست به سطح اول باشگاهی آلمان صعود کند. پادربورن نیز پس از کلن به عنوان تیم دوم، جواز حضور در بوندس لیگا را به دست آورد. این باشگاه فصل گذشته موفق شده بود از سطح سوم فوتبال آلمان خود را به بوندس لیگای 2 رسانده و حال پس از یک فصل بازی در این لیگ، جواز حضور در بوندس لیگا را به دست آورد. باید دید به غیر از کلن که سابقه طولانی و تجربه بالایی در بازی در سطح اول باشگاهی آلمان را دارد، آیا دو باشگاه پادربورن و اونیون برلین نیز می توانند، در این لیگ شگفتی ساز و ماندگار شوند؟

27. ایکاردی و حاشیه ‌سازی ‌های وندا نارا در اینتر

یکی از بحث ها و حواشی جنجالی فصل گذشته رقابت های سری آ، بحث ماندن کاپیتان مائورو ایکاردی در اینتر و البته همسر او وندا نارا بود. داستان، از نهم ژانویه 2019 استارت خورد. رسانه معتبر آرژانتینی Tyc Sports مدعی شد که مائورو ایکاردی که تا سال 2021 با اینتر قرارداد دارد، قصد ندارد قراردادش را با این تیم تمدید کند. از این زمان، گمانه زنی ها در خصوص فعال سازی بند فسخ 110 میلیون یورویی وی ایجاد شد. اختلاف اصلی مائورو ایکاردی و اینتر بر سر تمدید قرارداد، موضوع دستمزد این بازیکن بود. در همان روز، وندا نارا، همسر و ایجنت مائورو ایکاردی خبر رسانه آرژانتینی را در مصاحبه با آ اس تایید کرد. نارا اظهار کرد که فاصله آن ها با اینتر برای توافق بر سر تمدید خیلی زیاد است و چند باشگاه از انگلیس و اسپانیا و یک باشگاه از فرانسه، خواهان به خدمت گیری ایکاردی هستند. همسر ایکاردی مخالف دستمزد فعلی ایکاردی در اینتر بود و حتی تلاش های جوزپه ماروتا مدیراجرایی اینتر نیز در آن مقطع زمانی دردی را دوا نکرد. هرچند چند روز بعد ماروتا تاکید کرد که هواداران بابت تمدید قرارداد ایکاردی نگران نباشند. در روزهایی که اینتر بازی های خوبی را در سری آ ارائه نمی کرد، هواداران نراتزوری از نحوه بازی و عملکرد تیمشان اصلا رضایت نداشتند. ایکاردی نیز که از اکتبر تا آن بازی در سری آ گلی نزده بود، در واکنشی در اینستاگرام خود نوشت:

اگر در شکست ها، حامی و دوست‌دار تیم نیستید، در بردها هم همراه تیم نباشید.

با افت محسوسِ کاپیتان اینتر، شایعات در مورد قرارداد ایکاردی دیگر به آن شکل به گوش نمی رسید تا اینکه دعوای خواهر مائورو با وندا نارا خبر ساز شد. ایوانا، خواهر مائورو ایکاردی که با وندا نارا، همسر برادرش نیز مشکلاتی داشت، پس از گرفته شدن بازوبند کاپیتانی اینتر از برادرش در توییتی جنجالی نوشت:

برادر بیچاره من! چطور هنوز اجازه می‌ دهی چنین اتفاقاتی رخ بدهد؟ اینتر چنین نگرشی را قبول نمی کند. اگر فردی جدی و با فکر پشت تو بود، کسی که واقعا از تو حمایت و مراقبت می کرد؛ هرگز چنین اتفاقاتی پیش نمی آمد.

ایکاردی با مصدومیت دست و پنجه نرم می کرد و به این خاطر نیز به همراه اینتر به اتریش برای دیدار مقابل راپیدوین سفر نکرد. پس از پیروزی اینتر برابر راپیدوین، اخباری مبنی بر خشم هواداران اینتر از ایکاردی منتشر شد. هواداران نراتزوری در طول بازی با راپیدوین، سمیر هندانوویچ را شدیدا تشویق کردند و او را تنها کاپیتان اینتر خطاب کردند.

در طول روز، اتفاق عجیب دیگری هم افتاد. جورجو کیه لینی، کاپیتان باشگاه یوونتوس، اینستاگرام ایکاردی را فالو کرد تا شایعات پیوستن ایکاردی به یوونتوس هم ایجاد شود! یوونتوس در تابستان گذشته جدا به جذب ایکاردی علاقه داشت و فابیو پاراتیچی، مدیر ورزشی بیانکونری این موضوع را تایید کرده بود! سرانجام داستان حاشیه های ایکاردی و همسرش در اینتر با صحبت های نارا به نوعی خاتمه یافته است. وندا نارا برنامه تیکی تاکا گفت:

خانواده ما اینتری هستند؛ در میلان زندگی می کنیم و همین جا هم می مانیم. در این مورد 100% مطمئن هستم. ما حتی فرزندانمان را هم در مدرسه دوباره ثبت نام کردیم. مائورو در اینتر می ماند و خواهیم دید که بازوبند کاپیتانی به او برگردانده می شود یا خیر؛ از نظر من که مشکلی ندارد.

مائورو ایکاردی و اینتر؛ واکاوی رویدادهای اخیر پیرامون کاپیتان سابق نراتزوری و باشگاه ایتالیایی

26. درخشش جرارد و لمپارد در نخستین فصل سرمربی گری

دو ستاره سال های پیشِ لیگ برتر و تیم ملی انگلستان، یک سالی است که رو به مربی گری آورده اند. جرارد اسطوره باشگاه لیورپول، هدایت تیم گلاسکو رنجرز اسکاتلند را برعهده گرفته و لمپارد نیز برمسند هدایت دربی کانتی تکیه داده است. در آوریل 2018 بود که استیون جرارد هدایت تیم گلاسکو را برعهده گرفت. انتقالی از آنفیلد به ایبروکس، اما این بار در پیشکسوت سرمربی گری. در اولین فصل هدایت رنجرز، آبی های اسکاتلند با جرارد به مقام دوم دست یافتند. جرارد در 60 بازی که هدایت رنجرز را برعهده داشت، موفق به کسب 32 برد، 18 مساوی و 10 شکست شده بود و با درصد برد 53.3% فصل موفقی را در اولین تجربه مربی گری خود به دست آورد.

در سوی دیگر فرانک لمپارد هم با دربی کانتی دوران موفقی را پشت سر گذاشت. اسطوره باشگاه چلسی، در اولین فصل حضورش در این تیم انگلیسی، فصل فوق العاده اما تلخی را پشت سرگذاشت. تلخ از آن نظر که در روز 27 می و در دیدار فینال پلی آف رقابت های چمپیونشیپ، تیم تحت هدایت او با نتیجه 2 بر 1 مغلوب استون ویلا شد و از صعود به رقابت های لیگ برتر بازماند. درخشش لمپارد در دربی کانتی سبب شد که بسیاری او را یکی از گزینه های اصلی باشگاه چلسی پس از خروج مائوریتزیو ساری، به حساب می آوردند. هرچند خود فرانکی این شایعات را بی اساس خواند و تاکید داشت از کار کردن در دربی کانتی خشنود و راضی است. با ادامه موفقیت های این دو بازیکن دوست داشتنی و متعصب فوتبال انگلیس می توان در آینده ای نزدیک انتظار داشت که آن ها را در کسوت سرمربی گری تیم هایی چون لیورپول و چلسی ببینیم.

استیون جرارد، کاخ نشینی که کوخ نشینی را دوست دارد؛ تو در گلاسکو هم تنها قدم نخواهی زد

25. آقای گلی فابیو کوالیارلا با 36 سال سن در سری ‌آ

یکی از سورپرایزهای این فصل فوتبال اروپا و سری آ را می توان آقای گلی فابیو کوالیارلا از تیم سمپدوریا دانست. این مهاجم 36 ساله را به نوعی می توان بنجامین باتنِ فوتبال ایتالیا دانست؛ مهاجمی که با 26 گل و در حضور بازیکنانی چون کریستیانو رونالدو، کریستوف پیونتک و حتی دریس مرتنز موفق به کسبِ عنوان کاپوکانونیره شد. کوالیارلا از سال 2016 در سمپدوریا توپ می زند و در 171 بازی این تیم در رقابت های مختلف موفق به زدن 74 گل شده است. عملکرد فوق العاده فابیو کوالیارلا در سمپدوریا سبب شد تا این تیم در پایان فصل 19-2018 رقابت های سری آ در جایگاه نهم قرار گیرد. کوالیارلا یکی از قدیمی ترین بازیکنان حاضر در لیگ سراسری فوتبال ایتالیا محسوب می گردد که از سال 1999 با تیم تورینو در این مسابقات حاضر بود و سابقه نزدیک به 20 سال بازی در لیگ های سری آ، بی و سی این رقابت ها را در کارنامه خود دارد. باید دید آیا کوالیارلا در 37 سالگی و در فصل بعد مسابقات سری آ نیز می تواند عنوان آقای گلی خود را تکرار نماید و با مهاجمان برتر فوتبال ایتالیا رقابت نماید؟

24. دومینوی دراماتیک وار در چمپیونشیپ؛ اتفاقات جالب بازی لیدزیونایتد و استون ‌ویلا

دیدار لیدزیونایتد و استون ویلا را می توان یکی از پرحاشیه ترین بازی های تاریخ چمپیونشیپ بدانیم. دیداری که با تساوی دو تیم، منجر به صعود مستقیم شفیلدیونایتد به لیگ برتر شد. در دقیقه 75 بازی، لیدز در حالی به گل رسید که یکی از بازیکنان استون ویلا به خاطر مصدومیت روی زمین افتاده بود. در حالی که به نظر می رسید بازیکنان میزبان، توپ را بیرون می زنند و حتی چند بازیکن استون ویلا سرجای خود ایستاده بودند، لیدز به حمله خود ادامه داد و در ادامه با حرکت انفرادی متئوش کلیچ، به گل رسید. بعد از این گل، بین بازیکنان دو تیم درگیری فیزیکی رخ داد و حتی انور القاضی از استون ویلا اخراج شد. بعد از چند دقیقه درگیری در میانه زمین، مارچلو بیلسا به شاگردانش دستور داد که با شروع بازی، توپ را رها کنند تا بازیکنان استون ویلا گل مساوی را به ثمر برسانند! بدین ترتیب و در حالی که نتیجه بازی به شدت برای لیدز اهمیت داشت، کار با تساوی به پایان رسید تا شفیلد یونایتد به طور مستقیم راهی لیگ برتر شود. شفیلد یونایتد بعد از 13 سال دوباره به لیگ برتر می رسد. این تیم در حالی موفق به صعود شده که در ترکیب خود، بازیکنی خارج از بریتانیا و ایرلند ندارد. شاید همین بازی عجیب و البته حرکت جوانمردانه مارچلو بیلسا بود که در پایان رقابت های چمپیونشیپ باعث شد تا لیدزیونایتد به لیگ برتر فوتبال انگلستان صعود نکند!

از جمع آوری زباله تا شومینه ای همیشه خاموش؛ به دنیای مارچلو بیلسا، خوش آمدید

23. باخت‌های منچسترسیتی برابر کریستال ‌پالاس و نیوکاسل در لیگ برتر

قهرمان لیگ برتر انگلیس در طول فصل 19-2018 در این مسابقات تنها چهار شکست را تجربه کرد که در عین ناباوری دو شکست قهرمانِ انگلیس مقابل تیم های کریستال پالاس و نیوکاسل بوده است. سیتیزن ها در هفته هجدهم مسابقات لیگ برتر در ورزشگاه خانگی خود با نتیجه 2-3 مقابل کریستال پالاس متحمل شکست شدند تا دومین باخت خود را پس از هفته شانزدهم مقابل چلسی تجربه کنند. در آن دیدار بازیکنانِ کریستال پالاس بازی خوبی را در اتحاد به معرض نمایش گذاشتند و تا دقیقه 85 با نتیجه 3-1 از میزبانِ قدرتمند خود نیز پیش بودند تا کوین دی بروین در این دقیقه توانست اختلاف را برای سیتی به حداقل برساند.

باخت دیگر سیتی نیز برابر تیم نیوکاسل اتفاق افتاد. سیتی هر چند بازی را با گل دقیقه 1 آگوئرو طوفانی آغاز کردند اما سالومون روندون در دقیقه 66 و مت ریچی در دقیقه 80 توانستند موجبات شکست شاگردان پپ را در هفته بیست و چهارم لیگ برتر فراهم آورند. اگر لیورپول تن به تساوی خانگیِ 1-1 در آن هفته مقابل لسترسیتی نمی داد، می توانست اختلاف خود با منچسترسیتی را به هفت امتیاز برساند و شاید همان زمان می توانست تکلیف قهرمانی لیگ برتر را یکسره سازد. آیمریک لاپورته پس از شکست برابر نیوکاسل گفته بود که نگران بازی های تیم و ترکیب سیتی نیست و امیدوار به جبران این شکست در دیدارهای بعدی است. اتفاقی که در ادامه برای سیتیزن ها رخ داد و سیتیزن ها توانستند در انتهای فصل به مقام قهرمانی لیگ برتر دست یابند.

22. تأثیرگذاری دیووک اوریگی در لیورپول

دو گل در دیدار برگشت مرحله نیمه نهایی در آنفیلد و یک گل در فینال لیگ قهرمانان اروپا در واندا متروپولیتانو باعث شد تا دیووک اوریگی به یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان لیورپول در رقابت های اروپایی در فصل 19-2018 تبدیل گردد. این مهاجم بلژیکی با گلزنی در همان دقایق ابتدایی بازی با بارسلونا در آنفیلد باعث شد تا امیدهای شاگردان کلوپ به یک کامبک رویایی در حضور هوادارانِ پرشورشان زنده نگه داشته شود. اوریگی به این گل نیز بسنده نکرد و در دقیقه 79، از روی غفلت مدافعان بارسا و البته هوشیاری آرنولد در ارسال کرنر، گل چهارم لیورپول و تیر خلاص را بر پیکر بلوگرانا رها کرد تا سرخ ها در یک شب فراموش نشدنی با پیروزی 4-0 برابر بارسلونا به دیدار فینال لیگ قهرمانان اروپا راه یابند. دیووک اوریگی در دیدار پایانی برابر تاتنهام نیز گل دوم تیمش را در دقیقه 88 به ثمر رساند تا پس از یانیک کاراسکو (2016)، به دومین بازیکن بلژیکی بدل شود که توانسته در فینال لیگ قهرمانان اروپا گلزنی کند. این مهاجم تیم ملی فوتبال بلژیک در فصل 19-2018 به آن شکل در ترکیب ثابت لیورپول جای نداشت، اما 7 گلی که او در 20 بازی در تمامی مسابقات برای لیورپول به ثمر رساند، اکثرا جزو گل های تاثیرگذار برای این باشگاه و یورگن کلوپ به حساب می آید.

سه گل در لیگ برتر انگلیس، سه گل در لیگ قهرمانان اروپا و یک گل در جام حذفی کارنامه اوریگی در تیم لیورپول در فصل گذشته به حساب می آید که البته سه گل او در لیگ قهرمانان اروپا در کسب ششمین قهرمانی سرخ ها در قاره سبز بسیار تاثیرگذار بوده است.

ایستگاه تاکتیک: جوخه انتحاری؛ آنالیز فنی دیدار لیورپول-بارسلونا

شبی برآمده از صفحاتِ کتاب‌های فانتزی؛ در بازی برگشت لیورپول برابر بارسلونا چه گذشت؟

21. برد 6-0 منچسترسیتی برابر چلسی در لیگ برتر

تنها کلمه ای که می توان برای این دیدار متصور بود، سلاخی است. سیتیزن ها در هفته بیست و ششم لیگ برتر انگلیس و در ورزشگاه خانگی خود اتحاد، با 6 گل چلسی و شاگردان ساری را در هم کوبیدند تا یکی از نتایج عجیب فصل 19-2018 لیگ برتر انگلیس و حتی فوتبال اروپا در این هفته رقم بخورد. در عرض تنها 25 دقیقه، شاگردان پپ با 4 گل اتحاد را بر سر بازیکنان چلسی خراب کردند تا نیمه اول هنوز به پایان خود نرسیده، داستان این بازی حکایت از یک شکست سنگین برای شیرهای لندنی دهد. چهار گل در نیمه اول، دو گل در نیمه دوم و هت تریک سرخیو آگوئرو در آن دیدار باعث شد تا گواردیولا و شاگردانش شبی رویایی را برای هوادارانشان در شهر منچستر به وجود آورند. بازیکنان سیتی، بازی را طوفانی آغاز کردند و استرلینگ در همان دقیقه 4 گل اول این بازی را به ثمر رساند. نمایش دلپذیر شاگردان پپ و طوفان حملات آن ها بر سر بازیکنان چلسی ادامه داشت تا آگوئرو در دقیقه 13 با یک ضربه دیدنی از پشت محوطه جریمه توانست اختلاف را دو برابر کند.

این تازه شروع ماجرا بود و در دقیقه 20 بارکلی با یک پاس اشتباه رو به عقب، آگوئرو را در مقابل دروازه صاحب فرصت گلزنی کرد و او نیز با ضربه ای دقیق گل سوم را ثمر رساند. حملات پی در پی سیتی بر روی دروازه چلسی همچنان ادامه داشت تا در دقیقه 25 گوندوغان با یک ضربه زیبا از پشت محوطه گل چهارم سیتی را وارد دروازه چلسی کرد. نیمه اول با نتیجه عجیب 4-0 به سود منچسترسیتی به پایان رسید. شاگردان پپ نیمه دوم را نیز به مانند 45 دقیقه نخست هجومی آغاز کردند و آگوئرو توانست از روی نقطه پنالتی و در دقیقه 56 گل سوم خود و پنجم منچسترسیتی را به ثمر برساند و در نهایت رحیم استرلینگ در دقیقه 80 از روی توپ ارسالی و زمینی سیلوا ششمین گل سیتیزن ها را وارد دروازه چلسی نمود تا ساری و شاگردانش هفته بسیار تلخی را در فوتبال جزیره و ورزشگاه اتحاد تجربه نمایند.

در ادامه این مطلب هم همراه ما باشید و نظرات و پیش بینی های خودتان از ادامه اتفاقات مهم فصل در اروپا را در بخش نظرات ابراز کنید...

نظر شما