شناسهٔ خبر: 33302333 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قیام ۱۵ خرداد ریشه و آغاز طلوع انقلاب اسلامی است

قم – ایرنا - عضو شورای جامعه المصطفی العالمیه (ص) با تاکید بر اینکه قیام ۱۵ خرداد به عنوان، هسته، ریشه، مادر و زایشگاه انقلاب اسلامی همواره باید زنده نگداشت شود اظهار داشت: قیام ۱۵ خرداد آغازگر طلوع انقلاب اسلامی شد که جرقه های امید برای ایستادن در برابر دنیای استعماری را در میان ملت ایران و جوانان زنده کرد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام و المسلمین حسین شهامت دهسرخی، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، قیام ۱۵ خرداد را ریشه اولیه انقلاب اسلامی دانست و گفت: در روزگاری که اختناق به اوج خود رسیده بود و رژیم در سرسپردگی به ابرقدرت‌ها وقاحت را تمام کرده بود، امام خمینی (ره) کسی بود که سکوت شب را شکست و برای خدا و برای خاموش کردن آتش فرعونیان زمان، خود را در میان سختی‌ها انداخت.

عضو شورای جامعه المصطفی العالمیه (ص) با اشاره به اوج سرسپردگی و تحقیر ایران توسط ابرقدرت‌ها اظهار داشت: ابرقدرت‌ها نه تنها مردم بلکه شاه ایران را تحقیر می‌کردند و در عمل آنها اداره کشور را به عهده داشتند به گونه‌ای که اگر به سگ آمریکایی تعرض می‌شد، ایرانی‌ها مورد مواخذه قرار می‌گرفتند ولی اگر به عالم و دانشمند ایرانی توسط آمریکایی‌ها تعرضی می‌شد، آنها مصونیت داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین شهامت دهسرخی، قانون کاپیتولاسیون و تحقیر ملت توسط ابرقدرت‌ها را جفای بزرگی به ملت بزرگ ایران دانست و ادامه داد: ایستادن در مقابل قانون ننگین کاپیتولاسیون و گرفتن حق توحش از ایرانیان و مقابله با حضور ۶۰ هزار مستشار آمریکایی که بر همه شئون کشور مسلط بودند، کار بزرگی بود که امام خمینی (ره) در برابر آنها ایستاد.

وی با تاکید بر اینکه همچنان عشق و نام امام راحل در دل‌ها زنده است گفت: روح امام بزرگ بود و امام توانست با سخنرانی‌های بیدارگرانه، حوزه، مرجعیت، دانشگاهیان، روشنفکران و مردم را بیدار کند و این ندای آزادی خواهی همچنان در جهان طنین انداز باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شهامت دهسرخی با بیان اینکه ندای امام ندای آزادی، توحید، استقلال و برخواسته از فطرت انسان‌ها بود گفت: این حرکت عظیم آن انسان الهی که خرداد ماه ۱۳۴۲ منجر به دستگیری و آزادی موقت امام راحل شد و خروش مردم تهران، قم و ورامین در دفاع از مرجعیت در ۱۵ خرداد همان سال، نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران است.

وی ادامه داد: در طول فاصله ۱۵ خرداد ۴۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، موج بیدارگری امام راحل (ره) استان‌های مختلف را فراگرفت و این موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد.

عضو شورای جامعه المصطفی العالمیه (ص) با بیان اینکه با گذشت ۳۰ سال از ارتحال امام خمینی (ره) همچنان اندیشه‌ها و آرمان‌های امام راحل در دنیا بیدارگر است، گفت: با وجود سرمایه گذرای دشمنان برای مقابله با اندیشه‌های امام، شاهد گرایش به اندیشه‌های امام (ره) در کشورهای منطقه دنیا هستیم.

حجت الاسلام شهامت دهسرخی تاکید کرد: امام خمینی (ره) پس از پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) بزرگترین حق را به گردن ملت ایران، حوزه علمیه، دانشگاهیان و قشرهای مختلف دارد و تعظیم و بزرگداشت امام (ره) تعظیم ملت یاران، استقلال، آزادی و کرامت‌های انسانی است.

پس از سخنرانی امام خمینی (ره) در عاشورای ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ در مدرسه فیضیه، رژیم پهلوی در همان شب اقدام به دستگیری و انتقال امام ره تهران می‌نماید. با انتشار این خبر، مردم شهرهای مختلف کشور به ویژه قم، ری و ورامین صبح ۱۵ خرداد ۴۲ با تعطیلی بازارها، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه نسبت به این اقدام اعتراض و خواستار آزادی هر چه سریع‌تر امام خمینی (ره) شدند. در این تجمع‌ها، مأموران رژیم به سوی مردم آتش گشودند و بسیاری را به شهادت رساندند. بسیاری از قیام ۱۵ خرداد به عنوان آغازی بر پایان رژیم پهلوی یاد می‌کردند. در جریان قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ تنها در قم، ۱۷ تن به شهادت رسید.

۷۴۰۴/ ۶۱۳۳/‏

نظر شما