شناسهٔ خبر: 33242316 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

بحث استیضاح ترامپ بار دیگر بالا گرفت

اظهارات بازپرس ویژه دموکرات‌ ها را آشفته کرده و بحث استیضاح رئیس‌ جمهور دوباره بالا گرفته است. اما دموکرا‌ت‌ ها می‌ دانند استیضاح ترامپ شمشیری دولبه است که می‌ تواند به ضرر آنها تمام شود.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،  واشنگتن پست در گزارشی نوشت: درخواست برای استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در حال افزایش است اما نه از سوی قانونگذارانی که برای «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان از حزب دموکرات مهم هستند.

از 46 نماینده دموکرات که فکر می کنند کنگره باید فرآیند استیضاح را آغاز کند، تنها یکی - «تام مالینووسکی» از ایالت «نیوجرسی» - از منطقه تحت سلطه جمهوری خواهان هستند. اکثر 45 نماینده دیگر نماینده جوامع به شدت لیبرال هستند؛ مکان هایی چون پورتلند یا نیویورک.

یک ماه پس از انتشار گزارش «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات آمریکا, 55 عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا می گویند دستکم از بازشدن پرونده استیضاح ترامپ برای تحقیق درباره این که آیا رئیس جمهور مرتکب جرایم و خلاف سنگین شده است یا خیر، حمایت می کنند. 

13 نفر از 24 عضو دموکرات کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا که روند استیضاح را آغاز خواهد کرد، از جمله این افراد هستند.

اما نانسی پلوسی تاکنون مقاومت کرده است زیرا نگران آن است که با نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری در سال 2020، اگر اعضای دموکرات این مجلس برای استیضاح ترامپ تلاش کنند، حزب وی با خطر سیاسی مواجه شود.

همه تلاش ها برای استیضاح در مجلس نمایندگان که تحت کنترل دموکرات ها است، آغاز می شود. این تعداد واقعا یک رقم چشمگیر و فوق العاده ای که حامیان استیضاح به آن نیاز دارند، نیست؛ اما هرچه تعداد کسانی که از تحقیقات برای استیضاح حمایت می کنند بیشتر باشد، احتمال آغاز فرایند آن بیشتر می شود.

بسیاری از اعضای کنگره که از فرایند استیضاح حمایت می کنند، با انجام چنین کاری چیزی برای از دست دادن ندارند. در حقیقت می توان اینگونه استدلال کرد که نمایندگانی چون «ادریانو اسپایلات» و «باربارا لی» اگر خواستار استیضاح ترامپ نشوند، اعتبارشان را در ایالتشان از دست خواهند داد. زیرا آنها نمایندگان ایالت های بسیار ضد ترامپ در کشور هستند.

دموکرا‌ت‌ های گنگره معتقدند وظیفه‌ ای که سیستم قضایی آمریکا نمی‌ تواند برعهده گیرد، بر دوش آنهاست. آنها با تاکید بر قانون اساسی آمریکا که بازخواست از رئیس‌ جمهور را به کنگره واگذار کرده، دوباره بحث استیضاح دونالد ترامپ را مطرح کردند. دلیل آن‌ هم اظهارات «رابرت مولر» بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا است.

رابرت مولر چهارشنبه 29 مه (8 خرداد) در واشنگتن اعلام کرد که حاضر نیست در برابر کنگره آمریکا حضور یابد و سخن بگوید. مولر تاکید کرد که گزارش پایانی این تحقیقات توسط او و تیم تحقیقاتی او به طور مشترک تنظیم شده و هر واژه آن به دقت انتخاب شده است.

مولر در عین‌حال افزود که رئیس‌ جمهور از اتهام ایجاد موانع بر سر راه تحقیقات قضایی مبرا نیست. مولر گفت: «اگر ما مطمئن می‌ بودیم که رئیس‌ جمهور مرتکب جنایتی نشده است، این را به همین صورت می‌ گفتیم.»

پس از این اظهارات، دونالد ترامپ در توئیتی نوشت: «اظهارات مولر هیچ‌ چیز را تغییر نداد.» رئیس‌ جمهور و اطرافیان او معتقدند شواهد کافی برای اثبات گناهکاری او در اختیار ندارد و بر اساس قوانین آمریکا دونالد ترامپ بی‌ گناه است. 

نکته قابل توجه در این میان اما، انتخاب واژه‌ ها و شیوه جمله‌ بندی رئیس‌ جمهور و اطرافیان او درباره گزارش مولر است. دونالد ترامپ زمان انتشار این گزارش گفته بود گزارش مولر او را بی‌ گناه می‌ داند.

مولر اما حال شخصا می‌ گوید ترامپ تلاش کرده مانع کار او شود و خواسته او را برکنار کند. او گفت از آنجایی که بر اساس قوانین، نمی‌ توان شکایتی علیه رئیس‌ جمهور مطرح کرد، شکایتی علیه او مطرح نکرده است.

«مارک وارنر» یکی از این سناتورهای دموکرات است که می‌ گوید مسئله اصلی باید یافتن پاسخ این سوال باشد که آیا روسیه تلاش کرده انتخابات ریاست جمهوری 2016 را دستکاری کند یا نه؟ او معتقد است گزارش مولر به روشنی نشان می‌ دهد که هدف ایمیل‌ های هک شده و انتشار اخبار نادرست در شبکه‌ های اجتماعی، دخالت در انتخابات ریاست‌ جمهوری بوده و دونالد ترامپ از این دخالت سود برده و هیلاری کلینتون ضرر کرده است.

سناتور وارنر می‌ گوید هدف باید این باشد که با تصویب قوانین سخت‌ گیرانه‌تر، مانع از تکرار چنین ماجرایی شد. به عقیده او باید برای شبکه‌ های اجتماعی چارچوب روشنی در زمینه فعالیت سیاسی مشخص کرد و از آن گذشته تمام کاندیداهای انتخاب ریاست‌ جمهوری را موظف کرد که در صورت دریافت اطلاعات از کارزارهای خارجی، به پلیس مراجعه کنند در غیراین صورت خود مجرم هستند.

 

انتهای پیام

نظر شما