شناسهٔ خبر: 33171339 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«پرتاب اشعه لیزر» به بالگردهای استرالیایی در دریای چین جنوبی

وبگاه آمریکایی از پرتاب اشعه‌های لیزر به سوی بالگردهای نیروی دریایی استرالیا در «دریای چین جنوبی» خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس ، برخی منابع از حمله با اشعه لیزر به خلبانان بالگردهای نیروی دریایی استرالیا در دریای چین جنوبی خبر دادند.

  به نوشته وبگاه «استرایپس» برخی مسافرانی که در سفری دریایی از ویتنام عازم سنگاپور بودند مدعی شدند که اشعه‌های لیزر از سوی قایق‌های منتسب به چین به سوی بالگردهای نیروی دریایی استرالیا پرتاب شده است.آنطور که برخی شاهدان این ماجرا گفته‌اند به دنبال پرتاب لیزر به سوی بالگردهای استرالیایی ، خلبانان این بالگردها در اقدامی احتیاطی مبادرت به فرود کردند.

 «یوان گراهام» از تحلیلگران اندیشکده استرالیایی «استراتژیست» و حاضران در این سفر دریایی به احتمال دست داشتن نیروی دریایی چین در این ماجرا اشاره کرده است.

استرالیا از کشورهای همراه آمریکا در این منطقه است که اخیرا با این کشور ، ژاپن و کره جنوبی رزمایشی مشترک را در غرب اقیانوس آرام برگزارکردند. (جزئیات بیشتر)


کشتی جنگی «توکوبمای» استرالیا در منطقه

دریای چین جنوبی و جزایر«اسپراتلی» از مناطق مورد اختلاف پکن با واشنگتن و تایوان به شمار می‌رود. این جزایردارای منابع غنی نفت و گاز هستند. چین در این منطقه حضور دائمی دارد و به شدت مخالف حضور نظامی آمریکا و متحدان این کشور در منطقه است .گفته می‌شود که چین دارای یک واحد شبه نظامی دریایی قوی در دریای چین جنوبی است و از قایق‌ها و کشتی‌های ماهیگیری برای انجام برخی ماموریت‌های نظامی استفاده می‌کند.

بر اساس این گزارش ، پیشتر نیز حوادث مشابهی در جیبوتی،کشوری که آمریکا و چین در آنجا پایگاه نظامی دارند به وقوع پیوسته بود و خلبانان آمریکایی مدعی پرتاب اشعه‌های لیزر به سمت خود شده بودند.

 این  خلبانان  مدعی شدند که حین عملیات در جیبوتی، با اشعه‌های قدرتمند لیزر از  سوی یک پایگاه نظامی چین در جیبوتی مواجه شدند و کار به جایی رسید که بخش امنیت پرواز آمریکا به خلبانان خود در زمینه پرتاب اشعه لیزر «هشدار جدی» ابلاغ کرد.

در  هشدار بخش امنیت پرواز آمریکا مکان ارسال این اشعه‌ها از فاصله  750 متری در پایگاه دریایی چین در جیبوتی اشاره شده است.  چین بعدها هرگونه دست داشتن در این ماجرا را منکر شد.

انتهای پیام/

 

 

 

نظر شما