شناسهٔ خبر: 33157800 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گرانی دوباره مسکن در اهواز

پس از بروز رکود نسبی دربازار مسکن، قیمت مسکن در اهواز دوباره افزایش یافته و شهروندان روزانه با قیمت‌های جدیدی مواجه می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، نوسانات نرخ ارز در سال گذشته سبب افزایش قیمت مسکن در اهواز شد اما پس از افزایش 1.5 تا 2.5 برابری قیمت مسکن در اهواز رکودی بر بازار مسکن حاکم شد که بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقدند تا سال 1400 ادامه دارد.

حالا با گذشت کمتر از 2 ما از آغاز سال 98 قیمت مسکن در اهواز دوباره دچار تغییر شد و شهروندان هر روز با افزایش قیمت خرید، رهن و اجاره مواجه می‌شوند، وضعیتی که ادامه آن در تابستان می‌تواند التهاب موجود در بازار مسکن را بیشتر کند.

بخش مسکن بیشترین سهم درآمدهای خانوار را به خود اختصاص می‌دهد که همین موضوع می‌تواند روی گرانی

سایر بخش‌های اقتصادی تأثیر بگذارد و دوباره بخش اعظمی از شهروندان را بی خانه و کاشانه کند.

نمی‌توانم خانه بخرم

یکی از شهروندان اهوازی می‌گوید: به دلیل التهابات ارزی ایجاد شده در سال گذشته حدوداً 40 میلیون تومان بدهکار شدم و به همین دلیل مجبور شدم خانه خودم را بفروشم تا بدهی‌ام را صاف کنم. پس از فروش خانه‌ام به دنبال خرید یک خانه کوچک‌تر در یک محله پایین‌تر بودم اما متأسفانه قیمت‌ها آنقدر بالا رفت که مجبور به رهن خانه شدم تا آواره نشوم.

جبوری می‌افزاید: امید داشتم که در سال جدید کمی در رشد قیمت‌ها وقفه ایجاد شود تا بتوانم با تسهیلات بانکی خانه‌ای بخرم اما حالا هم با افزایش قیمت‌ها مواجه هستم و بعید می‌دانم که بتوانم خانه‌ای بخرم.

وی ادامه می‌دهد: قیمت مسکن در منطقه سپیدار از متری 2 میلیون تومان به متری 4.5 میلیون تومان رسیده و برای خرید یک خانه 75 متری باید 337 میلیون تومان پول داشت. ادامه این وضعیت به معنی این است که دیگر نمی‌توانم خانه‌ای بخرم و این ناامیدکننده است.

برنامه ریزی روی درآمدی که نیست

یکی دیگر از شهروندان اهوازی می‌گوید: از ابتدای امسال وام مسکن به قیمت 100 میلیون تومان به من تعلق گرفت و برای همین در محدوده مناطق فاز یک و دو پادادشهر، کیانشهر و مهدیس به دنبال خرید خانه بودم.

حدادی بیان می‌کند: در منطقه فاز یک و فاز دو پادادشهر قیمت خانه‌های 70 متری نوساز بیش از 270 میلیون تومان بود که عملاً نمی‌توانستم خانه‌ای بخرم برای همین به منطقه مهدیس رفتم که کمی با قیمت‌ پایین بتوانم خانه‌ای بخرم.

وی ادامه می‌دهد: در نقطه‌ای که هنوز خیابان‌ها آسفالت ندارند و خانه آب، برق و یا گاز لوله کشی ندارد توانستم خانه‌ای با قیمت 220 میلیون تومان پیدا کنم؛ با این اوصاف هم حاضر به خرید مسکن شدم اما فروشنده در روز معامله 40 میلیون تومان بر قیمت اضافه کرد و به همین دلیل نتوانستیم معامله کنیم.

این شهروند اهوازی اظهار می‌کند: من برای خرید خانه، دریافت تسهیلات از بانک و پرداخت قسط یک میلیون و 300 هزار تومانی وام روی حقوق دو میلیونی خودم برنامه ریزی کردم که این کار هنوز رسمی نیست و در لحظه ممکن است این حقوق قطع شود اما برای اینکه تا آخر عمر بی خانه نباشم مجبور به تحمل این ریسک شدم.

مردم مجبور هستند

یک مشاور املاک به خبرنگار فارس می‌گوید: با اینکه اوضاع اقتصادی ملتهب است و قیمت مسکن در نقاط مختلف اهواز به صورت حبابی در حال افزایش است اما شهروندان با قرض، فروش طلا و ماشین به دنبال خرید خانه هستند.

عبیات ادامه می‌دهد: وقتی که اجاره یک منزل 63 متری بدون پارکینگ در منطقه 6 اهواز و محله خشایار ماهانه 600 هزار تومان و با پول پیش 20 تا 30 میلیون تومان باشد نمی‌توان از مردم ایراد گرفت که چرا با قیمت‌های سرسام آور فعلی حاضر به خرید خانه هستند.

وی می‌افزاید: قیمت روز به روز در حال افزایش است و هیچ چیزی در بازار فعلی قابل پیش بینی نیست اما یقیناً در تابستان این اوضاع ادامه دارد چرا که با پایان فصل مدرسه قرارداد رهن و اجاره بسیاری از شهروندان به پایان می‌رسد و مجبور هستند که برای ثبت قرارداد جدید اقدام کنند.

این مشاور املاک می‌گوید: گرانی و ارزانی قیمت رهن و اجاره در فصل تابستان به انصاف و وضعیت مالی صاحب خانه باز می‌گردد و مستأجر با هر شرایطی مجبور به پذیرش نرخ جدید است چرا که امیدی برای یافتن خانه‌ای ارزان‌تر ندارد.

وی بیان می‌کند: شاید یکی از راه حل‌ها برای کنترل قیمت مسکن افزایش ساخت و ساز مسکن توسط بخش خصوصی و مدیریت قیمت و پشتیبانی از انبوه سازان توسط دولت است اما با شرایط فعلی بعید است که دولت و بخش خصوصی به یک ساز و کار مشخص جهت ساماندهی بازار مسکن برسند.

هرچند بخشی از کارشناسان تولید مسکن جدید را راه حل کنترل قیمت بازار مسکن می‌دانند اما دبیر کانون سراسری انبوه سازان معتقد است، بخش خصوصی در تولید و احداث مسکن بلاتکلیف شده و دلیل آن هم نبود عزمی برای حل مشکلات این حوزه است.

فرشید پورحاجت با بیان اینکه تا زمانی که نگاه کاسبی از بخش مسکن کم نشود، مشکلات پابرجاست، اظهار می‌کند: ساخت مسکن یک پروسه زمان‌دار است و سرمایه گذار برای ورود به این بخش نیاز به پول نقد دارد اما شرایط اقتصادی اخیر وضعیت را طوری پیش برد که برخی از سازندگان هنوز نتوانسته‌اند پول پیش فروش خانه‌های خود را از مردم بگیرند و این موضوع سبب قفل شدن بازار مسکن شده است.

وی معتقد است که دولت و مجلس برنامه‌ای برای پایان دادن به بلاتکلیفی بازار مسکن ندارند. دبیر کانون سراسری انبوه سازان می‌گوید: اخیراً دولت مجوز افزایش ۳۶ درصدی قیمت را به دستگاه‌های خدمات‌رسان داده است که بازخورد آن می‌شود افزایش 36 درصدی تورم بخش مسکن در سال 98.

نقش دولت در ساماندهی بازار مسکن

پورحاجت درباره نقش دولت در ساماندهی بازار مسکن عنوان می‌کند: اولویت دولت برای سیاستگذاری مسکن، نخست باید تأمین زمین مناسب به استناد قانون ساماندهی باشد که 50 درصد از قیمت مسکن را در بر می‌گیرد و دوم قوانین دست و پا گیر در بخش مسکن را حل و فصل کند که همین امسال بخشنامه‌ها و تصویب‌نامه‌هایی که صورت گرفته است، دقیقاً ضد رونق تولید مسکن هستند.

وی درباره اعتقاد برخی از کارشناسان درباره رونق بازار مسکن و تأثیر آن بر اقتصاد می‌گوید: بازار مسکن سبب رشد اقتصادی می‌شود اما من به شخصه رونق در بازار مسکن را قبول ندارم؛ چرا که رونق باید در بخش ساخت و ساز صورت گیرد که تاکنون محقق نشده است.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان ادامه می‌دهد: در حوزه معاملات هم اگر بررسی کلی داشته باشیم در مناطقی که به لحاظ سرانه خدمات عمومی دارای جاذبه برای سرمایه‌گذاری است، مقداری جنب و جوش برای خرید و فروش بیشتر شده، ولی این موضوع در کل کشور صورت نگرفته است.

وی اظهار می‌کند: قیمت مصالح ساختمانی ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد رشد کرده است، اما هزینه تمام شده مسکن تا الان ۱۰۰ درصد رشد داشته است. این موضوع می‌تواند روی رشد قیمت مسکن تأثیر بگذارد و قیمت‌ها از اینی که هست بالاتر رود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما