شناسهٔ خبر: 33135142 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

به دنبال استعفاي ترزا مي؛

هجوم رقبا براي کسب نخست وزيري انگليس

ترزا مي که زمانی گفته بود عاشق مقام نخست وزیری است این روزها و پس از اعلام زمان کناره گیری اش، دریافته است که شمار عاشقان این مقام فراوانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما از لندن، "ترزا می" ۶۳ ساله، رهبر حزب محافظه کار و نخست وزیر انگلیس، که دو روز پیش و پس از سه سال نخست وزیری کناره گیری اش را اعلام کرد اکنون آشکارتر از هر زمان ديگر دریافته است که اطرافیانش چه بی صبرانه در انتظار استعفا و در کمین کرسی نخست وزیری اش بوده اند.
حزب حاکم محافظه کار که به علت در اختیار داشتن بیشتر کرسی های مجلس عوام قدرت را در دست گرفته، تلاش می کند همچنان آن را حفظ کند و اکنون دو گروه موافقان خروج سخت به سرکردگی "بوریس جانسون" وزیر امور خارجه مستعفی "ترزا می" و نیز گروه هواداران خروج نرم یا نیم بند همچون "جرمی هانت" وزیر امور خارجه انگلیس بیش از پیش تلاش های خود را برای کسب کرسی نخست وزیری آغاز کرده اند.
حدود ۵۲ درصد مردم انگلیس در همه پرسی تیر ماه سال ۱۳۹۵ به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا رای دادند اما اکنون با گذشت حدود سه سال هنوز دولت و نمایندگان پارلمان انگلیس نتوانستند به این خواست مردم جامه عمل بپوشانند.
بر اساس ضوابط اتحادیه اروپا، انگلیس باید دو سال پس از زمان اعلام رسمی جدایی از این اتحادیه یعنی نهم فروردین امسال اتحادیه اروپا را ترک می کرد اما به علت دست نیافتن به توافق مورد قبول اکثریت، این زمان تا نهم آبان (31 اکتبر) تمدید شد. علت تعویق شش ماهه زمان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، مخالفت مجلس این کشور با توافقی بود که دولت انگلیس با اتحادیه اروپا بر سر چگونگی خروج منعقد کرده بود.
"ترزا می" سه بار و هر بار پس از انجام اصلاحاتی توافقش با اتحادیه اروپا را در مجلس عوام به رای گذاشت که هر سه بار رای نیاورد و و در این میان بزرگترین شکست لایحه یک نخست وزیر در تاریخ انگلیس نیز به نام خانم می به ثبت رسید.
"بوریس جانسون"، وزیر امور خارجه خانم می که در اعتراض به مفاد توافقش با اتحادیه اروپا بر سر برگزیت استعفا داده بود پیش از همه و آشکارا علاقه خود را برای رهبری حزب حاکم محافظه کار و به تبع آن مقام نخست وزیری انگلیس اعلام کرده است.
"بوریس جانسون" که ترامپ او را شایسته نخست وزیری انگلیس می داند در تازه ترین نظرسنجی روزنامه تایمز، 39 درصد از آرای اعضای حزب محافظه کار را به دست آورد و محبوبیت وی، 4 از 6 برآورد شده است.
"دومینیک راب" (Dominic Raab)، وزیر پیشین برگزیت در دولت "ترزا می"، در نظرسنجی روزنامه تایمز، 13 درصد از آرا را به دست آورد. میزان محبوبیت وی، 1 از 4 برآورد شد.
و "جرمی هانت"، وزیر امور خارجه کنونی انگلیس که از ماه ها پیش تلاش کرده است با سفرهای خارجی، بهره گیری از مسایل سیاسی و ظرفیت های رسانه ای جایگاهی دست و پا کند، چندان مورد علاقه مخالفان اتحادیه اروپا نیست زیرا که هنگام برگزاری همه پرسی بر سر ماندن یا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، گزینه ماندن را پسندید.
در اذهان عمومی نیز عملکرد هانت مطلوب نیست زیرا تصمیماتش در زمان وزارتش بر بخش بهداشت و درمان انگلیس خشم شمار زیادی از مردم و کارکنان این وزارتخانه را برانگیخت و اعتصاب های زنجیره ای مشهور را که ماهها در انگلیس ادامه داشت با نام او به ثبت رساند.
در این نظر سنجی محبوبیت هانت ، 1 از 10 برآورد شده است.
"مایکل گاو" (Michael Gove)، وزیر کنونی محیط زیست، از مخالفان قدیم اتحادیه اروپاست که مدتی است سکوت اختیار کرده است. وی تا آخرین روزها، از "ترزا می" حمایت کرد و اکنون انتظار می رود برنامه هایش را برای شرکت در رقابت رهبری حزب محافظه کار، اعلام کند.
"مت هنکاک" وزیر بهداشت و درمان انگلیس دیگر عضو کابینه "ترزا می" است که در رسانه ها آمادگی خود را برای تکیه زدن بر کرسی رهبری حزب حاکم محافظه کار و به تبع آن نخست وزیری اعلام کرده و وعده داده است کار ناتمام خانم می را تمام کند و برگزیت را به سرانجام برساند.
تاکنون حدود بیست نفر به طور مستقیم یا غیر مستقیم برای جانشینی خانم می اعلام آمادگی کرده اند اما حدود دو ماه دیگر که جانشین "ترزا می" مشخص خواهد شد هر فردی به کرسی رهبری حزب و نخست وزیری تکیه زند با همان مشکلاتی مواجه است که "ترزا می" مواجه بود و برای به ساحل رساندن کشتی توفان زده برگزیت با دریایی پر از موجهاي سهمگین از اختلافات درون حزب و جامعه مواجه است.
حزب محافظه کار و رهبر جدیدش برای بقای در قدرت همچنین باید بتواند علاوه بر مدیریت برگزیت، قدرت خود را بر حزب رقیب یعنی حزب کارگر بچرباند؛ حزبی که فرصت را برای درآوردن قدرت از چنگ حزب محافظه کار با پیش کشیدن موضوع برگزاری انتخابات زودهنگام غنیمت شمرده است.

نظر شما