شناسهٔ خبر: 33115179 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرپزشكي

صاحب‌خبر -

 توصيه محققان؛

سبزيجاتي که بايد در رژيم غذايي گنجانده شوند

مصرف طيف وسيعي از سبزيجات با رنگ هاي مختلف از سوي محققان توصيه مي شود چراکه سبزيجات داراي انواع مواد مغذي بوده و برخي ترکيبات فراتر از ويتامين ها و مواد معدني هستند.

به گزارش مهر، محققان در تحقيقي به بررسي بهترين سبزيجاتي پرداختند که ارتباط قوي اي با کاهش ريسک ابتلا به بيماري‌هاي مزمن دارند.

بر همين اساس 47 نوع از سبزيجات براساس دارابودن 17 ماده مغذي معروف رده بندي شدند. مواد مغذي شامل ويتامين‌هاي A، C، D، E، K، و بسياري از ويتامين‌هاي گروه B، همراه با مواد معدني کلسيم، پتاسيم، آهن و زينک و بعلاوه فيبر و حتي پروتئين بود.

طبق اين رده بندي، 5 سبزي اول به شرح زير هستند:

شاهي

کلم چيني (کاهو ژاپني)

برگ چغندر

اسفناج

کولارد سبز (نوعي کلم)

در ادامه اين ليست کلم کالي، شابانک (در نواحي کرمان مي رويد)، کاهو برگ، بروکلي و کلم بروکسل قرار دارند.

برنج قهوه اي براي سلامتي مفيد تر است يا برنج سفيد؟

برنج بخش قابل توجهي از رژيم غذايي براي بسياري از مردم در سراسر جهان است. سازمان غذا و کشاورزي سازمان ملل متحد گزارش مي دهد که برنج 19 درصد کل کالري موجود در جهان را تشکيل مي دهد.

به گزارش بهداشت نيوز برنج قهوه اي مي تواند حاوي پروتئين، فيبر و کربوهيدرات بيشتري نسبت به برنج سفيد باشد، اما چربي بيشتري نسبت به برنج سفيد دارد.

برنج سفيد همان برنج قهوه اي است که سبوس و جوانه را از آن حذف کرده اند. در نتيجه، برنج سفيد داراي مقدار کمتري از آنتي اکسيدان ها، ويتامين B، مواد معدني، چربي ها، فيبر و پروتئين نسبت به برنج قهوه اي است.

برنج قهوه اي حاوي مقادير بالايي از ويتامين ها و مواد معدني نسبت به برنج سفيد است، به جز آهن، فولات و سلنيوم که در هر دو تقريبا برابر است.در حالي که برنج قهوه اي حاوي فيبر بيشتري نسبت به برنج سفيد است، ممکن است گزينه خوبي براي افرادي باشد که ميخواهند در رژيم غذايي خود بيشتر از دانه هاي کامل استفاده کنند.

برنج سفيد داراي اسيد فوليک بيشتري نسبت به برنج قهوه اي است و براي زنان باردار توصيه مي شود.برنج قهوه اي حاوي فسفر و پتاسيم بيشتري نسبت به برنج سفيد است، بنابراين افراد مبتلا به بيماري هاي کليه نياز به محدود کردن هر دو اين مواد مغذي در رژيم غذايي خود دارند.

برچسب‌ها:

نظر شما