شناسهٔ خبر: 33113800 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرجی راد در گفت وگو با ایرنا:

مقاومت ایران موجب سردرگمی آمریکا شده است

تهران – ایرنا – سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان تاکید کرد: مقاومت ایران در برابر فشارهای آمریکا منجر به سردرگمی آمریکایی ها شده است و این سردرگمی احتمالا تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده ادامه خواهد یافت.

صاحب‌خبر -

«عبدالرضا فرجی راد» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به سیاست فشار حداکثری آمریکا  علیه ایران گفت: با ریاست جمهوری دونالد ترامپ و به ویژه پس از حضور جان بولتون و مایک پمپئو در کاخ سفید و دستور دونالد ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از توافق هسته ای، دولت ایالات متحده استراتژی فشار حداکثری علیه ایران را دستورکار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه آمریکا در راستای این سیاست، جنگ اقتصادی و روانی علیه ایران را سرلوحه کار خود قرار داد، اظهار داشت: آمریکایی ها تلاش کردند با اعمال مجدد تحریم ها و گسترش دامنه آن، فشار همه جانبه ای علیه ایران وارد کنند. تا به زعم آنها این سیاست منجر به تغییر رفتار ایران شده و یا بخواهند مجددا در میز مذاکره  با ایران به اهداف خود برسند. البته سقف آرزوهای آن نیز تغییر رژیم بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تا این مدت، فشارها هفته به هفته افزایش یافت و تا به امروز ادامه دارد اما با این وجود، کاخ سفید به اهداف خود مبنی بر مهار و تغییر رفتار ایران دست نیافته است. ایران در برابر فشارهای آمریکا، مقاومت کرده و این مسئله منجر به سردرگمی آمریکایی ها شده است و احتمالا این سردرگمی تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ادامه خواهد یافت.

فرجی راد با بیان اینکه عکس العمل ایران در برابر رویکرد آمریکایی ها منطقی بوده است، تصریح کرد: ترامپ فکر می کرد که خروج آمریکا از برجام منجر به این خواهد شد که ایران هم از توافق هسته ای خارج شود تا از این طریق اجماعی در جامعه جهانی علیه ایران  ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: ایران برخلاف خواست آمریکا از برجام خارج نشد، بلکه از ظرفیت های برجام استفاده کرد و توانست موجب انزوای ایالات متحده شود. البته ایران نسبت به اقدامات آمریکا بی تفاوت نبوده و بهره گیری از ظرفیت های توافق هسته ای برای کاهش تعهدات برجام استفاده کرد که این مسئله موجب شوکه شدن اروپایی ها و آمریکایی ها شد چرا که آنها فکر می کردند ایران یا کلا از برجام خارج می شود یا کلا آن را اجرا می کند.

 مدیرکل اسبق وزارت امور خارجه درباره شکاف در کاخ سفید در مورد ایران هم گفت: تصور می کنم بولتون احساس کرده که از سوی ترامپ کنار گذاشته می شود و به همین خاطر، نقش خود را کاهش داده یا خود را در این مدت کنترل کرده است. برخی از رسانه ها هم از شکاف میان بولتون و پمپئو خبر داده اند چراکه بولتون در کارهای وزارت امور خارجه آمریکا، زیاد دخالت می کرد که پمپئو در ابتدا صبوری کرد ولی اکنون دیگر این دخالت ها را تحمل نمی کند.

فرجی راد با اشاره به تحولات اخیر منطقه بیان کرد: آمریکایی ها برای جبران شرایط ایجاد شده علیه واشنگتن و فراهم آوردن شرایط ایران هراسی و ایران ستیزی، تلاش کردند اتفاقاتی نظیر انفجارهای بندر الفجیره، حمله موشکی به منطقه سبز بغداد را به گردن ایران بیندازند ولی کسی این اتهام زنی ها را باور نکرده است.

وی درباره اعزام ۱۵۰۰ نیروی نظامی آمریکا به خاورمیانه هم یادآور شد: اعزام ۱۵۰۰ نیروی نظامی به خاورمیانه به خاطر این است که آمریکایی ها به قدرت ایران در منطقه پی برده اند و سنتکام احساس خطر می کند. آمریکا می خواهد فشارهای خود را تداوم بخشد و به همین خاطر، باید حضور خود را تقویت کند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی افزود: ۶۰۰ نفر از این ۱۵۰۰ نیروی نظامی هم اکنون در خاورمیانه هستند که ماموریت شان خاتمه یافته و باید برمی گشتند و اعزام این نیروها، در واقع مجوز تمدید حضور آنها بود. ۹۰۰ نفر باقی مانده هم در حوزه فنی، مخابراتی و مهندسی مشغول به فعالیت هستند.

فرجی راد با بیان اینکه آمریکایی ها در یکی دو هفته اخیر در جنگ لفظی هم نسبت به ایران کم آورده اند، یادآور شد: آمریکا با اعزام ۱۵۰۰ نفر نیروی نظامی می خواهد دست برتر را داشته باشد وبه زعم خود  تجدید قوایی کرده باشد. از سوی دیگر، همزمان با اعلام خبر اعزام ۱۵۰۰ نیروی نظامی، آمریکا اعلام کرد بیش از هشت میلیارد دلار به کشورهای عربی می فروشد که نشان می دهد آمریکا هرچند آمادگی جنگ را ندارد ولی با بحرانی نشان دادن فضا می خواهد سلاح های خود را بفروشد.

وی اضافه کرد: بولتون و پمپئو بی میل از راه اندازی جنگ جدید علیه ایران نیستند ولی ترامپ می داند افزایش تنش ها علیه ایران و ایجاد جنگ جدید چقدر خطرناک و کشنده است بنابراین با کلمات بازی می کند؛ یک روز از علاقه به مذاکره با مقامات ایرانی سخن می گوید و روز دیگر، از نابود کردن ایران.

سیام *م. ا.ت*۲۰۲۱**

نظر شما