شناسهٔ خبر: 33111889 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فعالیت 135 مرکز برای ثبت فشار خون در گنبدکاووس

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گنبدکاووس با اشاره به شیوع بیماری فشار خون بالا به علت تغییر سبک زندگی و تغذیه مردم، گفت: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون از امروز چهارم خردادماه رسما اجرایی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس،  فشار خون بالا یا پرفشاری خون یک بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا می‌رود. به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند. در حالت استراحت، فشار خون طبیعیِ سیستولی (یا حداکثر فشار خون) بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر جیوه و فشار خون طبیعی دیاستولی (یا حداقل فشار خون) بین ۶۰ تا ۹۰ میلی‌متر جیوه است. در صورتی که فشار خون به طور مزمن برابر یا بیش از ۱۴۰ بر روی ۹۰ میلی‌متر جیوه باشد، فرد از فشار خون بالا رنج می‌برد. عمده مبتلایان به فشار خون از بیماری خود مطلع نیستند و بسیاری از بیماران به صورت تصادفی از فشار خون خود با خبر می‌شوند.

پرفشاری خون در یکی از دو گروه پرفشاری اولیه یا پرفشاری ثانویه قرار می‌گیرد. حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد از موارد از نوع پرفشاری اولیه هستند و این بدان معناست که هیچ دلیل پزشکی مشخصی برای آن وجود ندارد. پنج تا ۱۰ درصد دیگر از نوع پرفشاری ثانویه هستند که شرایط تأثیرگذار بر کلیه‌ها، شریان‌ها، قلب یا دستگاه غده درون‌ریز باعث ایجاد آن می‌شوند.

در برخی موارد بالا رفتن فشار خون باعث خون‌ریزی مغزی می‌شود. پرفشاری خون عامل خطر عمده در سکته مغزی، سکته قلبی (حملات قلبی)، نارسایی قلب، آنوریسم‌های شریانی (به عنوان مثال، آنوریسم آئورت)، بیماری شریان‌های پیرامونی و دلیل بیماری‌های مزمن کلیه است. حتی افزایش خفیف فشار خون شریانی نیز با کاهش امید به زندگی مرتبط است. به همین دلیل شناسایی بیماری فشار خون بالا و کنترل آن اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند و به همین منظور است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام به طراحی و اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در کشور کرده است.

این طرح همزمان با سراسر کشور در شهرستان گنبدکاووس نیز اجرایی می‌شود که پبرامون آن با «فرهاد بدیعی» رئیس شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس گفت و گو کرده‌ایم که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید:

* ابتلای 5/5 درصد گنبدی‌ها به فشار خون بالا

فارس: آمار کلی ابتلا به فشار خون در سطوح مختلف به چه میزانی است؟

بدیعی: بیماری فشار خون بالااصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مزمن کلیه و سکته مغزی در جهان و ایران است.

 این آمار در سطح شهرستان گنبدکاووس حدود 5/5 درصد است که به معنای ابتلای بیش از پنج نفر در هر 100 نفر بالای 30 است. هر چند معتقدیم این آمار تنها مربوط به افرادی است که مراکز درمانی مراجعه و فشار خون آنها ثبت شده است و قطعا آمار دقیق ابتلا به فشار خون بالا بسیار بالاتر از این عدد خواهد بود.

فارس: کلیت طرح بسیج ملی کنترل فشار خون را توضیح دهید؟

بدیعی: با توجه به اینکه فشار خون به عنوان یکی از بیماری‌های شایع و پرتلفات در کشورمان مطرح بوده و با تغییر سبک زندگی و تغذیه افراد در دو دهه اخیر هر روز بر میزان ابتلای افراد به آن افزوده می‌شود لزوم شناسایی افراد مبتلا از یک سو و کنترل و جلوگیری از بروز خططرات ناشی از آن از سویی دیگر اهمیت پیدا می‌کند.

به همین منظور طرح بسیج ملی کنرل فشار خون برای افراد بالای 30 اجرا می‌شود که در آن ضمن دریافت فشار خون افراد در چند مرحله و بررسی علل پدید آمدن آن از جمله، ارثی، مشکل در شریان‌ها، استرس شغلی و ... نوع اولیه یا ثانویه آن مشخص و برای درمان و کنترل آن برنامه‌ریزی می‌شود که تمامی این فرایندها به صورت کاملا رایگان خواهد بود.

* عدم اطلاع 60 درصد از مبتلایان به فشار خون نسبت به بیماری خود

فارس: فایده اجرای این طرح چیست و چه کمکی به مردم می‌کند؟

بدیعی: نکته مهم در بیماری فشار خون این است که بالغ بر 40 درصد بیماران فشار خون از بیماری خود اطلاعی ندارند و تنها نیمی از افراد مطلع نیز برای کنترل بیمار خون دارو دریافت می‌کنند.

اجرای این طرح ضمن افزایش آگاهی نسبت به عوامل پرخطر در فشار خون و حساس‌سازی جامعه نسبت به این بیماری موجب شناسایی بیماران و افراد در معرض ابتلا شده و پس از آن با توجه به لزوم مراجعه ما به افراد بر خلاف روال همیشگی که بیمار به ما مراجعه می‌کرد تلاش خواهیم کرد این بیماری که از عوامل اصلی مرگ و میر در کشورمان است را کنترل کنیم.

فارس: جامعه هدف شما در این طرح چه تعداد نفراتی هستند؟

بدیعی: جامعه هدف ما در شهرستان 380 هزار نفری گنبدکاووس افراد بالای 30 است که مطابق آمار تعداد آنها در شهرستان 180 هزار نفر و به تفکیک نقاط شهری و روستایی نیز 70 هزار نفر جمعیت شهری و 110 هزار نفر جمعیت روستایی است.

یقین داریم انجام این طرح آمارهای جدیدی از تعداد بیماران مبتلا به فشار خون و در معرض ابتلا به این بیماری را به ما خواهد داد و به جمعیت هدف دقیق‌تری برای کنترل‌های بعدی خواهیم رسید.

* فعالیت 135 مرکز برای ثبت فشار خون در گنبدکاووس

فارس: چه تعداد پایگاه و مرکز برای اجرای این طرح در گنبدکاووس در نظر گرفته شده است؟

بدیعی: برای اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالغ بر دو مرکز بهداشتی و درمانی، 10 پایگاه خدمات بهداشتی شهری، 111 خانه بهداشت در نظر گرفته شده است که علاوه بر آن در بیمارستان‌های مختلف نیز این طرح اجرایی شده و تیم‌های 12 گانه سیار شبکه بهداشت و درمان نیز در سطح شهر به مردم مراجعه می‌کنند.

فارس: زمان اجرای طرح و محدوده ارائه خدمات را تشریح کنید؟

بدیعی: این طرح قرار بود از 27 اردیبهشت ماه آغاز شود که بنا به دلایلی تنها بخش نظری، تبلیغات و فراخوان‌ها آغاز شد و عملا این طرح از امروز شنبه چهارم خردادماه به صورت رسمی و عملیاتی آغاز خواهد شد.

فارس: برای جلوگیری و درمان فشار خون چه باید کرد؟

بدیعی: یقین داشته باشید این جمله هر چند کلیشه‌ای ولی دقیق اصل و اساس همه پاسخ‌هاست که پیشگیری بهتر از درمان و ساده‌تر و کم هزینه‌تر است، به همین منظور با توجه به سختی درمان فشار خون به ویژه فشار خون‌های ذاتی و اولیه بهترین راهکار پیشگیری کردن است.

برای این کار باید چهار عامل افزایش تحرک بدنی، کاهش مصرف قند، کاهش مصرف چربی و سرخ کردنی و کنترل مصرف نمک را در دستور کار خود قرار دهید که اگر همه مردم آن را رعایت کنند شاخص‌های سلامتی جامعه به مراتب افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/83014

نظر شما