شناسهٔ خبر: 33111446 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی:

رونق تولید داخل، محاسبات دشمن را به هم می‌زند

تهران- ایرنا- عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: کشور در شرایطی قرار دارد که راه علاجش تحقق شعار امسال است و با رونق تولید، تمام محاسبات دشمنان نقش بر آب خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه صندوق نوآوری و شکوفایی، محمدصادق خیاطیان در آئین رونمایی از قرارداد سرمایه‌گذاری صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران با شرکت دانش‌بنیان فناوران پزشکی رابید علم و صنعت، افزود: تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۸۹ با هدف حمایت از این شرکت‌ها و توسعه فناوری‌های پیشرفته و تجاری‌سازی اختراعات، صورت گرفت، در ماده ۵ این قانون، صندوقی به نام «نوآوری و شکوفایی» با سرمایه اولیه سه هزار میلیارد تومان برای تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان پیش‌بینی شده که به صورت عملی از سال ۹۲ کار خود را شروع کرده است.

وی با اشاره به اینکه هر چه شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه یابند، رقابت‌پذیری این شرکت‌ها و در نتیجه صادرات افزایش خواهد یافت، گفت: اعتقاد داریم دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، محمل‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند تا توسعه فناوری اتفاق بیفتد.

خیاطیان در تشریح ابزار جدید صندوق برای توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان به اعطای تسهیلات به این شرکت‌ها، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و پوشش ریسک اشاره کرد و در پایان از همه فعالان حوزه فناوری درخواست کرد با توجه به فراهم بودن بسترهای لازم موضوع فناوری را جدی بگیرند و از امکانات و تسهیلات صندوق شکوفایی و نوآوری استفاده کنند.

حمایت بیشتر دولت از صندوق‌های خطرپذیر دانشگاهی ضروری است

در این مراسم، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت با یادآوری اینکه این دانشگاه از دو سال پیش انتقال از نسل دوم به نسل‌های سوم و چهارم و توسعه فناوری و تجاری‌سازی دستاوردهای آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و دانشکده‌ها را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: در این راستا اولین مرکز نوآوری، سال گذشته با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد و در کنارش به عنوان اولین دانشگاه کشور، در یک شرکت خصوصی (هیرمند) مشارکت کردیم.

تورج محمدی افزود: صندوق خطرپذیر، یکی از محصولات شرکت هیرمند است که با سرمایه ۶ میلیارد تومانی تشکیل شده و فعالیت‌های فناورانه را مورد ارزیابی و حمایت قرار می‌دهد.

پیشنهاد ۱۸ طرح به صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت
در ادامه این مراسم، مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت در خصوص تشکیل و عملکرد این صندوق توضیح داد و گفت: صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه از آبان ماه ۹۷ تأسیس شده و ۲۵ درصد سهام آن را مستقیماً دانشگاه و ۷۵ درصد آن را شرکت سرمایه‌گذاری هیرمند در اختیار دارند که البته دانشگاه در شرکت هیرمند نیز سهام دارد و سهام مستقیم و غیرمستقیم دانشگاه در این صندوق، به چهل درصد می‌رسد.
عباس طائب گفت: تاکنون ۱۸ طرح به این صندوق پیشنهاد، بررسی و ارزیابی شده و بافت فرهنگی و روحیه اعضای هیأت علمی و هیأت مدیره صندوق در کنار عوامل دیگر باعث شد تقریباً تمام طرح‌ها تولیدی بوده و مورد حمایت قرار گیرند. در سال گذشته، تقریباً ۳۵ درصد سرمایه ۶ میلیاردی صندوق، صرف انواع حمایتهای صندوق از طرح‌های تولیدی شد که یک بخش از آن، کمک به شرکت فناوران پزشکی رایبد علم و صنعت بوده است.

وی افزود: اکنون ۶ طرح در صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه در دست بررسی است که همه آنها تولیدی هستند و از دیگر اقدامات در دستور کار این صندوق، همکاری با صندوق‌های دیگر و مشارکت با نهادهای حمایت کننده برای افزایش سرمایه و نیز جلب حمایت صندوق شکوفایی و نوآوری است.
 

جهش قابل ملاحظه در شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی
رئیس دانشگاه علم و صنعت نیز در این مراسم درباره گام‌های دانشگاه برای تبدیل شدن از دانشگاه نسل دوم به سوم توضیحاتی ارائه کرد، وی گفت: خوشبختانه در سال گذشته شرکت‌های مرکز رشد دانشگاه از ۲۱ به ۳۷ شرکت افزایش یافت و در زمینه شرکت‌های دانش بنیان، حرکت‌های جدی انجام شده و به نظر می‌رسد در سال ۹۸ جهش قابل ملاحظه‌ای خواهیم داشت که نشان از عزم دانشگاه برای حرکت به سمت نوآوری و استفاده از فناوری‌های نو دارد. در همین راستا یکی از اقدامات دانشگاه، تأسیس دانشکده فناوری‌های نوین بوده است.
جبار علی ذاکری افزود: حل مسائل کشور در برنامه ما قرار دارد و پیش‌بینی کرده‌ایم ۳۰ تا ۴۰ درصد پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری دانشجویانمان به سمت مساله‌محوری هدایت شوند. سال گذشته نیز در دانشگاه ۴ یا ۵ مورد رونمایی از فناوری‌های نوین را شاهد بودیم که منتج از پایان‌نامه دانشجویانمان بوده است.
وی با اشاره به وضعیت خاص کشور، تاکید کرد: در این شرایط، نیاز به دانشگاه‌ها و خود اتکایی و نگاه به درون در برنامه اجرایی سازمان‌ها و نهادها قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه تولید داخلی، نیاز کشور به ارز را محدود می‌کند، خواستار حمایت بیشتر دولت از صندوق‌های خطرپذیر دانشگاهی شد و از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حضور، تشویق و پشتیبانی از طرح‌های دانشگاه قدردانی و ابراز امیدواری کرد با این حمایتها، شاهد پیشرفت در حوزه فناوری در دانشگاه‌های سطح یک کشور باشیم و نیازهای ارزی کشور برای ورود کالا به کشور، محدود شود.
علمی ** ۹۳۴۰** ۱۰۵۵

نظر شما