شناسهٔ خبر: 33110688 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

داغ شدن تنور انتخابات هیات رییسه مجلس با رقابت سنگین میان فراکسیون ها

تهران - ایرنا- نمایندگان مجلس آخرین تلاش‌های خود را به کار بسته‌اند تا بتوانند کاندیدای مورد نظر خود را روی صندلی ریاست مجلس بنشانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری؛ چهارمین دوره انتخاب رئیس و هیئت رئیسه مجلس دهم فردا یکشنبه، برگزار می‌شود. قرار است فراکسیون‌های ولایی، مستقلین و امید برای انتخابات هیأت رئیسه لیست جداگانه ارائه کنند. هرچند بر اساس آخرین اخبار منتشره، اعضای فراکسیون امید در جلسه امروز- شنبه- محمدرضا عارف را با اکثریت آرا به عنوان کاندیدای مجلس دهم برای سال چهارم انتخاب کردند. چهارمین دوره انتخاب رئیس و هیئت رئیسه مجلس دهم در حالی برگزار می‌شود که در اسفندماه سال جاری قرار است انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شود و همین مسئله حساسیت نمایندگان و فراکسیون‌های مجلس را نسبت به این دوره دوچندان کرده است.

بررسی رسانه‌های داخلی اعم از اصلاح طلب و اصولگرا حاکی از آن است که این رسانه‌ها با بررسی گزینه‌های احتمالی برای انتخاب کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی، معتقدند دوئل اصلی میان عارف و لاریجانی در جریان است.

رسانه های اصلاح طلب

بررسی رسانه‌های اصلاح طلب نشان می‌دهد که موضوع‌های، «رقابت جریانات سیاسی بر سر انتخاب هیأت رئیسه مجلس»، «عدم اعتماد به اصلاح طلبان»، «عدم حمایت اصولگرایان از لاریجانی»، «لاریجانی بر سر دو راهی»، «طرح استانی شدن انتخابات»، «نگاه منفی جامعه به بحث انتخابات، «ائتلاف اصولگرایان»، «رقابت سنگین میان جریان‌های سیاسی» و «نقش رأی جبهه پایداری در انتخاب مجلس» مورد توجه قرار گرفته‌اند.

عبارت‌های کانونی طرح شده از سوی رسانه‌های اصلاح طلب عبارتند از: لاریجانی معلوم نیست که نمود و نماد کدام جریان سیاسی در داخل کشور و در رأس مجلس است؛ حضور مصلحانه عارف در رأس قوه مقننه؛ سریرِ پارلمانی؛ اصلاح‌طلبان در تمام این سال‌ها نتوانستند آن‌طور که باید و شاید به ترمیم هویت خود دست بزنند؛ عملکرد غیر قابل قبول آقای لاریجانی در دفاع از شأن و جایگاه مجلس؛ سایه انتخابات ریاست جمهوری بر انتخابات هیئت رئیسه؛ انتخابات امسال تفاوت خیلی جدی نسبت به سال‌های گذشته ندارد گعده داغ نمایندگان برای انتخاب رئیس جدید؛ کدام فراکسیون سکانداری بهارستان را به دست می‌گیرد؟؛ ۲۵ رأی تعیین‌کننده؛ پایداری در دوگانه عارف-لاریجانی؛ در زاویه‌ای که پایداری‌ها با علی لاریجانی دارند هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد.

** رقابت جریانات سیاسی بر سر انتخاب هیأت رئیسه مجلس

روزنامه آرمان نوشت: انتخابات هیأت رئیسه مجلس، مخصوصاً ریاست مجلس دهم، در سال آخر آن، معطوف به زمانه و زمینه جدید حاکم بر کشور، رخدادهای خارجی و داخلی و لزوم آرایش جدید برای عبور از وضعیت کنونی، می‌تواند به آغاز رویکردی جدید برای ارائه الگویی روزآمد از وحدت و انسجام داخلی تبدیل شود.

آرمان افزود: شواهد حاکی از آن است که وضعیت جدید، تدابیر و تصمیماتی فراتر از ظرفیت‌های شخصی و سیاسی لاریجانی طلب می‌کند. لاریجانی از سویی معلوم نیست که نمود و نماد کدام جریان سیاسی در داخل کشور و در رأس مجلس است. ثانیاً حضور ایشان در سال‌های اخیر در رأس مجلس، باوجود کمک به طرح‌های تأمین‌کننده منافع ملی همچون برجام و لوایح چهارگانه (ناتمام)، تلازم معناداری با مطالبات ملت و الزامات سیاست داخلی و خارجی نداشته است. حضور مصلحانه عارف در رأس قوه مقننه، از جهات مختلف در داخل مجلس شورای اسلامی، فضای سیاسی داخلی کشور، کمک به حل معضلات سیاسی داخلی، گفت‌وگو و آشتی ملی، انسجام و وحدت ملی، تعادل‌افکنی و نزدیک‌کردن جناح‌های سیاسی داخلی به هم، ایجاد فضای همگرایانه‌تر در جلسه سران قوا، گره‌گشایی در مسیر سیاست خارجی و داخلی و… می‌تواند مؤثر باشد. مثلث رئیسی، روحانی و عارف از آن جهت که نمایندگان جریان‌ها و خط و مشی‌های اصولگرایانه، اعتدالی و اصلاح‌طلبانه در درون نظام بوده و از سویی در انتخابات‌های اخیر از نزدیک شاهد مشکلات، مطالبات و خواسته‌های مردم بوده‌اند، می‌توانند تصمیمات مهمی را به عنوان تصمیم اجماعی اتخاذ و حمایت همزمان دیگر نهادهای حاکمیت و ملت را به خود جلب نمایند. نمایندگان فراکسیون‌های مختلف، مخصوصاً آنانی که با حضور در لیست امید، و با حمایت اصلاح‌طلبان به مجلس راه یافته‌اند، در سال آخر با آزمون سیاسی - اخلاقی سختی مواجه‌اند. مطمئناً حمایت / عدم حمایت مؤثر ایشان در رأی به رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان کشور، برای ریاست مجلس شورای اسلامی، علاوه بر گام‌نهادن در مصالح و منافع کشور، مصالح و منافع این نمایندگان و حمایت / عدم حمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی را نیز در پی خواهد داشت.

روزنامه اعتماد با عنوان «سریرِ پارلمانی» می‌نویسد: نتیجه رأی‌گیری صبح روز یکشنبه پیش رو، نه‌تنها تکلیف مجری جلسات و صندلی شماره یک پارلمان را مشخص می‌کند، بلکه همزمان بر بسیاری از امور و تصمیم‌گیری‌های کلان کشور درون و بیرون پارلمان اثرگذار خواهد بود و باتوجه به شرایط خاص کشور در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، به نظر می‌رسد در صورت تغییر و تحول در این یک کرسی، باید منتظر تحولاتی به مراتب اساسی‌تر در دیگر سطوح نیز باشیم. بماند که احتمالاً همین شرایط خاص و حساس کنونی نیز در تعیین سرنوشت صاحب این صندلی کلیدی در یک سال پایانی مجلس دهم اثرگذار شده و تحولات بعدی را متناسب با این شرایط رقم خواهد زد؛ آن هم در شرایطی که این سال سخت، علاوه بر مشکلات خارجی، سال انتخابات مجلس نیز هست و این، یعنی عیار و ارزش این کرسی شماره یک، بیش از هر زمان دیگری است.

** عدم اعتماد به اصلاح طلبان

در بخشی از روزنامه شرق به قلم محمد عطریانفر فعال اصلاح طلب آمده است: اصلاح‌طلبان در تمام این سال‌ها نتوانستند آن‌طور که باید و شاید به ترمیم هویت خود دست بزنند و اکنون ضرورت دارد که با اتخاذ یک راهبرد جامع مردم را به صورت منطقی برای شرکت در انتخابات قانع کنند تا نیروهایی در مسئولیت‌های سیاسی قرار بگیرند که بتوانند منشأ اثرات مثبت باشند.

** عدم حمایت اصولگرایان از لاریجانی

روزنامه همدلی عنوان داشت: علی رغم اینکه آقای لاریجانی در میان چهره‌های سیاسی اصولگرا صاحب فکر و اندیشه شناخته می‌شود و خود فراکسیون امید هم برای شخص آقای دکتر لاریجانی احترام ویژه‌ای قائل هست، اما عملکرد کلی آقای لاریجانی به خصوص در دفاع از شأن و جایگاه مجلس عملکرد قابل قبولی نبوده است. در مسائل مختلف آنگونه که ما نمایندگان انتظار داشتیم از جایگاه و شأن مجلس دفاع لازم نشده است و این باعث شده که آرای آقای لاریجانی نسبت به دوره قبل متزلزل‌تر شده است. من فکر می‌کنم نگرانی همراهان آقای لاریجانی در سال آخر مجلس به مراتب بیشتر از سال اول مجلس خواهد بود. از طرفی ایشان به آینده سیاسی خود حتماً فکر می‌کند. رای‌آوری ایشان می‌تواند در رفتار سیاسی ایشان در انتخابات مجلس یا احتمالاً انتخابات ریاست جمهوری تأثیرگذار باشد. پیش بینی من این است که بخش قابل توجهی از فراکسیون اصول‌گرایان به آقای لاریجانی رأی نخواهند داد و اگر کاندیدایی نداشته باشند احتمالاً تعداد آرای سفیدشان بالا برود. به هر صورت در فراکسیون اصول‌گرایان آرای منفی آقای لاریجانی بیشتر از سال‌های قبل است.

** لاریجانی بر سر دو راهی

روزنامه همدلی با تیتر «سایه انتخابات ریاست جمهوری بر انتخابات هیئت رئیسه» می‌نویسد: انتخابات هیئت رئیسه مجلس برای آقای لاریجانی هم متفاوت خواهد بود. ایشان اگر بخواهد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ شرکت کند، قطعاً شرایط متفاوتی در مجلس خواهد بود، چون همانطور که می‌دانید مقام ریاست مجلس تاثیرگذاری‌های بسیاری برانتخابات ریاست جمهوری خواهد داشت. ولی در هرحال آقای لاریجانی در مجلس اثرگذار است، چه به عنوان عضو، چه به عنوان رئیس مجلس.

علی ابراهیمی نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با روزنامه همدلی با اعلام اینکه اگر لاریجانی همچون سال گذشته عمل کند به سختی بالا می‌آید اظهار داشت: انتخابات امسال تفاوت خیلی جدی نسبت به سال‌های گذشته ندارد، ترکیب سیاسی مجلس همان است و تقریباً می‌توان گفت داوطلبین تصدی هم با برخی تغییرات یکسان هستند. اما این انتخابات برای شخص آقای لاریجانی از این جهت دارای اهمیت است که تاکنون سه اجلاسیه را مدیریت کرده و اگر در اجلاسیه چهارم هم رأی بیاورد نشان می‌دهد مقبولیتی در خصوص نحوه مدیریت ایشان وجود دارد و اگر رأی نیاورد خیر. آقای لاریجانی همواره یکی از کاندیداهای مطرح ما در هیئت رئیسه مجلس بوده‌اند، همیشه هم احتمال حضور ایشان در انتخابات ریاست جمهوری وجود داشته ولی سایه‌افکنی این سیاست بیشتر گمانه‌زنی است و اگر ایشان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ کاندید و رئیس‌جمهور شوند، از ریاست مجلس استعفا می‌دهند. اما مطمئن نیستم ایشان همچون سال گذشته به هیئت رئیسه مجلس راه پیدا کنند، همه فراکسیون‌ها در حال اعلام کاندیداهای خود برای صندلی‌های ۱۲ گانه‌اند، من فکر می‌کنم اگر ایشان مثل اجلاسیه قبل عمل کنند به سختی بالا می‌آیند، با این وجود این امکان وجود دارد حضور ایشان در این جایگاه ادامه پیدا کند و این ترکیب حفظ شود، در هر حال، در سایر پست‌ها مثل دبیران داوطلبان زیاد هستند.

**طرح استانی شدن انتخابات

پروانه مافی در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا با اشاره به برخی اخبار منتشر شده در خصوص منتفی شدن استانی برگزار شدن انتخابات مجلس گفت: شورای نگهبان به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ایراداتی گرفته است و اکنون این طرح به مجلس بازگشته و قرار است در کمیته انتخابات کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بررسی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: زمانی این طرح منتفی است که همه مسیرها در مجلس و شورای نگهبان طی شود اما به نتیجه‌ای نرسد. اکنون این طرح در مجلس است و بررسی ایرادات شورای نگهبان از هفته آینده آغاز می‌شود.

** نگاه منفی جامعه به بحث انتخابات

روزنامه ابتکار عنوان داشت: حال جامعه در وضعیتی سرخورده است. جامعه ما هر دهه یکبار تب می‌کند و پارادایم جدید مطالبه می‌کند. نسخه‌هایی که انتخابات‌ها در سررسیدِ این تب‌ها می‌پیچید التهاب آن را فرومی‌نشاند اما اکنون با جامعه‌ای روبه‏رو هستیم که یکبار تب تغییرخواهی‌اش بالا رفته و پاسخ درستی نیافته است؛ به همین سبب نسبت به هر عامل تحریک‌کننده‌ای تشنج می‌کند! این جامعه اکنون در اوج تغییرخواهی است.

**ائتلاف اصولگرایان

خبرگزاری ایلنا با تیتر " گعده داغ نمایندگان برای انتخاب رئیس جدید" می‌نویسد: وکلای ملت آخرین تلاش‌های خود را برای ائتلاف به کار بسته‌اند تا بتوانند کاندیدای مورد نظر خود را روی صندلی ریاست مجلس بنشانند. بنا بر شنیده‌ها، اعضای فراکسیون امید نامزدهای خود را برای هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی انتخاب کرده‌اند و در جلسه امروز آخرین توافقات را به سرانجام رسانده‌اند و طبق شنیده‌ها فراکسیون لیست نهایی خود را اعلام خواهد کرد. از سوی دیگر فراکسیون نزدیک به علی لاریجانی (مستقلان ولایی) و فراکسیون حمیدرضا حاجی بابایی (ولایی) برای حضور در انتخابات هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی و رقابت با فراکسیون امید لیستی مشترکی تهیه کردند.

** رقابت سنگین میان جریان‌های سیاسی

خبرگزاری ایسنا با اعلام اینکه مدعیان کدام فراکسیون سکانداری بهارستان را به دست می‌گیرند؟ نوشت: رقابت بر سر نشستن روی کرسی‌های هیئت رئیسه مجلس میان فراکسیون‌های امید، ولایی و مستقلین سبب می‌شود تا آنها با دغدغه بسیار و دقت کافی پس از چندین مرحله جلسات تخصصی و رای‌گیری‌های مخفیانه نماینده و کاندیداهای مورد نظر خود برای هیئت رئیسه را انتخاب و اعلام کنند. این دغدغه و تکاپوی سیار از آن جایی نشأت می‌گیرد که سکان‌داری و تکیه زدن بر مسند ریاست قوه مققنه برای هر یک از فراکسیون‌ها اهمیت بسیاری دارد و آنها می‌خواهند فردی با خط‌مشی فکری خودشان ریاست قوه را برعهده بگیرد و نقش خود را در جامعه پر رنگ کنند.

** نقش رأی جبهه پایداری در انتخاب مجلس

سایت نامه نیور با عنوان «۲۵ رأی تعیین‌کننده؛ پایداری در دوگانه عارف-لاریجانی» می‌نویسد: واقعیت این است که روی کاعذ پایداری‌ها ۲۵ کرسی در اختیار دارند و محمدرضا عارف در انتخابات قبلی فقط ۲۳ رأی کم داشت تا به آرزوی دیرینه خود یعنی ریاست مجلس برسد. حالا سوال این است که آیا ممکن است پایداری‌ها تصمیم غیرمنتظره‌ای بگیرند؟ این سوال را می‌توان با بررسی هر دو وجه رأی مثبت و منفی بررسی کرد. اول به این بپردازیم که چرا ممکن است پایداری‌ها به محمدرضا عارف رأی بدهند؟ در زاویه‌ای که پایداری‌ها با علی لاریجانی دارند هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد آنها رقیب سنتی و البته سفت‌وسخت لاریجانی هستند. بی‌تردید رأی منفی به علی لاریجانی ضربه سنگینی به جایگاه سیاسی او وارد می‌کند و موقعیتش را در مجلس تنزل می‌دهد که این امر در آینده سیاسی علی لاریجانی و در انتخابات آتی مجلس تأثیراتی خواهد داشت و او را دقیقاً به همان جلایگاهی می‌برد که اکنون محمدرضا عارف در آن حضور دارد. اما حالا به این بپردازیم که چرا پایداری‌ها احتمالاً به علی لاریجانی رأی مثبت خواهند داد؟ پاسخ این است که اگرچه پایداری‌ها فاصله عقیدتی فراوانی با علی لاریجانی دارند اما هرگز اجازه نخواهند داد که یک اصلاح‌طلب سکان هدات مجلس را در اختیار بگیرد؛ آن هم در شرایطی که به این باور رسیده‌اند که با شرایط موجود کشور، عملکرد دولت روحانی و نقاط ضعف اصلاح‌طلبان اکنون سرمایه اجتماعی طیف اصلاح‌طلب سردرگم شده است. پس حالا باز به آنها فرصتی برای بسیج این سرمایه اجتماعی داده نخواهد شد.

رسانه های اصولگرا

«برگزاری انتخابات ایمن و آرام مهم‌ترین خواسته مردم»، «طرح استانی شدن انتخابات مجلس»، «تعامل جریان‌های سیاسی»، «عدم ائتلاف فراکسیون ولایی با فراکسیون مستقلان» و «انتخاب عارف به عنوان تنها کاندیدای فراکسیون امید» از محورهای مورد توجه این رسانه‌ها است.

طرح استانی شدن انتخابات، ایرادات مبنایی دارد؛ انتخابات هیئت رئیسه سال آخر مجلس دهم، نفسگیر و غیرقابل پیش‌بینی؛ برگزاری انتخابات ایمن و آرام مهم‌ترین خواسته مردم از دیگر عبارت‌های بررسی شده توسط این جریان رسانه‌ای است.

**انتخاب عارف به عنوان تنها کاندیدای فراکسیون امید

به گزارش سایت جهان نیوز، مجمع عمومی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی صبح امروز با دستور کار تعیین لیست انتخابات هیئت رئیسه قوه مقننه تشکیل شد. طبق رأی‌گیری‌ای که در جلسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی برگزار شد، رئیس فراکسیون امید کاندیدای ریاست مجلس شد. در این جلسه محمدرضا عارف تنها کاندید این فراکسیون برای انتخاب رئیس مجلس بود که پس از شمارش آرا وی کاندید این فراکسیون برای این پست شد.

** طرح استانی شدن انتخابات مجلس

به گزارش روزنامه وطن امروز، حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس، ایرادات مبنایی دارد اما به احتمال بسیار زیاد این ایرادات قابل رفع است. طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس در هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد.

وی ادامه داد: شورای نگهبان ایراداتی به این طرح گرفته است و طرح برای بررسی‌های بیشتر به مجلس شورای اسلامی فرستاده شده است تا ایرادات آن برطرف شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ایرادات مبنایی مطروحه به این طرح نیز بیان داشت: طرح استانی شدن انتخابات، ایرادات مبنایی دارد اما به احتمال بسیار زیاد این ایرادات قابل رفع است.

** تعامل جریان‌های سیاسی

روزنامه جوان با عنوان «انتخابات هیئت رئیسه سال آخر مجلس دهم، نفسگیر و غیرقابل پیش‌بینی» می‌نویسد: انتخاب سالانه رئیس مجلس بازتابی از نحوه تعامل مهم‌ترین احزاب و گروه‌های سیاسی در مهم‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی است؛ انتخابی که نشان می‌دهد توان تأثیرگذاری فراکسیون و گروه‌های سیاسی حاضر بر مجلس بر جریانات جاری همچون تصویب قوانین تأثیرگذار و طرح‌های استیضاح یا سوال از وزرا تا چه اندازه است. بگذریم از اینکه تجربه سال‌های اخیر نشان داده تا چه اندازه رئیس و هیئت رئیسه مجلس می‌توانند در مسیر تصویب یک قانون یا یک استیضاح مؤثر باشند.

جوان افزود: در اسفند ماه سال جاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد و بدون شک بسیاری از نمایندگان امیدوارند با عملکرد خود با شرکت مجدد بار دیگر به نمایندگی از سوی مردم انتخاب شوند، با این حال روشن است که برای داشتن یک کارنامه قابل طرح در رقابت‌های انتخاباتی و جبران کم‌کاری‌های گذشته همکاری رئیس و هیئت رئیسه برای تصویب برخی قوانین و طرح‌ها را الزامی می‌کند و همین مسئله بر اهمیت این دوره نسبت به سال‌های قبل می‌افزاید.

**عدم ائتلاف فراکسیون ولایی با فراکسیون مستقلان

سید حسین نقوی حسینی در گفت وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه با فراکسیون مستقلان ائتلاف نکردیم و بنای ائتلاف وجود ندارد، گفت: فراکسیون ولایی به صورت مستقل فهرست نامزدهای خود برای جایگاه هیأت رئیسه را ارائه می‌کند.

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی بر همین اساس اضافه کرد: فراکسیون ولایی با هیچیک از فراکسیون‌ها برای ائتلاف جلسه نداشته است.

** برگزاری انتخابات ایمن و آرام مهم‌ترین خواسته مردم

به گزارش خبرگزاری تسنیم، منوچهر حبیبی رئیس ستاد انتخابات استان قزوین گفت: مردم نیازمند آرامش و اطمینان در جامعه هستند و برگزاری انتخابات ایمن و آرام مهم‌ترین خواسته مردم در حوزه انتخاباتی است.

حبیبی افزود: از شاخص‌های کشورهای پیشرفته توجه به نظرات مرد و مردم سالاری است که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران با محوریت قرار دادن مردم و اجرای مردم سالاری دینی توانسته حجت را بر همگان تمام کند.

پژوهشم **۹۳۵۱**۱۷۳۲

نظر شما