شناسهٔ خبر: 33107719 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مهمترین عناوین اقتصادی چهارم خرداد

طلای ۱۸ عیار گرمی ۴۲۸ هزار تومان/آواربرداری بیش از ۱۱۰۰ واحد لرستان

طلای ۱۸ عیار گرمی ۴۲۸ هزار تومان، ریزش ۱۳۵۸ واحدی شاخص بورس در آغاز معاملات، آواربرداری بیش از ۱۱۰۰ واحد لرستان، مدیریت انرژی طبق استاندارد ایزو۲۰۰۱۱ سرلوحه کار ایمیدرو برخی از اخبار اقتصادی امروز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (چهارم خرداد ماه) به شرح زیر است:

بیش از ۱۱۰۰ واحد لرستان آوار برداری شده است

«عزیزالله مهدیان» شب گذشته (جمعه سوم خرداد) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره آخرین اقدامات انجام شده برای مناطق سیل زده لرستان گفت: در لرستان بیش از 1100 واحد آوار برداری شده و 600 واحد هم پی کنی شده است.


 
 معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه بانک ها قول همکاری برای ساخت منازل در مناطق سیل زده داده اند، گفت: همه تسهیلات این هفته 100 درصد تخصیص می یابد و پرداخت می شود.


 
مهدیان در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره واحدهایی که در حریم و بستر رودخانه ها هستند پرداخت و گفت: در خوزستان واقعا امکان جابجایی بسیار از این واحدها و روستاها نیست زیرا با معیشت و کسب و کار مردم ارتباط دارد و باید چاره ای دیگر اندیشید مثلا ساخت پیلوت.


 
وی خاطر نشان کرد: ما نسبت به مناطق زلزله زده در مناطق سیلزده 2 برابر تسهیلات بلاعوض اختصاص داده ایم.
 

ریزش ۱۳۵۸ واحدی شاخص بورس

بورس و اوراق بهادار روز اول هفته معاملاتی خود در خردادماه را با ریزش ۱۳۵۸.۳۶ واحدی آغاز کرد. این ریزش که پس از چند روز صعود شاخص کل در انتهای اردیبهشت ماه ایجاد شد باعث شد تا شاخص کل در جایگاه ۲۱۳ هزار و ۸۱۰ واحدی قرار بگیرد.

 

نمادهای وتجارت - بانك تجارت، خساپا – سايپا، وبملت - بانك ملت، خودرو - ايران‌ خودرو، فولاد - فولاد مباركه اصفهان، وخارزم - سرمايه گذاري خوارزمي وبترانس - ايران‌ ترانسفو به عنوان نمادهای پربیینده امروز (شنبه 4 خرداد ماه) همگی روز معاملاتی خود را با روند نزولی آغاز کردند.

 

بنابراین گزارش شاخص کل فرابورس نیز امروز (4 خرداد) در آغاز معاملات همراه با بورس بود و با ریزش ۶.۸۸ واحدی به پله ۲ هزار و ۶۶۴ واحدی رسید که براین اساس ارزش کل معاملات از یک هزار میلیارد ریال فراتر رفت که ناشی از دست به دست شدن ۳۵۴ میلیون سهم طی ۵۰ هزار نوبت معاملاتی است.

 

نمادهای ذوب - سهامي ذوب آهن اصفهان، كرمان - س. توسعه و عمران استان كرمان، چكاپا - گروه صنايع كاغذ پارس، سمگا - گروه سرمايه گذاري ميراث فرهنگي، دي - بانك دي، زاگرس - پتروشيمي زاگرس وغشهداب - كشت و صنعت شهداب ناب خراسان امروز نام خود را به عنوان نمادهای پربیینده فرابورس در راس جدول معاملاتی ثبت کرده اند که در میان آنها 3 نماد ذوب - سهامي ذوب آهن اصفهان، كرمان - س. توسعه و عمران استان كرمان و زاگرس - پتروشيمي زاگرس روز خود را با روند نزولی آغاز کردند و باقی نمادها روند صعودی را در آغاز روز معاملاتی هفته اول خرداد ماه برای خود ثبت کردند.

 

طلای ۱۸عیار گرمی ۴۲۸ هزار تومان/دلار ۱۴ هزار و ۱۳۰ تومان

امروز (شنبه 4 خرداد) هر گرم طلای ۱۸عیار ۴۲۸ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۲۷۴ دلار معامله می‌شود. قیمت انواع سکه نیز برای اولین روز هفته در بازار به این صورت بوده است که سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 759 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 720 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 660 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 680 هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و 16 هزار تومان مبادله می شود.

 

بنابراین گزارش دلار در بازار آزاد امروز (4 خرداد) ۱۴ هزار و ۱۳۰ تومان معامله می شود و قیمت سایر ارزها به این صورت است که یورو 16 هزار تومان، پوند انگلیس 18 هزار و 100 تومان، درهم 3 هزار و 890 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 400 تومان، یوان چین 2 هزار و 100 تومان، دلار کانادا 10 هزار و 800 تومان، دلار استرالیا 9 هزار و 950 تومان و کرون سوئد هزار و 560 تومان مبادله می شود.

 

همچنین صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را امروز (4 خرداد) ۱۴ هزار و ۲۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۹۲۰ خریداری می‌کنند. یورو نیز در این صرافی ها با قیمت 15 هزار و 820 تومان خریداری می شود و با قیمت 15 هزار و 920 تومان به فروش می رود این در حالی است که (3 خرداد) هر گرم طلای 18 عیار نیز 428 هزار و 300 تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید با قیمت 4 میلیون و 759 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی با قیمت 2 میلیون و 660 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی با قیمت یک میلیون و 680 هزار تومان و سکه یک گرمی با قیمت یک میلیون و 16 هزار تومان ارزشگذاری شده است. در این روز هر انس طلا در بازارهای جهانی نیز 1286 دلار بود.

 

مدیریت انرژی طبق استاندارد ایزو۲۰۰۱۱ سرلوحه کار ایمیدرو

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به منظور رفع نیاز کشور به محصولات و فراورده های معدنی با تاکید بر بهینه سازی نظام اقتصادی کشور در بخش معادن و صنایع وابسته و همچنین اعمال نظارت بر استفاده از ذخایر معدنی و بهره بردری صحیح و موثر از آنها به موجب ماده 6 قانون تاسیس وزارت صنایع و معادن مصوب 6 دی ماه 1379 مجلس شورای اسلامی و تبصره ذیل این ماده به منظور بررسی، تهیه و اجرای طرحهای احداث، توسعه، تجهیز و نوسازی صنایع تولیدی متالوژی، استخراج و فرآوری مواد معدنی و اجرای کارهای اکتشافی تشکیل شده است.

 

این سازمان در راستای وظایف تعریف شده اش  خط مشی سیستم مدیریت انرژی خود را تدوین کرده است و با تکیه بر کارکنان علاقه مند، کارآمد و متخصص، مصمم است در راستای اصلاح الگو و بهینه سازی مصرف انرژی، کاهش هزینه‌های انرژی و حفظ و صیانت از محیط زیست، گام بردارد. برای دستیابی به این مهم، ایمیدرو استقرار سیستم مدیریت انرژی بر اساس استاندارد ایزو ۵۰۰۰۱ :۲۰۰۱۱ را سرلوحه کار خود قرار داده است.

 

بنابراین گزارش 5 شاخص خط مشی برای سیستم مدیریت انرژی ترسیم شده است. «بهبود مستمر در عملکرد انرژی»، «ارتقای دانش، آگاهی و فرهنگ پرسنل در حوزه انرژی و جنبه‌های زیست محیطی مربوطه» و «شناسایی و رعایت الزامات قانونی قابل کاربرد و سایر الزامات مرتبط با عملکرد انرژی که نسبت به آن در مرز سیستم متعهد است» از جمله این شاخص‌ها است.

 

«در نظر گرفتن الزامات و بازدهی انرژی در خرید محصولات، تجهیزات و خدمات در مرز سیستم در راستای بهبود عملکرد انرژی» و «بهبود نظارت بر عملکرد مشاوران، تامین کنندگان و پیمانکاران مرتبط با عملکرد انرژی سازمان» از دیگر شاخص‌های خط مشی سیستم مدیریت انرژی ایمیدرو است.

 

تدوین شیوه نامه عرضه نفت در بورس انرژی

«بیژن نامدار زنگنه» در خصوص شیوه‌نامه نحوه عرضه نفت و میعانات گازی در بورس انرژی که به تازگی ابلاغ شده است، گفت: تاکنون عرضه نفت و میعانات گازی در بورس انرژی دارای شیوه‌نامه نبوده و صرفا با اجازه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه در این حوزه فعالیت داشتیم اما با توجه به اینکه فروش نفت و میعانات گازی در بورس انرژی در قانون سال جاری ذکر شد شیوه‌نامه صریحی با در نظر گرفتن تمامی فعل و انفعالات فروش  توسط وزارت نفت تدوین شد.

 

وزیر نفت در ادامه توضیح داد: در شیوه‌نامه عرضه نفت و میعانات گازی در بورس انرژی به مباحثی همچون نحوه قیمت‌گذاری و نحوه تعدیل قیمت‌ها، اشاره شده چرا که ممکن است از زمانی که خریدار در بورس برنده می‌شود تا زمان برداشت، ۲ الی ۳ ماه طول کشد لذا باید مشخص شود قیمت‌ها چطور تعدیل می‌شوند تا دو طرف معامله متضرر نشده و معامله منصفانه باشد.

 

عرضه گواهی سپرده طلای آب شده و ۴ کالا در تالار نقره‌ای

«حامد سلطانی نژاد» اظهار داشت: راه‌اندازی بازارهای کالایی می‌تواند نقدینگی را به سمت بازارهای مالی هدایت کند و فعالان صنعت طلا هم می‌توانند با حضور در این بازار برآوردی از قیمت‌های آینده طلا داشته باشند.

مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: با راه اندازی این بازار استاندارد سازی طلای آب شده و شمش هم انجام می‌شود و با عیارسنجی درست ریسک خریداران هم کاهش پیدا می‌کند. مدیرعامل بورس کالا افزود: نهاد سیاستگذار هم می‌تواند به این بازار وارد شود و با اهرم‌های عرضه و تقاضا قیمت گذاری را انجام دهد.

سلطانی نژاد درباره بازار آزاد آتی سکه گفت: عده‌ای بر این عقیده بودند که این بازار سبب افزایش قیمت‌ها در بازار واقعی می‌شود و به همین دلیل فعالیت این بازار متوقف شد و ما قصد داریم این بازار را با شکل دیگری راه اندازی کنیم.

وی افزود: قصد داریم این بازار را بر روی صندوق‌های سرمایه گذاری راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم جذب نقدینگی داشته باشیم، زیرا علت بسیاری از مشکلات در حال حاضر رشد نقدینگی است که رقم آن بعضاً به دو هزار هزار میلیارد تومان هم رسیده و این عدد بزرگی است که به هر جایی برود آنجا را ویران می‌کند و ما در بورس کالا رسالت داریم که این نقدینگی را به سمت بازارهای مالی جذب کنیم تا به سمت بازارهای مالی نرود، زیرا در بازارهای مالی مانند سیل روانی است که همه چیز را در مسیر خودش نابود می‌کند و ما با فعال کردن بازارهای مالی جلوی هجوم نقدینگی را به بازارهای واقعی می‌گیریم.

 

دستورالعمل پرداخت مالیات پزشکان ابلاغ شد

بر اساس بند ک تبصره ۶ قانون بودجه ۹۸ تمامی مراکز درمانی اعم از دولتی و خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلفند ۱۰ درصد از حق‌الزحمه یا حق‌العمل پزشکی پزشکان را که به موجب دریافت وجه صورت حساب‌های ارسالی به بیمه‌ها و یا نقدا از طرف بیمار پرداخت می‌شود، به عنوان علی‌الحساب مالیات کسر و به نام پزشک مربوطه تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند. مالیات علی الحساب این بند شامل پرداخت‌هایی که به عنوان درآمد حقوق و کارانه پرداخت و مالیات آن کسر می‌شود، نخواهد بود.

محمد قاسم پناهی سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور در دستورالعملی نحوه پرداخت این مالیات را اعلام کرد. بر این اساس:

۱. کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی و خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی غیر دولتی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلف به اجرای مقررات بند ک تبصره ۶ قانون مذکور خواهند بود.

۲. مقررات بند مذکور صرفا ناظر بر حق‌الزحمه یا حق‌العمل پزشکی پزشکان بوده و سایر شاغلین به حرفه‌های پزشکی از جمله دکترهای داروساز و دکترای علوم آزمایشگاهی، مشمول حکم این بند نخواهند بود.

۳. درآمد پزشکانی که با مراکز درمانی دارای رابطه استخدامی بوده و مشمول مقررات فصل مالیات بر درآمد حقوق هستند، از شمول مقررات این دستورالعمل خارج است.

۴. مراکز درمانی مکلفند ۱۰ درصد از حق الزحمه یا حق‌العملی را که به موجب دریافت وجه صورتحساب ارسالی به بیمه‌ها و یا دریافت نقدی از طرف بیمار، به پزشکان مشمول این دستورالعمل، پرداخت می‌کنند به عنوان علی‌الحساب مالیات کسر و تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب، طی قبض دریافتی از اداره امور مالیاتی مربوط به نام پزشک به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند./

 

 

نظر شما