شناسهٔ خبر: 33089510 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

شانزدهمين همايش بزرگداشت روز معدن؛

صنايع معدني کمترين آسيب را از تحريم‌ها مي‌بيند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- رئيس ايميدرو: صنايع معدني به علت وجود مواد اوليه در داخل و امکان صادرات کمترين آسيب را از تحريم‌ها مي‌بيند.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، خداداد غريب پور در شانزدهمين همايش بزرگداشت روز معدن که در دانشگاه صنعتي اميرکبير برگزار شد ضمن بيان اين مطلب افزود: بخش معدن و صنايع معدني به دليل وجود مواد اوليه در داخل، امکان صادرات به 123 کشور و جهاني بودن قيمت محصولات، کمترين آسيب را از تحريم‌ها مي‌بيند.
وي ادامه داد: شرايط بين المللي اين روند را بر ما تحميل کرده تا به بخش معدن توجه کنيم. دولت و بانک مرکزي هم به اين بخش اعتماد کرده است. بنا به ضرورت شرايط بين المللي و تحريم ظالمانه، عدو سبب خير شده و ما به سمت بومي سازي دانش مي‌رويم.
رئيس هيئت عامل ايميدرو با بيان اينکه ايميدرو از قبل با دانشگاه‌ها و تشکل‌ها همکاري داشته، اما اکنون اين همکاري‌ها بيشتر شده، است، گفت: در تلاش هستيم از ظرفيت اين 2 حوزه در حوزه آموزش و پژوهش‌هاي کاربردي و سرمايه گذاري در بخش معدن و صنايع معدني استفاده کنيم.
وي افزود: معدن توانمندي‌هاي بالايي در اقتصاد کشور دارد، اما در بخش تکنولوژيکي با محدوديت‌هايي روبروست که بايد از سوي دانشکده‌هاي معدن اين خلا پر شود.
غريب پور با اشاره به اينکه ايميدرو به عنوان يک نهاد صنعتي، نيازمند دانشگاه و دانشگاه به عنوان نهاد علمي نيازمند صنعت است، گفت: ايميدرو تاکنون از 600 پايان نامه حمايت کرده و پارسال از 90 پايان نامه حمايت شد. البته در اين زمينه محدوديت نداريم.
وي افزود: سوم ارديبهشت امسال با دانشگاه صنعتي اميرکبير در حوزه‌هاي مختلف تفاهم نامه امضا شد تا از ظرفيت اين دانشگاه استفاده شود و مصمم هستيم اين تفاهم نامه‌ها به قرارداد عملي تبديل شود. خوشبختانه معتمدي رئيس دانشگاه اميرکبير نيز به اين موضوع علاقه‌مند و پيگير است.
دانشگاه، خالق فناوري بومي
رئيس هيئت عامل ايميدرو با بيان اينکه ما طي سال‌ها تجهيزات از خارج وارد کرديم، اما سازندگان آن را وادار نکرديم دانش فني آن را به ما آموزش دهند، گفت: حلقه مفقوده بخش معدن و صنايع معدني، فناوري بومي است که دانشگاه مي‌تواند خالق فناوري بومي شود.
وي افزود: هرکس در بخش معدن يک گام بردارد، ايميدرو در جهت ارتقاي آنان چند گام خواهد برداشت. ما پذيرنده نخستين گروه اساتيد در زمينه فرصت مطالعاتي هستيم.
ارزش افزوده بالاي بخش معدن
غريب پور با اشاره به اينکه بخش معدن در بعد فرآوري و صنعت، ارزش افزوده بسيار بالايي دارد، گفت: اين ارزش افزوده در مرحله فرآوري 7 دهم برابر و در صنعت به 4 برابر مي‌رسد و پيش از آن، ماده معدني از 75 دلار به 727 دلار مي‌رسد.
وي ادامه داد: از اين رو، ايجاب مي‌کند تا با استفاده از ظرفيت‌هاي سازمان نظام مهندسي معدن و اساتيد دانشگاه‌ها براي توسعه اين بخش استفاده کنيم.
غريب پور درباره برنامه جديد توسعه اکتشاف گفت: خوشبختانه ظرفيت بخش خصوصي بالاست و به تازگي، کنسرسيوم صنعتي و معدني کشور براي اکتشاف يکصد هزار کيلومتر مربع اعلام آمادگي کرده است.
وي ادامه داد: در بخش فرآوري سيار نيز گام‌هاي مطلوبي از سوي بخش خصوصي برداشته شده است.
رئيس هيئت عامل ايميدرو با بيان اينکه در بخش معدن و صنايع معدني سرمايه گذاري بالايي صورت گرفته است، گفت: امسال 3 ميليارد دلار پروژه معدني و صنايع معدني را به بهر برداري مي‌رسانيم.
غريب پور با اشاره به اينکه سال گذشته رشد توليد و صادرات در بخش معدن و صنايع معدني داشتيم گفت: در زمينه پژوهش نيز ايميدرو پارسال 10 پروژه تحقيقاتي اجرا کرد و امسال 27 پروژه اجرا مي‌شود.

نظر شما