شناسهٔ خبر: 33085288 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ایجاد 11 موزه و خانه موزه تخصصی در خراسان رضوی

رئیس گروه موزه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: رویکرد سازمان میراث فرهنگی ایجاد موزه‌های تخصصی است که در حال حاضر ساخت 11 موزه و خانه موزه تخصصی در سطح استان مثل موزه موسیقی تربت‌جام یا موزه آب گناباد در دستور کار قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، محمدرضا پهلوان امشب در آیین رونمایی از مجسمه اساتید موسیقی مقامی خراسان در موزه مردم‌شناسی قوچان گفت: اولین موزه ایران در سال 1316 در ایران ایجادشده و هم‌زمان با آن نیز در خراسان رضوی و آستان قدس رضوی این پایه‌گذاری صورت گرفت.

رئیس گروه موزه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی با یادآوری این موضوع که در حال حاضر 81 موزه فعال در این استان وجود دارد که پس از تهران بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: موزه مردم‌شناسی قوچان هم یکی از موزه‌های این استان به شمار می‌آید که سال 85 ساخته‌شده است.

وی با اشاره به شعار جهانی میراث فرهنگی از ساخت مجسمه اساتید در این استان خبر داد و افزود: ساخت مجسمه ۸ شخصیت هنری در این استان در دستور کار قرار داشته که ۲ مورد مربوط به قوچان بوده است و این نشان از اهمیت موسیقی مقامی در این شهر دارد.

پهلوان بابیان اینکه آینده سنت‌ها، موزه‌ها هستند و یکی از مهم‌ترین مباحث در آن توجه به موسیقی مقامی است، تصریح کرد: سنت‌ها و آیین در بحث آثار ناملموس میراث فرهنگی قرار دارد که می‌توان موسیقی مقامی و ساخت مجسمه‌های اساتید این حوزه  را به‌عنوان میراث غیرملموس برشمرد.

رئیس گروه موزه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی تخصصی شدن موزه‌ها را یکی از رویکردهای این سازمان دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ساخت 11 موزه و خانه موزه تخصصی در سطح استان مثل موزه موسیقی تربت‌جام، موزه ابریشم تربت حیدریه یا موزه آب گناباد در دستور کار قرار دارد.

وی با یادآوری این موضوع که در گذشته موزه‌ها به دو قسمت باستان شناسی و مردم شناسی تقسیم می‌شد اما امروز رویکردها تغییر پیدا کرده است، ادامه داد: از سال گذشته صحبت‌هایی مبنی بر ایجاد موزه عکاسی و سینما نیز مطرح بوده که اعلام آمادگی برای در اختیار قرار دادن مکان وجود دارد اما به دلیل تخصصی بودن، باید فرهنگ و ارشاد اسلامی ابزار آن را آماده کند.

ثبت آثار ناملموس از آداب‌ورسوم کردهای خراسان

معاون مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این جلسه بابیان اینکه موسیقی مقامی شمال خراسان یکی از اولین میراث فرهنگی ناملموس ثبت‌شده در کشور به شمار می‌آید، گفت: باید برای حفظ، احیا و معرفی آثار ناملموس گام برداشته شود اما اساساً به لحاظ قانونی ثبت آثار در اولویت قرار دارد.

مرجان اکبری سرشوری با اشاره به وجود قومیت‌های کُرد در قوچان و ثبت آثاری درباره آداب‌ورسوم آن‌ها، بیان کرد: 20 اثر ناملموس هم در دستور کار برای ثبت وجود دارد که مربوط به شمال خراسان به‌ویژه کُردهای منطقه قوچان است.

وی، قوچان را یکی از شهرهای پرجمعیت خراسان رضوی بافرهنگ و هویت خاص دانست و خاطرنشان کرد: زمانی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این منطقه وجود نداشت اساتیدی همچون مرحوم محمدحسین یگانه و مرحوم حاج قربان سلیمانی در عرصه موسیقی فعالیت داشتند، اساتیدی که از کودکی یادگیری موسیقی و آوازخوانی را شروع کرده و با عشق، فرزندان و شاگردان را باروح موسیقی آشنا کردند.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی با یادآوری این مطلب که بیش از 45 اثر در قوچان به ثبت رسیده و حدود 100 مورد نیز شناسایی انجام شده که باید ارتقای فرهنگی برای آن‌ها صورت بگیرد، تصریح کرد: حدود 10 بنای تاریخی ثبتی هم در قوچان وجود دارد، البته آثار شناسایی‌شده زیادی وجود داشته که در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است.

وی یادآور شد: حدود 10 سال پیش برای آثاری که در بافت قدیمی قوچان وجود دارد طرح تفصیلی ویژه‌ای طراحی و به شهرداری ابلاغ شده است اما بنا به دلایلی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هم نسبت به آن بی‌خبر است این طرح توسط شهرداری ملاک عمل قرار نگرفت.

اکبری با تأکید بر اینکه در تمام بافت شهری باید شهرداری‌ها همراهی کنند، افزود: در این طرح برای احیای تمام آثار تاریخی برنامه داده شده است یعنی یکی از حمام‌ها تبدیل به سفره خانه شده یا بیمارستان قدیمی به موزه طب تبدیل شود.

معاون مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی بابیان این موضوع که این 10 بنای تاریخی می‌تواند به 10 کانون فرهنگی و هویتی تبدیل شده تا مردم در این فضا حس هویتی پیدا کنند، یادآور شد: برای مرمت یکی از حمام‌های قدیمی این شهر نیز قراردادی منعقد شده بود که مالک از انجام کار جلوگیری کرد اما گویا شهرداری هماهنگی‌ها را انجام داده و کارها در دست انجام است.

گفتنی است در این مراسم از مجسمه مرحوم حاج قربان سلیمانی و مرحوم محمدحسین یگانه که به‌عنوان اساتید موسیقی مقامی کشور شناخته شده و به سه زبان کردی، ترکی و فارسی در خوانندگی مسلط بودند در موزه مردم‌شناسی قوچان رونمایی شد.

انتهای پیام/ 70043

نظر شما