شناسهٔ خبر: 33083494 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وزير امور خارجه: چابهار حلقه اتصال کشورهاي منطقه است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - چابهار- ايرنا- وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران گفت: چابهار حلقه اتصال کشورهاي منطقه نظير پاکستان، افغانستان، چين و ايران است و مي تواند نقش مهمي در توسعه مناطق همجوار داشته باشد.

به گزارش ايرنا محمدجواد ظريف روز پنجشنبه در نشست بررسي راهبردهاي منطقه اي در بندر چابهار اظهار داشت: چابهار تنها مسير امن و مطمئن براي توسعه افغانستان است و مي تواند کالاهاي اين کشور را به دنيا صادر کند.
وي گفت: چابهار به عنوان يک بندر و منطقه راهبردي مي تواند براي جمهوري اسلامي ايران بندر ثبات، آرامش و توسعه باشد.
وزير امور خارجه بيان کرد: بيش از چهار دهه ميزبان افغانستاني ها هستيم و اين مهمانان خدمات لازم را همچون ايرانيان دريافت کرده اند و از اينکه به آنان به عنوان يک همسايه خدمت کرده ايم خوشحال هستيم.
وي با اشاره به ورود نخستين محموله کانتينري کشور افغانستان به چابهار اظهار داشت: افغانستان مي تواند به راحتي صادرات و واردات را از چابهار انجام دهد.
ظريف گفت: هم افزايي مسئولان ارشد سيستان و بلوچستان و مسئولان محلي چابهار قابل توجه است و اين ديدگاه مي تواند به توسعه منطقه کمک کند و مسائل و مشکلات پيش رو را بهتر و سريعتر مرتفع سازد.
وزير امور خارجه ادامه داد: بنادر چابهار ايران و گوادر پاکستان 2 بندر رقيب نيستند بلکه مکمل يکديگرند و چنانچه در مقابل همديگر باشند به ضرر هر 2 بندر خواهد بود.
ظريف اظهار داشت: جاي خوشحالي است که استاندار سيستان و بلوچستان، مسئولان محلي و مديران بنادر و دريانوردي و منطقه آزاد چابهار براي هم افزايي و توسعه همديگر تلاش مي کنند.
وي بيان کرد: چابهار براي آينده کشور نقش مهمي دارد و مي تواند براي ترانزيت کالا نقش موثري ايفا کند.
وزير امور خارجه افزود: چابهار در زمان جنگ تحميلي نقش مهمي را ايفا کرده است و بايد بصورت ويژه به زيرساخت هاي آن توجه شود.
وي ادامه داد: ايران اسلامي به مردم غيور و مرزدار سيستان و بلوچستان افتخار مي کند.
دکتر ظريف گفت: بازديد از طرح هاي مختلف منطقه آزاد، پتروشيمي، فولاد، ترمينال مسافري و بندر شهيدبهشتي برايم خيلي اميدوار کننده بود و به خوبي نشان مي دهد که دولت براي زيرساخت هاي چابهار هزينه هاي زيادي داده است.
وي گفت: توسعه روابط بين ايران، پاکستان و افغانستان ضروري است و ما هميشه براي توسعه روابط تجاري، سياسي و اقتصادي تلاش مي کنيم.
وزير امور خارجه براي بررسي و پيگيري مسائل مطرح شده در اين نشست قول مساعد داد.
به گزارش ايرنا وزير امور خارجه در سفر امروز خود به چابهار از فرصت هاي تجاري، اقتصادي و ترانزيتي اين بندر ديدن کرد و در نشست با استاندار سيستان و بلوچستان و مديران بندر و منطقه آزاد به بررسي وضعيت و موقعيت منطقه و فرصت هاي سرمايه گذاري، اقتصادي و تجاري پرداخت.
ظريف همچنين از واحدهاي پتروشيمي، فولاد و بنادر شهيدبهشتي و شهيد کلانتري چابهار، ترمينال مسافري، طرح هاي در دست ساخت منطقه آزاد ديدن کرد.
دکتر ظريف پس از اين بازديدها و ديدارها چابهار را به مقصد پاکستان ترک کرد.
3043 **6081
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما