شناسهٔ خبر: 33079662 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تلاش عربستان برای جلوگیری از برگزاری مراسم روز جهانی قدس

عربستان سعودی در تلاش برای جلوگیری از برگزاری مراسم راهپیمایی روز جهان قدس در کشورهای عربی و اسلامی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، ریاض مقدمات اجرای معامله قرن را آماده و از برگزاری روز جهانی قدس جلوگیری می کند. عربستان از چند روز پیش تحرکات دیپلماتیک در کشورهای مختلف اسلامی با هدف جلوگیری از برگزاری هر گونه جنبش اعتراضی گسترده در خیابان های کشورهای عربی و اسلامی در واکنش به بیانیه آتی دولت آمریکا درباره مفاد « طرح صلح » موسوم به معامله قرن را آغاز کرده است.

عربستان روند گفتگوهای فراگیر با کشورهای عربی و اسلامی را با هدف فراهم کردن زمینه مناسب برای ارایه طرح صلح معامله قرن که واشنگتن به زودی ارایه خواهد کرد،‌ آغاز کرده است.
بر اساس گزارش و اطلاعاتی که در اختیار روزنامه الاخبار قرار گرفت ، دربار پادشاهی عربستان به طور فراگیر دستوراتی به نمایندگان این کشور و سفرای خود در کشورهای اسلامی داده است تا در این کشورها برای جلوگیری از برگزاری مراسم روز جهانی قدس (‌در اخرین جمعه ماه رمضان ) اقدام کنند. بر اساس پیشنهاد عربستان، هر کشور اسلامی که به خواسته آن در خصوص جلوگیری از برگزاری مراسم روز جهانی قدس عمل کند ، سهمیه اعزام حجاج آن به عربستان افزایش می یابد.
این منابع به الاخبار گفتند تلاش و تحرک دربار پادشاهی عربستان که در اختیار محمد بن سلمان ولیعهد این کشور است در چارچوب بستر سازی مناسب برای اعلام بیانیه دونالد ترامپ رئیس جمهور درباره طرح معامله قرن صورت می گیرد . قرار است جزئیات طرح معامله قرن آمریکا ( برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل ) در اواخر ماه مبارک رمضان ارایه شود و انتظار می رود با واکنش گسترده کشورهای عربی و اسلامی روبه رو شود .
روشن است که تلاشها و تحرکات عربستان همچنین عملیات تعقیب و بازداشت شهروندان فلسطینی مقیم این کشور را شامل می شود . مسئولان امنیتی عربستان در این راستا ، اخیرا بیش از 60 فلسطینی را در خاک این کشور بازداشت کردند .
هدف از این بازداشت ها ، ارعاب فلسطینی ها به علت نگرانی از احتمال اقدامات نگران کننده آنان در خاک عربستان پس از اعلام مفاد طرح معامله قرن از جانب آمریکاست .
گفتنی است ریاض از چند وقت پیش عملیات بازداشت های گسترده فلسطینی ها از جمله شخصیت های وابسته به جنبش حماس را آغاز کرده است .
این منابع افزودند ریاض تلاشهای خود را برای تشویق برخی کشورها که از آنان حمایت مالی می کند ،‌ مخفی نمی کند . ریاض از این کشورها می خواهد اقدامات مشابهی ( بازداشت فلسطینی ها ) انجام و اقدام به ایجاد رعب و وحشت درمیان اتباع و آوارگان فلسطینی کنند تا از برگزاری تجمعات اعتراضی آنان در ارتباط با طرح معامله قرن جلوگیری کنند .
در این راستا امارات عربی متحده شروع به پیروی از عربستان کرده است ، به طوری که رسانه های عربی از چند روز پیش از منابع فلسطینی نقل کردند که نیروهای امنیتی امارات مانند عربستان از چند هفته پیش دهها تن از فلسطینی ها مقیم این کشور را تحت تعقیب قرار دادند .

نظر شما