شناسهٔ خبر: 33070503 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

همکاری جهاد دانشگاهی و کشاورزی برای انهدام سیل بزرگ ملخ‌های کرمان / خطر حمله ملخ‌ها به روستا‌های جازموریان وجود دارد

رطوبت ناشی از سیل فراگیر اخیر در ایران موجب شد ملخ‌های مهاجر از کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس، عمان و عربستان به ۶ استان جنوبی ایران، خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان حمله کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پس از گذشت چند هفته از وقوع سیل، شاهد عواقب این سیل فراگیر در کشور هستیم، برای مثال می‌توان به هجوم ملخ‌ها به ایران و شهر‌های جنوبی کشور اشاره کرد؛ و در حالی که برخی از شهر‌های سیل‌زده کشور در گل و لای به سر می‌برند، حمله گسترده ملخ‌های مهاجر به ۶ استان جنوبی کشور، وضعیت ایران را در سازمان جهانی خواربار کشاورزی، «فائو» از زرد به نارنجی تغییر داده است.
 
به گفته بعضی از کارشناسان دلیل اصلی حملات ملخ‌ها به شهر‌های جنوبی و در گل مانده کشور این است که ملخ‌ها عمدتا به مکان‌های گرم و مرطوب علاقه دارند و این شهر‌ها نیز به دلیل رطوبت باقی مانده از سیلاب و همچنین گرمای همیشگی خود جای مناسبی برای زندگی و تکثیر این ملخ‌ها می‌باشد.

فائو نیز اعلام کرده، رطوبت ناشی از سیل فراگیر اخیر در ایران موجب شده ملخ‌های مهاجر از کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس، عمان و عربستان به ۶ استان جنوبی ایران، خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان حمله کنند.

ملخ صحرایی می‌تواند ۶ تا ۲۰ ساعت بدون وقفه با سرعت وزش باد ۱۲ تا ۱۲۰ کیلومتر برساعت پرواز کند و روزانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر را بپیماید. این ملخ با توجه به قدرت پروازی بالا، ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر در روز را طی می‌کنند که در صورت وزش باد موافق، می‌توانند روزانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر طی مسافت داشته باشند.

از سویی هجوم دسته‌های ملخ به مناطق استراتژیک کشور تهدید برای امنیت غذایی کشور به حساب می‌آید که با ورود به عرصه تاریخی در این موضوع می‌توان به قحطی بیش از ۵۰ سال گذشته در کشور اشاره کرد که دلیل ان هجوم این نوع ملخ بوده است. با وجود مبارزاتی که با این ملخ‌ها انجام می‌شود، اما باتوجه به حجم پوره‌ها (بچه) تکثیر انجام می‌شود.

ملخ‌های مهاجرِ دریایی- صحرایی از نوع مقاوم‌ترین ملخ‌ها و با قدرت تخریب بسیار هستند؛ محمدرضا درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور می‌گوید: "ملخ‌های صحرایی که به ۶ استان جنوبی کشور حمله کرده‌اند، اگر کنترل نشوند امنیت غذایی کشور را به خطر می‌اندازد".

در این خصوص با تقی زاده، مسئول جهاد دانشجویی استان کرمان به گفتگو پرداختیم، او می‌گوید: بچه‌های جهادی در حال حاضر یک تیم سمپاشی تشکیل داده و در حال فعالیت هستند، متاسفانه گروه ملخ‌ها نیز تخم ریزی کرده و طبق مباحث علمی هر ملخی که تخم ریزی انجام می‌دهد، بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ دانه ملخ متولد می‌شود. از طرفی این سمی که از قبل پاشیده شده در مرحله تخم ریزی نبوده و متاسفانه تاثیر بسزایی نداشته و تخم ریزی انجام شده است؛ اما امیدواریم که در این مرحله بتوانیم جلوی تکثیر و رشد ملخ‌ها را بگیریم.
 
همکاری جهاد دانشگاهی و جهاد کشاورزی برای انهدام ملخ های کرمان

تقی زاده می‌گوید: این ملخ‌ها تا منطقه ده کلوت رسیده و در حال حاضر امیدواریم بتوانیم در این مرحله ملخ‌ها را ریشه کن کنیم.

تقی زاده به همکاری جهاد دانشجویی و جهاد کشاورزی توامان با یکدیگر اشاره کرده و می‌گوید: بچه‌های جهاد دانشجویی و کشاورزی با همکاری و هم یاری یکدیگر روی این موضوع در حال تلاش و فعالیت هستند تا جلوی آن گرفته شود.
 
وی در خصوص کیفیت سم ها و مشکلات عملیاتی در این حوزه ادامه می دهد: این سمی که ما الان با آن سرو کار داریم، سم قدری است و به حنجره و سیستم دفاعی بدن افراد در حال کار آسیب وارد می‌کند و افراد نمی‌توانند مدت زیادی در این منطقه دوام بیاورند. هر کس تنها می‌تواند ۳ الی ۴ روز در منطقه بماند و پس از آن می‌بایست حتما بصورت شیفتی جا به جا شود.

به گفته تقی زاده نوع پاشیدن این سم از بالا به پایین است و به همین دلیل اینکار باید با ماشین انجام شود. همچنین افراد گروه‌ها نیز به صورت روزانه و چرخشی در حال جابه جایی هستند. تقی زاده به پای کار بودن ۲۰ الی ۵۰ نفر اشاره کرد و گفت: ما به صورت یک ماه و نیم است که درگیر این موضوع هستیم.

تقی زاده با اشاره به کمک رسانی و تلاش بچه‌های جهاد کشاورزی و همچنین در ارتباط با حضور مسئولان اظهار کرد: مسئولین نیز یک روز به این منطقه آمدند، بازدید کرده و رفتند و پس از آن نیز به علت هوای گرم و تعداد کثیر ملخ‌ها و سم قوی که در اینجا استفاده می‌شود، دیگر در این منطقه حضور نیافتند. اما گا‌ها برای هماهنگی و دستورات لازم گرته‌هایی در استان انجام می‌شود.

مسئول جهاد دانشجویی استان از تلاش و خدمات رسانی جهاد کشاورزی و جهاد دانشجویی در این مورد می افزاید: خریدن سم و آوردن چند ماشین توسط گروه جهاد کشاورزی انجام می‌شود و بچه‌های جهاد دانشجویی هم از لحاظ نیرویی و خدمات ماشین در حال خدمت رسانی هستند.
 
همکاری جهاد دانشگاهی و جهاد کشاورزی برای انهدام ملخ های کرمان
به گفته تقی زاده فضایی که در آن به سم پاشی مشغول هستند مسکونی نبوده، اما به دلیل مرتع بودن زمین و استفاده از آن برای چرای دام‌های عشایر امکان دارد بعضی از دام‌ها به دلیل این سمپاشی‌ها دچار مسمومیت و بیماری شوند و این گروه سعی کرده تا دام‌ها را از منطقه دور کند. او در این خصوص می گوید: امروز بعضی از دام‌ها به این خاطر دچار مشکل شده اند.

تقی زاده در خصوص موقعیت مکانی منطقه سمپاشی شده اینطور می‌گوید: منطقه جازموریان که در ده کلوت قرار دارد، منطقه وسیعی است و مرز آن نیز با سیستان و بلوچستان یکی است و به علت وسعت این منطقه می‌بایست بیشتر روی آن دقیق باشیم. استاندار کرمان در جایی گفته بود که سمپاشی باید سریعتر انجام شود و‌ای کاش زودتر از این انجام می‌شد و قول‌هایی هم از طرف ایشان در این خصوص داده شد. فرماندار نیز آمد، جلسه گرفت و خود پای کار هست و به جهاد کشاورزی هم دستور داده که حتما همکاری کنند و چند ماشین هم از ادارات دیگر در اختیار ما گذاشته اند.
 
همکاری جهاد دانشگاهی و جهاد کشاورزی برای انهدام ملخ های کرمان
او در خصوص زمان اتمام کار و انهدام هجوم ملخ‌ها گفت: ما زمانی می‌توانیم به پایان کار نزدیک شویم که بتوانیم جلوی تولید مثل و رشد مولد‌ها را بگیریم.

از سوی دیگر مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان در جلسه ستاد بحران این استان در خصوص حمله ملخ‌ها به استان کرمان گفت: بر اساس آمار فرمانداران جنوب و سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان، سطح سمپاشی صورت گرفته در این مناطق بالاست و گاهی اوقات مجبور هستند برخی مناطق را دوبار سم پاشی کنند.

سعیدی بیان کرد: بر اساس آماری که از فرمانداران جنوب استان گرفته شده تعداد روستا‌هایی که مورد تهدید هجوم ملخ قرار گرفته‌اند کم‌کم در حال بالا رفتن است و دلیل تکثیر این آفت نیز شرایط رطوبتی است که بر اثر بارندگی‌های اخیر به وجود آمده است.
 
همکاری جهاد دانشگاهی و جهاد کشاورزی برای انهدام ملخ های کرمان
مدیرکل مدیریت بحران استانداری‌کرمان ادامه داد: پیشنهاد ما این است با نظارت فرمانداران و جهاد کشاورزی جنوب استان دهیاران این مناطق وارد کار شوند و مناطق تقسیم‌بندی شده و هر منطقه در اختیار یک دهیار قرار گیرد و در این زمینه از اعتبارات دهیاری‌ها در خارج از محدوده روستا خود و اعتبارات روستا‌های فاقد دهیاری استفاده کنند.

سعیدی ابراز داشت: برای مناطق صعب‌العبور تعدادی پمپ دستی خریداری شود و در اختیار دهیاران و کشاورزان جنوب استان قرار گیرد تا بتوانند سطح وسیع‌تری را عملیاتی و مورد پوشش قرار دهند و جهاد کشاورزی تمرکز بیشتری روی جازموریان داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز در این مورد اظهار کرد: خطر ملخ‌ها در جنوب استان خیلی جدی است و کمتر از سیل نیست از همه مدیران درخواست داریم تا جایی که امکان دارند شرایط ما را درک و به ما کمک کنند.
 
همکاری جهاد دانشگاهی و جهاد کشاورزی برای انهدام ملخ های کرمان

برخوری ابراز داشت: ۴۵ روز است که در منطقه جازموریان همه همکاران ما در حال سمپاشی هستند و همه در این زمینه کمک کرده‌اند و از دستگاه‌ها درخواست داریم ماشین‌های مناسب و سالم در اختیار ما قرار دهند. تقریبا همه روستا‌های اطراف جازموریان در معرض هجوم پوره‌های ملخ قرار دارند.

محمدجواد فدائی، استاندار کرمان در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کرمان اظهار داشت: هجوم ملخ‌های صحرایی چند ماهی است استان کرمان را درگیر کرده و به همین منظور تصمیاتی اتخاذ و اقداماتی در راستای مقابله با آن‌ها انجام شد که با همکاری سازمان حفظ نباتات و جهاد کشاورزی تا حدی از هجوم ملخ‌ها جلوگیری به عمل آمد.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان گفت: پیش‌بینی این است که در مجموع ۸۰ تا ۱۰۰ هزار هکتار باید سمپاشی انجام دهیم که ۶۲ هزار هکتار دیگر حداقل سمپاشی را باید انجام دهیم.
 
همکاری جهاد دانشگاهی و جهاد کشاورزی برای انهدام ملخ های کرمان
به گفته رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ۲۲ درصد سطح زیرکشت محصولات زراعی و باغی، ۳۶ درصد تولید محصولات زراعی و باغی، ۲۳ درصد سطح مراتع و ۳۸ درصد جنگل‌ها و بیشه‌زار‌های کشور در شش استان مورد تهدید این آفت قرار دارند.
 
۱۶۴ هزار هکتار تا روز گذشته در سطح کشور علیه ملخ صحرایی مبارزه صورت گرفته است، ۱۴۰ مورد ریزش ملخ در کشور اتفاق افتاده که دسته‌های آن‌ها از یک هزار تا چند میلیونی بوده است.

نظر شما