شناسهٔ خبر: 33069075 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد؛

آنچه در نشست تخصصی تمدن نوین اسلامی براساس آموزه های قرآن و عترت گذشت

نشست تخصصی تمدن نوین اسلامی براساس آموزه های قرآن و عترت از سری برنامه های « جشن رمضان » اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در بندرعباس برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان از ابتدای ماه مبارک رمضان در راستای عملیاتی کردن حدیث شریف ثقلین و با بهره گیری از زیرمجموعه هایش ازجمله دفتر توسعه و ترویج فعالیت های قرآن و عترت و ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد، سلسله برنامه هایی را تحت عنوان «جشن رمضان» را تدارک دیده است.

 

برپایی محافل قرآنی با حضور قاریان و حافظان بین المللی و استانی به منظور نشر فرهنگ و معارف قرآنی در جامعه، برگزاری جشن های روزه اولی ها با هدف ترغیب نوجوانان به انجام فرایض دینی، اجرای نمایش خیابانی در راستای بهره گیری از ظرافت هنر برای انتقال مفاهیم قرآن و عترت و برگزاری نشست تخصصی تمدن نوین اسلامی براساس آموزه های قرآن و عترت از شاخص ترین این برنامه هاست.

 

نشست تخصصی تمدن نوین اسلامی بر اساس آموزه های قران و عترت با محوریت بررسی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی عصر امروز با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در سالن اجتماعات شرکت آبفای هرمزگان در بندرعباس برگزار شد.

 

آیت الله « غلاملی نعیم آبادی »، نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس در این نشست با بیان اینکه بیانیه گام دوم، یک شعار نیست، گفت: این بیانیه نیاز به عمل جدی دارد.

 

 

وی با ذکر این نکته که بیانیه توسط شخصی کار شده که هم جایگاه فقهی دارد و هم در جایگاه اجتماعی سرآمد هستند، افزود: رهبر معظم انقلاب بر روی بیانیه گام دوم انقلاب، خیلی وقت گذاشته اند که چهارچوب رفتاری جامعه باشد.

 

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با اشاره به اینکه برخورد ما با این بیانیه باید سه گونه باشد، اظهار کرد: ابتدا خود ما برای خودمان به عنوان کسی که انقلاب را قبول دارد مطالعه کنیم و بدانیم این بیانیه چارچوب زندگی جامعه اسلامی را ترسیم کرده است.

 

وی با بیان اینکه  سپس پیام بیانیه را به خوبی به دیگران منتقل کنیم و در نهایت نیز بیانیه را درزندگی خود پیاده کنیم، افزود: اگر در این سه بعد ارتباطمان را با جامعه پیوند دهیم، قطعا در تحول جامعه اثرگذار خواهیم بود.

 

نعیم آبادی به تبیین بخش اقتصادی بیانیه پرداخت و عنوان کرد: قرآن تبذیر کنندگان را برادر شیاطین معرفی کرده و ما اگر بتوانیم جامعه را از تبذیر خارج کنیم کمک شایسته ای به اقتصاد جامعه کرده ایم.

 

وی با اذعان به اینکه اقتصاد مقاومتی از لفظی نیست بلکه از مقوله عمل است، تاکید کرد: نباید با بیانیه شعاری رفتار شود زیرا اگر شعاری برخورد کنیم کار بیانیه تمام خواهد شد.

 

امام جمعه بندرعباس گفت: برگزاری نشست برای اینکه ابعاد بیانیه بررسی و تبیین شود، امری ضروری است اما مهمتر از این دو، عمل به بیانیه است.

 

وی با ذکر این مطلب که بیانیه نامه رفتاری جامعه برای ساختن تمدن نوین اسلامی است، تصریح کرد: این بیانیه قابلیت ساخت تمدن اسلامی را دارد.

 

 

« رضا کمالی زرکانی »، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز به وجه تمایز انقلاب اسلامی با سایر انقلاب ها اشاره کرد و گفت: تفاوت عمده انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب ها در این است که انقلاب ما انقلابی اعتقادی و معنوی است اما سایر انقلاب ها مادیگرا بودند.

 

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به جهت مردمی بودنش پس از 40 سال همچنان از اصول و ارزش های خود منحرف نشده است، افزود: برخورداری از رهبری فقیه، عادل و زمان شناس که در برهه های حساس کمک کرده است تا انقلاب از مسیر اصلی خود خارج نشود یکی دیگر از وجه تمایزهای انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب هاست.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان با یادآوری اینکه پس از اتمام جنگ تحمیلی و انجام بازسازی در کشور، انقلاب اسلامی با درایت و هوشمندی رهبری وارد مرحله جهش علمی شد، اظهار کرد: توجه به اقتصاد و بخش خصوصی در مرحله دیگر بود.

 

کمالی زرکانی به تبیین اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و نقش اهالی فرهنگ و هنر در عملیاتی کردن آن پرداخت و عنوان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای فرهنگ عمومی تلاش می کند تا سهم خود را در زمینه فرهنگ سازی بیانیه گام دوم انقلاب را به انجام برساند.

 

وی با اشاره به اینکه تمرکز بیانیه بر روی نسل جوان به عنوان سرمایه های انقلاب است، تاکید کرد: جوانان باید ابتدا بیانیه را خوب درک کنند و سپس به توصیه های رهبری عمل کنند.

 

 

حجت الاسلام دکتر « احمد باوقار » از اساتید برجسته حوزه نیز با اشاره به نقش معنویت و اخلاق در تحقق تمدن نوین اسلامی، گفت: یکی از موضوعات مهمی که در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره شده، معنویت و اخلاق است.

 

وی توجه به عقلانیت را در سبک زندگی بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه بخش مهمی از ابزارهای رسانه های پیشرفته و فراگیر که امکان بسیار خطرناکی هم دارند در اختیار کانون های ضد معنویت و ضد اخلاق قرار دارد.

 

این محقق و پژوهشگر حوزه دین با بیان اینکه دین سه حوزه احکام و قوانین، اعتقادات و اخلاق دارد، افزود: رعایت اخلاق، زمینه را برای شکل گیری تمدن فراهم می کند.

 

وی ادامه داد: مهمترین عاملی که رسول خدا(ص) را قادر به ایجاد تمدن در جامعه جاهلیت عرب کرد، برنامه ریزی و عمل کردن براساس قوانینی که در قالب شرع اسلام تبیین شده بود.

 

دکتر باوقار با ذکر این نکته که بشر در مقطعی از تاریخ، بعد از دوران رنسانس درگیر یک اتفاقی به نام سکولاریزه شدن معتقدات و دین شد، عنوان کرد: کار به جایی رسید که معنویتی که دین می گوید افیون ملت هاست.

 

 

وی با اشاره به وجود عرفان های کاذب در کشور، گفت: نیازی که بشر دارد اما زمانی که بشر برگشت به سمت نیاز خود، درب های بسیاری زیادی در قالب معنویت های نوین(عرفان های کاذب) به رویش باز شد.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه رهبری در سال 85 فرمودند که جامعه نباید از نظر مادی ثروتمند و از نظر معنوی فقیر باشد و جامعه اسلامی باید دارای دو ثروت مادی و معنوی باشد،  افزود: اصلی ترین عنصر اقتدار معنوی ایمان است.

 

وی با بیان اینکه رهبری بخش مهمی از بیانیه را به توجه به معنویت صحیح اختصاص داده است، افزود: معنویت های جدید 7 ویژگی درون گرایی نه براساس امر بیرونی، فردگرایی معرفت شناسی، اهتمام به خدمت به نفس به جای التزام به بندگی درگاه الهی و عدم تعلق خاطر به هیچ سنتی و دین خاصی دارد.

 

باوقار اضافه کرد: عدم اعتماد به مراجع دینی، سنتی و نهادهای دینی، تفاوت قائل شدن بین معنوی بودن و دیندار بودن، تاکید بر انتخاب آزاد بدون در نظر گرفتن عنصرهای فرهنگی دینی از دیگر ویژگی های این نوع معنویت است.

 

وی با بیان اینکه ضعف در تبیین عرفان های صحیح و نیاز بشر موجب گسترش عرفان های کاذب شده است، افزود: ایجاد شناخت هم در قالب آموزش و پژوهش و هم معنویت، مقابله با عرفان های کاذب و معنویت های دروغین نوظهور و تبلیغ و ترویج معنویت صحیح در سطح گسترده به عنوان راهکار سه روش ترویج معنویت صحیح در جامعه است.

 

حجت الاسلام « موسی پولادی »، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام سجاد(ع) نیز به تشریح عزت ملی در بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و گفت: اگر تمام دشمنی های دشمنان انقلاب را طی مدت 40 سال گذشته بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که هدف همه آنها ناامید کردن مردم به ویژه نسل جوان از انقلاب و نظام است.

 

وی افزود: بیانیه گام دوم انقلاب در سه بخش « وجه تمای انقلاب اسلامی با سایر انقلاب ها و معرفی انقلاب(ما که هستیم)، «کجا هستیم و چگونه به اینجا رسیده ایم» و « چگونه به کجا می رویم» طراحی شده و هر سه بخش در راستای امیدوار کردن صادقانه و میتنی بر واقعیات است.

 

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام سجاد(ع) با یادآوری اینکه خود انقلاب فی النفسه، عزت ملی است، تصریح کرد: بررسی اجمالی انقلاب ها بیانگر آن است که انقلاب اسلامی سراسر عزت آفرین است.

 

وی با اذعان به اینکه عده ای در داخل کشور طی این سال ها تلاش می کنند تا انقلاب را جور دیگری معرفی کنند، عنوان کرد: وظیفه ما این است که انقلاب را به همان گونه که هست معرفی کنیم.

 

 

پولادی از ویژگی استکبارستیزی انقلاب اسلامی به عنوان عزت ملی یاد کرد و گفت: زمانی که بنای انقلاب اسلامی گذاشته شد، دنیا به دو قدرت شرق و غرب تقسیم شده بود اما امروز دنیا به دو قدرت معنویت و دین به سرکردگی جمهوری اسلامی ایران و دنیای کفر به سرکردگی استکبار جهانی تقسیم شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه برای تقویت عزت ملی در نسل جوان باید به آنها گفته شود که کجا بودیم و امروز به کجا رسیده ایم، افزود: منابر باید در مجالس وعظ و موعظه ماه رمضان آثار و دستاوردهای انقلاب را برای مردم به ویژه جوانان بازگو کنند.

 

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام سجاد(ع)  با اشاره به اینکه روزی سفارت اسرائیل در تهران چالش ما بود، اذعان کرد: اما امروز در بلندی های جولان و بالای سر رژیم غاصب صهیونیستی در حال چانه زنی هستیم و نیاز است که این مسائل برای آحاد جامعه تبیین شود.

 

وی با بیان اینکه رهبری فرموده اند که برای بیانیه وقت گذاشته ام، تصریح کرد: ایشان تاکید دارند که روی بیانیه باید کار شود اما مظلومیت معظم له است که آن گونه که ایشان می فرمایند ما کار نمی کنیم.

 

حجت الاسلام پولادی به مولفه های عزت ملی و اقتدار دفاعی اشاره کرد و افزود: آمادگی همه جانبه، جنگ نرم و عملیات روانی، هماهنگی نیروهای مسلح، تولیدات و تجهیزات رزم، استفاده از ظرفیت های دفاع مقدس و ایجاد روحیه ایثار و شهادت طلبی ازجمله این مولفه هاست.

 

وی از عزت و اقتدار اقتصادی به عنوان یکی دیگر از تاکیدات بیانیه گام دوم انقلاب نام برد و بیان کرد: یکی از روش های عزت و اقتدار ملی، اقتصاد مقاومتی است.

 

 

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام سجاد(ع) با بیان اینکه انسان عزیز تن به ذلت نخواهد داد، افزود: ملتی که عزت داشته باشد هیچ گاه شکست نخواهد خورد.

 

حجت الاسلام «سید عباس تقوی»، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه های استان هرمزگان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بیانیه را به گفتمان غالب تبدیل کنید، اظهار کرد: آنچه را که امام(ره) به عنوان نقشه راه در قالب وصیت نامه برای ما ترسیم کرد رهبری نیز در این بیانیه ارائه کرده اند.

 

وی افزود: بیانیه گام دوم انقلاب در عین سادگی، ماموریتی بسیار مهم و کلیدی که هم ماموران آن، هم ماموریت آن و هم هدف آن خاص است.

 

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه های استان هرمزگان با ذکر این نکته که چاره ای جز جهانی شدن نداریم، تصریح کرد: جریان انقلاب در 40 سال آینده حتما باید ماموریت های انقلابی خود را در قالب تمدن نوین اسلامی به مرحله اجرا درآورد.

 

حجت الاسلام دکتر « نادر حقیقی »، مدیر حوزه های علمیه استان هرمزگان نیز به تبیین اقتصاد در بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و گفت: یکی از توصیه های رهبری در این بیانیه توجه به بحث اقتصادی است.

 

وی با بیان اینکه اقتصاد قوی، نقطه قوت و عامل مهم سلطه و نفوذناپذیری کشور است، افزود: اقتصاد ضعیف نیز زمینه ساز نفوذ و دخالت بیگانگان را فراهم می کند.

 

مدیر حوزه های علمیه استان هرمزگان با اذعان به اینکه به جرات می توان گفت که تمامی فرمایشات رهبری در بیانیه گام دوم برگرفته از آیات نورانی قرآن و روایات معصومین(ع) است، یادآور شد: اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری نشات گرفته از آیات قرآن است.

 

وی با استناد به آیه چهارم سوره نساء که می فرماید: ثروت مایه قیام و برپایی جامعه است، تصریح کرد: اقتصاد موجب استحکام و پویایی جامعه می شود.

 

حقیقی از تولید انبوه و با کیفیت، توزیع عدالت محورانه، مصرف به اندازه و مناسبات مدیریتی خردمندانه به عنوان نقاط قوت اقتصاد از منظر رهبری در بیانیه گام دوم یاد کرد و گفت: وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخش هایی از اقتصاد، نگاه به خارج و بی توجهی به توان داخلی، بودجه بندی معیوب و عدم اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی از جمله نقاط ضعف اقتصاد است.

 

وی با بیان اینکه رهبری کلید حل تمام مشکلات اقتصادی کشور را در تحقق اقتصاد مقاومتی می داند، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی ریشه در قرآن و روایات دارد و شکل کاربردی از اقتصاد اسلامی است.

 

 

مدیر حوزه های علمیه برادران استان هرمزگان، شناسایی نقاط آسیب پذیر حوزه اقتصاد و بررسی چگونگی کاهش این آسیب ها را ازجمله مقوله های مطرح شده در بیانیه گام دوم انقلاب برشمرد و افزود: اقتصاد با دو نوع آسیب درونی(وابسته به نفت بودن، اسراف و تبذیر، تجمل گرایی و ...) و بیرونی(تحریم و بحران های مالی جهانی) مواجه می شود که اثرگذارترین آنها بخش درونی است که با اقتصاد مقاومتی برطرف می شود.

 

وی از آسیب های رفتاری و نهادی به عنوان دیگر چالش های حوزه اقتصاد یاد کرد و گفت: آسیب رفتاری به سبک زندگی افراد مربوط می شود که راه علاج آن ترویج سبک زندگی اقتصادی دینی است اما آسیب های نهادی شامل فرهنگ و قوانین می شود که اگر به سمت فرهنگ جامعه به سمت دین گرایش پیدا کند فرهنگ تجمل گرایی رنگ می بازد و از مشکلات اقتصادی جامعه کاسته خواهد شد.

 

« علی بهرام شاهی »، رئیس انجمن نویسندگان و مولفان هرمزگان نیز بخش علم و پژوهش بیانیه گام دوم انقلاب را تبیین کرد و گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، رسیدن به قله های پیشرفت و رستاخیز علمی را  مد نظر قرار داده اند و هر کس در این زمینه وظیفه و رسالتی دارد وباید خلق و تولید علم نمود و به نشر آن پرداخت.

 

در پایان این نشست 2 ساعت و نیمه شرکت کنندگان در نشست میثاق نامه ای را در راستای تعهد به عمل به منویات مقام معظم رهبری امضا کردند.

 

 

 

نظر شما