شناسهٔ خبر: 33068816 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فوری

كاردار آمریكا: عراق از تحریم واردات برق و گاز ایران معاف است

بغداد - ایرنا - كاردار آمریكا در بغداد اخبار مربوط به معافیت عراق از تحریم های یكجانبه آمریكا علیه ایران در زمینه واردات برق و گاز را تایید كرد.

صاحب‌خبر -
'جوی هود' كاردار آمریكا در بغداد عصر چهارشنبه در كنفرانس خبری با حضور چند رسانه غربی و عراقی گفت: عراق از تحریم های مربوط به واردات سوخت و نیز خرید برق از ایران معاف شده است.
وی افزود: با این حال ما از خودكفایی عراق در زمینه تولید گاز و برق حمایت می كنیم.
هود افزود: عراق سرشار از منابع طبیعی است و نخست وزیر این كشور نیز بر رسیدن به استقلال در زمینه گاز و برق تاكید دارد.
وی همچنین از ادامه مذاكرات شركت های آمریكایی با طرف عراقی در زمینه تولید برق خبر داد.
اظهارات امروز كاردار آمریكا در حالی است كه مقامات آمریكایی طی ماههای اخیر بارها خواستار قطع واردات گاز و برق از ایران شده اند اما مسئولان عراقی تاكید كرده اند كه دست كم تا سه سال دیگر امكان بی نیازی از واردات این حامل های انرژی از ایران وجود ندارد.
اعلام معافیت عراق از تحریم های یكجانبه آمریكا در واردات گاز و برق از ایران، نشان می دهد كه تاكید و پافشاری مقامات مختلف عراقی طی این مدت بر جایگزین نداشتن واردات از ایران، سرانجام واشنگتن را مجبور كرد به این شرایط تن دهد.
مقامات عراقی با اشاره به روابط همسایگی و برادری میان دو كشور از یكسو و نیاز متقابل اقتصادی از سوی دیگر بارها تاكید كرده اند كه بخشی از نظام تحریمی علیه ایران نخواهند بود و تعاملات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران را ادامه می دهند.
آنها در پاسخ به فشارهای واشنگتن و اصرار بر استقلال عراق در زمینه انرژی بارها تاكید كرده اند كه این امر دست كم سه سال زمان می برد.
وزیر برق عراق اواسط اردیبهشت ماه جاری تصریح كرده بود كه كشورش در پاسخ به درخواست آمریكایی برای قطع واردات گاز و برق ایران تاكید كرده دست كم تا سه سال دیگر به این واردات نیاز دارد.
'لوی الخطیب' گفته بود كه رسیدن به مرحله خودكفایی عراق در زمینه برق به دو تا سه سال زمان آنهم در صورت اجرای طرح های بزرگ در این مدت، نیاز است.
وی گفت: عراق به آمریكایی ها گفته است كه در حال حاضر به واردات برق و گاز از ایران نیاز دارد و هم اكنون نزدیك به 1200 مگاوات برق و همچنین گاز مصرفی برای تولید 2800 مگاوات برق دیگر را از ایران وارد می كند.
وزیر برق عراق گفت: اگر طی دو تا سه سال آینده پروژه های بزرگ در زمینه تولید برق در این كشور اجرا شود می توانیم به مرحله خودكفایی و بی نیازی از واردات در این زمینه برسیم.
الخطیب البته نخستین مسوولی نبود كه این امر را به آمریكایی ها گوشزد می كرد. پیشتر نیز مقامات عراقی در واكنش به تحریم های ضد ایرانی و نیز فشارهای واشنگتن به بغداد، تاكید كرده بودند كه فعلا امكان قطع واردات بویژه در زمینه برق و گاز از ایران نیست و بی نیازی از این واردات چند سال زمان می برد.
از جمله 'ثامر الغضبان' مشاور نخست وزیر در امور انرژی و وزیر نفت عراق، نیز به عدم امكان قطع واردات گاز و برق از ایران در شرایط كنونی و برغم فشارهایی كه روی بغداد وارد می شود، اشاره كرده بود.
وزیر نفت عراق گفته بود كه عراق در زمینه های مختلف از جمله در زمینه برق و گاز بدنبال خودكفایی است اما این امر چند سال زمان می برد.
یك عضو كمیسیون اقتصادی پارلمان ملی عراق نیز گفته بود: در صورتی كه معافیت از تحریم های آمریكا علیه ایران برای عراق تجدید نشود و واردات گاز متوقف شود، عراق در تابستان پیش رو شاهد خاموشی نیمی از نیروگاه های گازی خود خواهد بود.
'هیبت الحلبوسی' تاكید كرده بود: در صورت عدم تمدید معافیت عراق از تحریم های آمریكا علیه ایران عراق با یك شرایط بحرانی واقعی از جمله در زمینه برق روبرو خواهد شد.
وی گفت: برآوردها نشان دهنده تولید هفت هزار مگاوات برق از مجموع 15 هزار مگاوات كل برق مصرفی كشور است و این نشان دهنده آن است كه عراق نیمی از ظرفیت تولید برق خود را از دست خواهد داد.
'مصعب المدرس' سخنگوی وزارت برق عراق تاكید كرد كه با وجود تصمیم اخیر دونالد ترامپ مبنی بر تمدید نكردن معافیت برای خریداران نفت ایران، عراق واردات گاز از ایران را ادامه می دهد.
وی گفت: در حال حاضر عراق روزانه حدود 28 میلیون فوت مكعب گاز از ایران وارد می كند كه گاز مورد نیاز تعدادی نیروگاه با حدود 2800 مگاوات برق تولیدی را تامین می كند.
المدرس افزود: انتظار می رود این مقدار واردات از اوایل ماه ژوئن میلادی (اواسط خرداد ماه) به 35 میلیون فوت مكعب در روز افزایش یابد تا میزان تولید برق به 3500 مگاوات افزایش یابد.
وی اضافه كرد: ایران نیز تامین روزانه 1200 مگاوات برق شبكه سراسری عراق را ادامه خواهد داد و با این حال مجموع برقی كه عراق از ایران وارد می كند 4700 مگاوات می باشد كه منجر به كاهش قابل توجه زمان خاموشی در فصل تابستان می شود.
المدرس با اعلام اینكه مبالغ قراردادها با ارز محلی پرداخت می شود گفت: هدف وزارت برق عراق ارائه 18 هزار مگاوات برق می باشد تا میزان برق عراق در فصل تابستان به بیشترین حد خود در تاریخ عراق برسد.
وی گفت: با توجه به اینكه تقاضا برای برق در این كشور (سالانه) هفت درصد افزایش می یابد و نیاز به افزودن سالیانه هزار مگاوات دارد، بخش برق عراق نیاز به توسعه بیشتری دارد.
المدرس افزود: وزارت برق عراق برنامه هایی آماده كرده است كه پیشرفت در این بخش در سال های آینده نزدیك را تضمین می كند.
خاورم**4**380*

نظر شما