شناسهٔ خبر: 33068789 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

به علوم انسانی معنای علمی ببخشیم

صاحب‌خبر -

پروین کاظمیان      

اندیشه‌های اجتماعی هزاران سال است در محیط جغرافیایی و فرهنگی جوامع شکل گرفته است. امروزه نهادهای اجتماعی بیشترین نقش را در دگرگونی‌های جامعه به عهده دارند.
برای رسیدن به دانش‌های نوین باید از ابزارهای مناسب پژوهشی و علمی بهره برد. دوره اسطوره‌سازی و تراژدی به پایان رسیده است.
می‌بینیم مردم در زندگی گرفتار مسائل ساخته شده دو اندیشه فکری و اعتقادی شده‌اند که نیاز به آموزش‌های جدید دارند و باید از اداره و مدیریت کشور تعریفی داشت.
همان طور که می‌دانیم آگاهی دادن، جامعه را تقویت می‌کند تا با دیدگاه‌هایی که از آموزش دریافت می‌کند افراد زندگی خودشان را بسازند. در حال حاضر مراکز آموزشی وظیفه سنگینی به عهده دارند چرا که داده و منابع  تولید علم را فراهم می‌آورند. در ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تولید علم نقش مهمی دارد. می‌تواند نظم ایجاد کند. با توجه به موارد ذکر شده سؤالی که مطرح می‌شود این است:
1- آیا سه قوه محترم وظایف خودشان را در ساختار قانونگذاری و سیاستگذاری به خوبی انجام داده‌اند؟
2- آیا به مسائل برنامه‌ریزی کشور از نظر عملی نگاه شده است؟
معتقدم موضوع برجام یک مسئله سیاسی است و برای اولین‌بار در تاریخ ایران رخ داده است متأسفانه تصمیم‌گیری‌ها باعث تخریب افکار جامعه شده است. همه برای آینده کشور نگرانند. چگونه می‌توان به این نگرانی سیاسی که جامعه را تحت تأثیر خود قرار داده پاسخ داد. با وجود شوک‌های سیاسی از طرف سیاستمداران کشور بر جامعه چگونه ساختار اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم تا تولید علم صورت بگیرد متأسفانه در ساختارهای اجتماعی طبقه سرمایه‌داری شکل گرفته و عملاً 30٪ جامعه با مشکلات اقتصادی درگیرند.
مافیای بازار، مافیای مسکن، مافیای تجارت و ... رشد پیدا کرده است. آینده فرهنگ، سیاست و اقتصاد چه خواهد شد؟
آیا با تغییر ساختارهای اجتماعی در ایران، ما در حال شکل‌گیری ایران جدیدی هستیم؛ معتقدم با شناخت اندیشه‌های اجتماعی می‌توان به علوم انسانی معنای علمی بخشید.
 

نظر شما