شناسهٔ خبر: 33067245 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

امروز اول خرداد روز بهره وری و بهینه سازی مصرف نامگذاری شده است؛

بالاخره ساعات اوج مصرف برق چه ساعاتی هستند؟

امروز اول خرداد روز "بهره وری و بهینه سازی مصرف" نامگذاری شده است. فلسفه چنین نامگذاری فرارسیدن روزهای گرم سال است که تقریبا از نیمه خرداد آغاز شده و تا نیمه شهریور به مدت سه ماه ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی: امروز اول خرداد روز "بهره وری و بهینه سازی مصرف" نامگذاری شده است. فلسفه چنین نامگذاری فرارسیدن روزهای گرم سال است که تقریبا از نیمه خرداد آغاز شده و تا نیمه شهریور به مدت سه ماه ادامه دارد.

بالاخره ساعات اوج مصرف برق چه ساعاتی هستند؟


به گزارش بولتن نیوز، اگر چه با نصب کنتورهای جدید برق مصرفی مشترکان در هر روز در سه بازه زمانی کم بار، میان بار و اوج بار و با سه تعرفه محاسبه می شود، اما در روزهای گرم سال این تعرفه افزایش یافته و برای مشترکان اهمیت مضاعفی می باید. از همین رو طبیعتا اطلاع داشتن از ساعات دقیق هر بازه زمانی مذکور برای مشترکان ضروری است تا بتوانند مصرف برق خود و بالتبع هزینه های آن را بهتر مدیریت کنند.


در کمال تعجب اما هیچ اطلاعات دقیق و قابل استنادی درباره اینکه محدوده زمانی هر کدام از بازه های کم بار، میان بار و اوج بار مصرف برق از چه ساعت تا چه ساعتی است، در دسترس نیست. کافیست جستجویی در میان اخبار رسانه ها و اطلاعات سایت های پرشمار وزارت نیرو و شرکت توانیر داشته باشید تا ببینید که اطلاعاتی که در این رابطه موجود است، متناقض و غیرقابل اتکاست.


مصطفی رجبی مشهدی که معاون راهبری شبکه برق کشور معرفی شده است، اردیبهشت سال 97 به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفته که میانگین قیمت برق خانگی 60 تومان به ازای هر کیلو وات ساعت است در زمان پیک روز یعنی ساعات 12 تا 18 و پیک شب 20 تا 23 قیمت برق دو و نیم برابر محاسبه می شود و در زمان کم باری یعنی 23 تا 7 صبح قیمت برق یک چهارم قیمت میانگین است. به عنوان مثال قیمت برق در ساعت اوج مصرف به طور میانگین 150 تومان به ازای هر کیلو وات ساعت محاسبه می شود در حالیکه قیمت برق در ساعات پایان شب تا 7 صبح به ازای هر کیلو وات ساعت فقط­15 تومان حساب می شود.


فردی به نام احمدی یزدی تحت عنوان معاون دفتر مدیریت مصرف برق توانیر نیز زمانی دیگر در پاسخ خبرنگاران گفته است سرعت افزایشی مصرف برق از ساعت ۱۱ شروع و در بین ساعت‌های ۱۴ تا ۱۵ هر روز به اوج خود می‌رسد.


و البته این آشفتگی در تعیین ساعات اوج مصرف از ساعت 11 یا 12 ظهر تا ساعت 16 یا 17 و 18 را شامل شده و از آن سو شروع بازه دوم اوج مصرف را از ساعت 19 یا 20 تا 23 یا 24 عنوان کرده اند که فقط باعث سردرگمی مصرف کنندگان می شود. مصرف کنندگانی که هیچ کس به فکر کمک به آنها برای کاهش مصرف برق با مثلا در اختیار قرار دادن وسایل سرمایشی مناسب و کم مصرف برای تابستان های داغ نیست. مسئولان دولتی در این سالها همواره برای آسان کردن کار خودشان راحت ترین راه یعنی تحمیل هزینه ها بر مردم را انتخاب کرده اند.


اگر در روزهای گرم سال در شهری مثل تهران سری به ادارات دولتی، بانکها و برخی نهادهای حکومتی مثل مثلا دفاتر بنیاد جانبازان و بنیاد شهید زده باشید، حتما شاهد آن بوده اید که کولرهای گازی اسپیلت و ایستاده یا سامانه های تهویه مطبوع هوای داخل این مجموعه ها را همچون زمستان خنک کرده اند و هزینه این مصرف بی محابای برق با افزایش های تصاعدی بر دوش مصرف کنندگان خانگی تحمیل می شود.

نظر شما