شناسهٔ خبر: 33064308 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبير جايزه ادبي الوند خبر داد :

همكاري دوباره انجمن نقد ادبي با جايزه الوند

تهران - ايرنا - دبير جايزه ادبي الوند، گفت: اين جايزه با انجمن نقد ادبي همكاري دارد اما داوري و برگزيدگان آن جداگانه و مستقل انتخاب مي شوند.

صاحب‌خبر -
حسن گوهرپور با اشاره به اهميت انجمن علمي نقد ادبي در جامعه فرهنگي و دانشگاهي، به ايرنا گفت: اين انجمن كه شامل اعضاي هيئت علمي و استادان صاحب نام است، معمولا با هيچ نهاد و موسسه علمي يا شخصي همكاري نمي‌كند و كمتر در كنار جوايز قرار مي‌گيرند، اين اتفاق براي ما بسيار باارزش است.
وي با اشاره به اينكه نقد ادبي بخش مهمي از ادبيات ايران را شكل مي‌دهد و بسيار قابل توجه است، افزود: تا پيش از جايزه الوند، انجمن منتقدين جايزه مستقلي نداشتند و اين جايزه اولين تجربه‌اي بود كه اين انجمن علمي، فرد يا افرادي را براي تقدير برگزيند.
دبير جايزه ادبي الوند، ادامه داد: تا پيش از اين همه فعاليت‌هاي اين انجمن در قالب‌هاي علمي و دانشگاهي شكل مي‌گيرد اما ما پيشنهاد كرديم كه با حضور در اين جايزه در بخش‌هاي عمومي‌تر ادبيات حاضر شوند و نگا عام‌تري به اين موضوع داشته باشند و دكتر خدايار رييس انجمن نقد ادبي، براي عموميت بخشيدن به فعاليت‌هاي انجمن تلاش ويژه‌اي دارد.
گوهرپور به استقلال روند داوري در دو بخش جايزه الوند و تنديس انجمن نقد ادبي اشاره كرد و گفت: اين دو بخش به طور كاملا مجزا برگزار مي‌شود و ما روند اجرايي آن را بر عهده داريم كه در نهايت گروه داوري جايزه الوند از داوران انجمن ادبي جدا هستند و جايزه نهايي نيز جداگانه داده مي‌شود.
وي تاكيد كرد: انجمن نقد در روزهاي آخر نتايج داوري را به ما مي‌دهد و بر اساس آن برگزيدگان را اعلام مي‌كنيم.
گوهرپور در توضيح اين كه چرا اختتاميه در همدان برگزار مي‌شود، بيان كرد: اين يك همكاري عمومي است و ممكن است در آينده به اين شكل نباشد اما امسال هم مراسم پاياني را در همدان خواهيم داشت.

**فراخوان جايزه ادبي الوند
در اين فراخوان از تمام شاعران و ناشراني كه در زمينه انتشار كتاب شعر فعاليت دارند، خواسته شده است كه سه نسخه از كتاب‌هاي چاپ اول خود را (كه در سال 1397 خورشيدي در ايران منتشر شده)، براي دبيرخانه اين جايزه بفرستند.
دبيرخانه اعلام كرده است كه فرستادن كتاب را به منزله علاقه‌مندي به شركت در رقابت جايزه ادبي «الوند» تلقي كرده و البته تنها كتاب‌هاي فرستاده‌شده در اين رقابت شركت داده خواهند شد.
طبق اين فراخوان، جايزه ادبي «الوند» با شرايط و قواعد زير فعاليت مي‌كند:
- جايزه ادبي الوند به صورت خصوصي برگزار مي‌شود و با نهادهاي فرهنگي همكاري مي‌كند.
- جايزه ادبي الوند در بخش قالب، سن، جنسيت، موضوع و … محدوديتي ندارد.
- مهلت فرستادن آثار تا پايان تيرماه 1398 خواهد بود.
- پس از داوري‌ها، يك مجموعه شعر در جايزه ادبي الوند به‌عنوان برگزيده معرفي و تنديس «كتاب سال شعر الوند» به شاعر آن اهدا خواهد شد.
- دومين تنديس جايزه ادبي الوند، مانند دوره نخست از سوي «انجمن علمي نقد ادبي ايران» به يكي از آثار رسيده - به انتخاب داوران انجمن - اهدا خواهد شد.
- براي مشاركت بيشتر و سهولت در ارسال، فقط شاعران (نه ناشران) در صورت تمايل مي‌توانند فايل PDF كتاب را به صورت كامل (شناسنامه كتاب و جلد) به نشاني تلگرام Jayezehadabiealvand@ جايزه يا ايميل jayezeyeadabiealvand@gmail.com بفرستند؛ با اين شرط كه اگر كتاب جزء نامزدها قرار گرفت، فرستادن نسخه كاغذي الزامي‌ است.
- در صورت ايجاد هرگونه پرسش و براي رفع ابهام مي‌توانيد از طريق تلگرام با آدرس Jayezehadabiealvand@ طرح موضوع كنيد.
- اخبار از طريق كانال تلگرامي جايزه به آدرس @jayezeyeadabiealvand اطلاع‌رساني خواهد شد.
آدرس دبيرخانه: تهران - خيابان آزادي- خيابان اسكندري جنوبي – تقاطع كلهر – پلاك 425 – طبقه 4 واحد 1
جايزه ادبي الوند از سال 1397 كار خود را آغاز كرده و اختتاميه دومين دوره آن در زمستان 1398 برگزار خواهد شد.
فراهنگ**9211**9246**

نظر شما