شناسهٔ خبر: 33062205 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

300 هزار سهامدار سهام‌شان را فروختند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - رييس سازمان بورس و اوراق بهادار از فروش سهام حدود 300 هزار نفر از سهامداران بانک‌هاي ادغامي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري آريا، شاپور محمدي، درباره تعيين تکليف سهام بانک‌هاي ادغام شده در بانک سپه گفت: سازمان بورس طبق وظيفه خود اختياري براي سهامداران بانک‌هاي ادغام شده فراهم کرد تا در خارج از ساعات معاملات سهام خود را بفروشند و قيمت سهام آنها قيمت زمان بسته شدن و يا قيمت اسمي سهام محسوب مي شود و امتيازي که به سهامداران داده شد اين بود که اگر قيمت سهامشان پايين تر از صد تومان رفته باشد به هر کدام از روش هاي ذکر شده مي توانند سهام خود را بفروشند.
محمدي ادامه داد: حدود 300هزار نفر از سهامداران سهام خود را فروختند و اگر سهامداري تصور بکند که سهامش ارزندگي بيشتري دارد، روي سهمش کار کارشناسي انجام مي شود و با قيمت کارشناسي امکان فروش وجود دارد و اگر بعضي از سهامداران قانع نشدند که به شکل هاي ذکرشده سهام خود را بفروشند مي‌توانند به شعبه اي که قوه قضاييه تعيين کرده مراجعه کرده و طرح شکايت کنند و هرجا که لازم باشد سازمان بورس در کنار سهامداران قرار خواهد گرفت.
وي گفت: بانک سپه و بانک‌هاي ادغام شده شکايت‌ها را جبران مي‌کنند و اگر جايي راي دادگاه بگويد که اين سهم ها ارزندگي بيشتري دارد حتما انجام خواهد شد.
محمدي افزود: در تمامي مراحل ادغام از حقوق سهامداران صيانت مي شود.
از سال 94افشاي مستقيم اطلاعات شرکت ها در دستورکار سازمان بورس قرار گرفت
وي اظهار داشت: از سال 94افشاي مستقيم اطلاعات شرکت ها در دستورکار سازمان بورس قرار گرفت و مديران شرکت هاي توليدي اطلاعات خود را مستقيما از طريق توکن بر روي کدال قرار مي دهند و به اين صورت دسترسي مردم به اطلاعات يکسان است البته ممکن است قبل از اينکه اين اطلاعات بر روي کدال قرار بگيرد عده اي از اين اطلاعات خارج از حوزه بازار برخوردار باشند که در صورت نشر نادرست اين اطلاعات با آنها برخورد مي شود.
وي گفت: تمام تلاش ما اين است که کسي با اطلاعات نهاني معامله نکند البته نمي‌توانيم بگوييم که اين درز اطلاعات به صفر رسيده ولي درحال حاضر با برخوردهاي صورت گرفته اين درز اطلاعات کاهش پيدا کرده و سازمان بورس تمام تلاش خود را بر اين معطوف کرده که جلوي پيش دستي در معاملات را بگيرد و حتما بايد منافع مشتريان در کارگزاري ها رعايت شود.
محمدي با اشاره به اينکه درز اطلاعات کاهش بسيار زيادي پيدا کرده است، افزود: سازمان بورس وظيفه خودش مي‌داند که گام هاي بلندتري بردارد و بايد شفافيت ارتقا پيدا کند و از سال 96برخلاف سال هاي گذشته که افشاي اطلاعات اختياري بود، افشاي اطلاعات اجباري شد و همه شرکت ها هر ماه بايد توليد و فروش خود را افشا کنند و به اين صورت 12بار در سال شرکت هاي بورسي و فرابورسي افشاي اطلاعات دارند.
وي ادامه داد: همچنين اين شرکت‌هاي مالي چهار صورت مالي در سال ارايه مي دهند که دو صورت حسابرسي شده است.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينکه تعداد دفعات افشاي اطلاعات در کشور ما بسيار مناسب است، گفت: در اين زمينه ما از بسياري از کشورهاي پيشرفته جلوتر هستيم اما کيفيت افشاي اطلاعات در کنار تعداد دفعات افشاي اطلاعات بسيار مهم است و امسال يکي از برنامه‌هاي سازمان بورس اين است که کيفيت افشاي اطلاعات را افزايش دهد و اين کار را از طريق بازنگري آيتم هايي که در صورت هاي مالي است با همکاري سازمان حسابرسي و انجمن حسابداران رسمي انجام مي دهيم.
محمدي ادامه داد: اگر در اطلاعات توليد و فروش شرکت‌ها لازم باشد دستورالعمل هاي سازمان بورس اصلاح شود حتما اين کار انجام خواهد شد و همچنين سازمان بورس در حوزه مقابله با تخلفات در سال‌هاي گذشته برخوردهايي با مديران متخلف داشته و اگر مديران اطلاعات را با تاخير بر روي کدال بفرستند و يا اطلاعات متناقض ارسال کنند با آنها برخورد مي‌شود.
وي افزود: سازمان بورس با اين مديران متخلف برخورد کرده به اين صورت که آنها را جريمه کرده يا بعضا پرونده‌هاي آنان را به دادگاه برده و شکايت کرده است و بنا به تکليف قانوني سازمان بورس مکلف است با متخلفان برخورد کند اما ما از اين شکايت‌ها خوشحال نيستم ولي چون بايد از تخلفات پيشگيري شود اقدامات لازم را انجام مي‌دهيم.
محمدي گفت: يکي از کارهايي که سازمان بورس وظيفه خود مي‌داند انجام دهد اين است که کيفيت رسيدگي به پرونده تخلفات را هم افزايش دهد و هم سرعت و دقت رسيدگي را نيز افزايش دهد.
وي با اشاره به اينکه براي پيشگيري از تخلفات، سازمان بورس اقداماتي انجام داده، افزود: قواعد رفتاري مديران در اجراي قانون را سازمان بورس امسال به مديران ابلاغ مي‌کند تا از تخلفات پيشگيري کند و همچنين نحوه رعايت اين قوانين نيز به آنان ابلاغ مي‌شود و اين امر کمک مي‌کند مديران تخلفات کمتري داشته باشند زيرا ما مي خواهيم بازار سرمايه اي سالم تر، امن تر و شفاف تر داشته باشيم و همچنين افشار نادرست اطلاعات را به حداقل برسانيم.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ما به سمتي حرکت مي کنيم که افشاي نادرست اطلاعات را کاهش دهيم اما اينکه نهادي بگويد من تخلفات را به صفر مي رسانم ادعايي است که از واقعيت دور است اما تلاش ما اين است که تخلفات را به حداقل ميزان ممکن برسانيم و ما تلاش مي کنيم از اعتبار مديران صيانت شود و همچنين با افزايش شفافيت از منافع سهامداران نيز دفاع مي‌کنيم.
محمدي با بيان اينکه وظيفه اصلي و مهم بازار سرمايه حمايت از حقوق سهامداران است، افزود: اگر اطلاعاتي نادرست يا دير افشا شود حتما منافع سهامداران متاثر مي شود و اين امر براي سازمان بورس بسيار مهم است و سازمان بورس با ايجاد شفافيت و اصلاح قانون و مقررات از اينگونه تخلفات پيشگيري خواهد کرد.
راه اندازي بازار آتي سکه در صورت ثبات در بازار سکه
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد بازار آتي سکه گفت: به غلط گفته مي‌شد که تعيين کننده قيمت طلا در کشور در شرايطي که بازار با نوسان روبرو بود، بازار آتي سکه است و به همين خاطر بورس کالاي ايران ساعات معامله سکه را از صبح به بعدازظهر تغيير داد اما همچنان ادعا مي شد که اين بازار سبب افزايش قيمت سکه است به همين دليل براي رعايت مصالح کلي کشور بورس کالا اين معاملات را تا زماني که معاملات نقدي طلا و سکه در کشور ثبات پيدا کند متوقف کرد.
محمدي ادامه داد: زماني که قيمت مرجع به درستي کشف شود امکان اينکه قراردادهاي آتي سکه دوباره راه اندازي شود وجود دارد.
وي با اشاره به اينکه بازار آتي قيمت ها را به سمت متعادل شدن پيش مي برد، گفت: در سال گذشته بازار آتي زعفران شکل گرفت و به اين شکل از کالاي زعفران حمايت شد و همچنين به سرمايه گذاران و کشاورزان فعال در حوزه زعفران کمک مي شود که نفع بيشتري در اين حوزه را از آن خود کنند.
محمدي افزود: ابزار قراردادهاي آتي روي سبد سهام نيز در سال گذشته راه اندازي شد و اميدواريم که امسال اين ابزار حجم زيادي بگيرد.
وي گفت: فروش تعهدي سهام نيز امسال در دستورکار قرار دارد و اين ابزار جديد مجوز خود را از کميته فقهي بورس دريافت کرده و دستورالعمل آن درحال بررسي است.
بازار مشتقه ارزي بايد در بازار سرمايه شکل بگيرد
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره بازار مشتقه ارزي گفت: چيزي که در بازارهاي سرمايه دنبال مي شود بازار مشتقه ارزي است که اين ابزار بايد در بازار سرمايه شکل بگيرد و مصوبه شوراي عالي بورس براي بازار آتي ارز حدود 4سال پيش داده شده و هر زماني که قيمت مرجع در بازار مشتقه ارزي قابل کشف باشد ما مي توانيم بازار مشتقه ارزي را راه اندازي کنيم.
محمدي ادامه داد: با بانک مرکزي توافق داريم که بازار نقد که همان بازار متشکل ارزي است در بازار پول باشد و بازار آتي ارز در بازار سرمايه باشد.
وي با بيان اينکه بازار متشکل ارزي با همت بانک مرکزي و کمک بورس و فرابورس راه اندازي شد، گفت: بورس نرم افزار معاملات و دستورالعمل معاملات را در اختيار بانک مرکزي قرار داد و اين بازار درحال جان گرفتن است و اين بازار، بازار نقد خواهد بود.
محمدي افزود: بازار متشکل ارزي بازار نقد است و بازاري که در بازار سرمايه راه اندازي مي شود بازار آتي ارز خواهد بود.
عرضه نفت خام در بورس انرژي به صورت مستمر انجام مي‌شود
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به معاملات برق در بورس انرژي گفت: زماني که اين معاملات در بورس انرژي راه اندازي شد مبلغ معامله آن يک ميليارد تومان بود و درحال حاضر اين رقم به دو هزار ميليارد تومان افزايش پيدا کرده يعني دو هزار برابر شده و اين نشان مي دهد که در بلندمدت فرصت ها بسيار بزرگتر است.
محمدي ادامه داد: معاملات نفت خام، گاز طبيعي و نفت کوره در بورس انرژي نيز بايد با جديت دنبال شود زيرا اين منابع ثروت ملي ما هستند و ما حتما در اين بازار نيز پيشرفت هاي خوبي خواهيم داشت.
وي با بيان اينکه نفت خام در سال گذشته به صورت چند محموله معامله شد، گفت: براي افزايش فروش نفت خام در بورس انرژي ساختارها را انعطاف پذيرتر مي کنيم و در دستورالعمل هاي آن بازنگري انجام مي شود تا گزينه هاي بيشتري پيش روي خريداران نفتي قرار بگيرد و ما اميدواريم با اين اقدامات معاملات نفت تقويت شود.
محمدي افزود: هدف بورس فقط معاملات فيزيکي نفت در بورس انرژي نيست و ما به بازار مشتقه نفت خام فکر مي کنيم.
وي با اشاره به اينکه در بورس انرژي ايران اين امکان وجود دارد که گاز طبيعي، نفت خام، نفت کوره، نفت سفيد و نفت گاز عرضه شود، گفت: تمام ابزارهايي که در بورس انرژي جايگاه دارد مورد توجه قرار گرفته و ما سعي مي کنيم که اين بازار را تقويت کنيم البته بايد اين نکته را درنظر داشته باشيم که معاملات نفت خام منابع ريالي و دلاري بالايي مي خواهد به همين دليل معاملاتش کمي مشکل تر از بقيه است ولي ما تمام توان خود را بکار مي گيريم که در يک مسير با ثبات و به صورت مستمر حرکت کنيم.
محمدي افزود: اميدواريم بورس انرژي ما يکي از بزرگترين بورس هاي کشور باشد.
براي ورود به بازار سرمايه به شايعات توجه نکنيد
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينکه سال 96و 97سال خوبي براي بازار سرمايه بود، گفت: اميدواريم امسال هم سال خوبي براي فعالان اين بازار باشد اما بايد اين نکته را هم ذکر کنيم که سهامداران براي ورود به اين بازار به هيچ وجه به شايعات توجه نکنند و حتما انواع تحليل هاي بنيادي، فني و اقتصادي را بررسي کنند تا به صورت يک سرمايه گذار موفق به اين بازار وارد شوند.
محمدي ادامه داد: سرمايه گذاران بايد شرکت ها بشناسند و سودآوري آنها را تحليل کنند و به اين بازار وارد شوند و افرادي که فرصت اين بررسي ها را ندارند و يا تخصص لازم را ندارند بايد از طريق سرمايه گذاري غيرمستقيم يعني صندوق هاي سرمايه گذاري مشترک به اين بازار وارد شوند تا بيشترين سود را از اين بازار کسب کنند.
وي خاطرنشان کرد: سرمايه گذاران بايد سبد متنوعي از سهام داشته باشند تا ريسک هاي همديگر را پوشش دهند و در اين بازار موفق شوند.
محمدي فرهنگ سازي براي ورود به اين بازار را مقوله اي بسيار مهم دانست و گفت: اميدواريم بتوانيم از طريق رسانه ملي و تمامي وسايل ارتباط جمعي به ارتقاي فرهنگ بازار سرمايه کمک کنيم.
-->

نظر شما