شناسهٔ خبر: 33060256 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

چامسکي:

جرم ايران، مقاومت موفق در برابر آمريکا است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- نظريه‌پرداز و انديشمند مطرح آمريکايي مي‌گويد دليل فشارهاي واشنگتن به ايران اين است که اين کشور توانسته به نحوي موفقيت‌آميز در برابر آمريکا مقاومت کند.
به گزارش خبرگزاري آريا، «نوام چامسکي» نظريه‌پرداز و انديشمند مطرح آمريکايي طي يادداشتي در نشريه آمريکايي «INthesetimes» به اقدامات تحريک‌آميز اخير واشنگتن عليه ايران اشاره کرد و نوشت که دولت «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا به رهبري «جان بولتون» مشاور امنيت ملي کاخ سفيد براي حفظ سلطه آمريکا، به دنبال فشار به ايران است.

واشنگتن به دنبال پايان دادن به «مقاومت موفقيت‌آميز» در جهان
وي ادامه داد که نمونه‌هاي زيادي در تايخ نشان مي‌دهد که بهانه‌ تراشيدن براي حمله به يک کشور ديگر ساده است و امروز نيز دولت ترامپ به رهبري بولتون، در حال دست به دست کردن داستان‌هايي از سوء رفتارهاي ايران است.
بنا به اعتقاد اين نظريه‌پرداز آمريکايي آمريکا به دنبال پايان دادن به «مقاومت موفقيت‌آميز» کشورهاي ديگر در مقابل آمريکا بوده است و از نظر وي فشار به ايران يکي از عناصر برنامه‌ بين‌المللي براي به رخ کشيدن قدرت آمريکا براي پايان دادن به «مقاومت موفقيت‌آميز» در مقابل ارباب جهان مي‌باشد و به همين دليل هم بوده که آمريکا به مدت 60 سال کوبا را مورد تنبيه خود قرار داده است.

جرم ايران مقاومت در مقابل آمريکا است
چامسکي تصريح کرد کرد که از انقلاب 1357 تاکنون، جرم ايران مقاومت موفقيت‌آميز در مقابل آمريکا بوده است.
طبق گفته اين نظريه‌پرداز آمريکايي، در زمان حکومت آخرين پادشاه ايران و زمانيکه ايران در مقابل آمريکا مقاومت نمي‌کرد، ايران به همراه عربستان و رژيم صهيونيستي به يکي از ستون‌هاي آمريکا براي کنترل غرب آسيا تبديل شده بود.
طبق اين گزارش، آمريکا بعد از جنگ جهاني دوم که جايگاه هژمون جهاني را به دست آورد، کنترل راهبردي منطقه مهم غرب آسيا را که داراي ذخاير نفتي گسترده و سهل‌الوصول است، در مرکز سياست‌هاي خود قرار داده است.
چامسکي سپس به اظهارات «تام استيونسون» خبرنگار امور غرب آسيا اشاره کرد که تأکيد کرده بود که تسلط آمريکا بر خليج‌فارس تا حدودي اهرمي را براي آمريکا در مقابل دشمنان و همپيمانانش به وجود آورده است و نمي‌توان نقش خليج‌فارس را در اداره کنوني جهان، ناديده گرفت.
چامسکي سپس ادامه داد که هم‌اکنون قابل فهم مي‌شود که به چه دليل آمريکا تاب مقاومت موفقيت‌آميز کشورها را در منطقه ندارد.

آمريکا در جنگ ايران-عراق از سلاح‌هاي شيميايي صدام چشم‌پوشي کرد
وي تصريح کرد که پس از سقوط شاه، آمريکا مستقيماً از حمله «صدام حسين» رئيس‌جمهور معدوم عراق به ايران حمايت کرد و به طور ضمني، استفاده وي از سلاح‌هاي شيميايي را ناديده گرفت و در نهايت نيز با محافظت از کشتي‌هاي عراقي در خليج‌فارس، وارد مداخله مستقيم در جنگ ايران و عراق شد.
چامسکي تصريح کرد که بعد از پايان جنگ، در دوران رياست‌جمهوري «جرجبوش» پسر، پنتاگون و وزارت انرژي آمريکا، مهندسان عراقي را به آمريکا دعوت کردند تا آنها را تحت آموزش‌هاي پيشرفته توليد سلاح قرار دهند و از آن زمان، تحريم‌هاي سخت و حملات سايبري براي مجازات ايران مورد استفاده قرار گرفت.
اين نظريه‌پرداز آمريکايي با اشاره به اين موارد ادامه داد بر خلاف منشور سازمان ملل که «تهديد يا استفاده از زور» را ممنوع اعلام مي‌کند، رهبران سياسي آمريکا هشدار داده‌اند که تمامي گزينه‌هاي حمله به ايران، روي ميز قرار دارد.
آنطور که چامسکي در گزارش خود بيان کرده است، آمريکا به طور مداوم، ايران را تهديدي براي صلح جهان تلقي مي‌کند و اين در حالي است که منابع اطلاعاتي آمريکا گزارش داده‌اند که دکترين نظامي ايران بسيار «تدافعي است و براي کند کردن حمله و پيشبرد يک راه‌حل ديپلماتيک براي دشمني‌ها طراحي شده است.» به گفته چامسکي، ايران تلاش مي‌کند در برابر طرف‌هاي خارجي متخاصم، بازدارندگي ايجاد کند.
چامسکي سپس ادامه داد که سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا در سال 2007 و 2012 اعتراف کردند که ايران در حال حاضر يک برنامه تسليحاتي هسته‌اي ندارد و بنابراين براي آنهايي که مي‌خواهند آزادانه در منطقه وحشيگري و اعمال خشونت کنند، «بازدارندگي» يک تهديد غيرقابل تحمل و حتي بدتر از «مقاومت موفقيت‌آميز» است.

آمريکا بخاطر اسرائيل طرح منطقه عاري از سلاح‌هاي اتمي را وتو کرد
اين نظريه‌پرداز آمريکايي تصريح کرد عليرغم آنکه برجام يک توافق مورد تأييد شوراي امنيت بود و پايبندي ايران به تعهداتش تأييد شده بود، دولت ترامپ از آن خارج شد و جنگ‌طلبان مدعي شدند که اين توافق کافي نبوده است و با وجود آنکه راه‌هاي ساده‌اي همچون حرکت به سوي منطقه عاري از سلاح‌هاي اتمي (NWFZ) در غرب آسيا نيز وجود دارد و کشورهاي عربي، ايران و G-77 (کشورهاي سابق عدم تعهد) از آن حمايت کرده‌اند، آمريکا اين طرح را در کنفرانس 2015 بازبيني «ان‌پي‌تي» (پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي) وتو کرد و دليل اصلي آن همانطور که همه مي‌دانند، اين بود که اين طرح، آمريکا را ملزم مي‌کند تا رسماً اعتراف کند که اسرائيل سلاح‌هاي هسته‌اي دارد و حتي بازبيني از زرادخانه‌ها را مجاز مي‌کند که اين قضيه نيز براي آمريکا غيرقابل تحمل است.

سوء استفاده آمريکا از طرح خاورميانه عاري از سلاح اتمي براي حمله به عراق
چامسکي ادامه داد، نمي‌توان فراموش کرد که آمريکا به همراه انگليس، مسئوليت منحصربه فردي در ايجاد خاورميانه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي داشتند و آن زماني بود که مي‌خواستند از اين امر به عنوان يک پوشش قانوني براي حمله به عراق استفاده کنند. در آن زمان اين دو کشور مهاجم مدعي شدند که صدام در تناقض با قطعنامه‌هاي 687 و 1991 شوراي امنيت سازمان ملل، در حال توسعه سلاح‌هاي شيميايي است ولي بعد از جنگ خليج‌فارس که صدام را موظف به پايان دادن به چنين برنامه‌هايي کردند، توجه اندکي به ماده 14 شد که خواستار «برداشته شدن گام‌هايي در جهت هدف ايجاد منطقه‌ عاري از سلاح‌هاي کشتار جمعي در خاورميانه» مي‌شود.

آمريکا در زمان حکومت پادشاهي ايران از برنامه هسته‌اي ايران نگران نبود
چامسکي درباره رويکردهاي متناقض آمريکا توضيح داد: «قابل توجه است که در زمان حکومت شاه در ايران، نگراني اندکي درباره قصد ايران براي توسعه سلاح‌هاي هسته‌اي داشت».
وي ادامه داد که شاه ايران به وضوح به خبرنگاران خارجي گفته بود که ايران «قطعاً و زودتر از آنچه که گمان مي‌شود»، سلاح‌هاي هسته‌اي توليد مي‌کند و رئيس سازمان انرژي اتمي ايران اطمينان داشت که پادشاه ايران قصد ساخت بمب اتم را دارد.
بنا به گفته چامسکي، «ديک چني»، «دونالد رامسفلد»، «هنري کيسينجر»، با اعمال فشار به دانشگاه‌هاي آمريکا، خواستار تسهيل برنامه هسته‌اي ايران شدند و کيسينجر در پاسخ به اينکه به چه دليل اجازه پيشبرد برنامه هسته‌اي ايران را داده بود، گفت که همين کافي بود که ايران همپيمان آمريکا بود.

ترامپ داراي مرض خودبزرگ‌بيني است
چامسکي سپس با اشاره به اين موارد تأکيد کرد که «اشتباه است که بخواهيم به دنبال يک تفکر بزرگ ژئوپولتيکي در پشت عملکردهاي ترامپ باشيم. ترامپ داراي مرض خودبزرگ‌بيني است که دکترين وي حفظ قدرت شخصي است.»
اين نظريه‌پرداز آمريکايي در پايان با اشاره به اقدامات تحريک‌آميز واشنگتن عليه ايران نوشت که قطعاً راه‌هاي ديگري نيز وجود دارد که مي‌توان آنها را دنبال کرد و بايد هرچه سريعتر با تهديد حمله به ايران که احتمالاً پيامدهاي فاجعه‌باري به دنبال خواهد داشت، به شدت مخالفت شود.

نظر شما