شناسهٔ خبر: 33054692 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیسی: سامانه انتشار آرای محاكم راه اندازی می شود

تهران- ایرنا- رئیس قوه قضاییه از راه اندازی سامانه ای برای انتشار آرای محاكم خبر داد و گفت: هدف ما این است كه آرای محاكم در منظر و نگاه صاحبنظران، نخبگان و پژوهشگران قرار گیرد و انجام این كار در جهت ایجاد شفافیت در دستوركار قوه قضا قرار دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش مركز رسانه قوه قضاییه، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در نشست با مسئولان و اصحاب رسانه افزود: امروز در جلسه‌ای كه با حضور وزرای مربوطه و همكاران قضایی برگزار شد، مطالبی را در رابطه با بحث عدالت الكترونیك از جمله سامانه آرا كه دنبال فعال كردن آن هستیم، مطرح كردیم.
وی با اشاره به نخستین جلسه با روسای كل دادگستری استان‌ها گفت: تاكید من از ابتدا این بوده است كه باید نگاه‌ها در جهت ارتباط با رسانه‌ها، نخبگان، محافل علمی و فرهنگی و در جهت تبیین احكام و تصمیم گیری‌های قضایی برای افكار عمومی تغییر كند و این مهم باید شیوه همگان در قوه قضاییه باشد.
رئیس دستگاه قضا جلسه با اصحاب رسانه را فرصتی مغتنم شمرد و افزود: دیدگاه‌ها، نظرات و صحبت‌های اصحاب رسانه و مطبوعات را شنیدم و می‌خواهیم كه این ارتباط هم از طریق مركز رسانه و هم از طریق دفتر ریاست، برقرار بماند.
آیت الله رئیسی ابراز امیدواری كرد كه اگر كاستی‌ها و نواقصی هست كه قطعاً در یك مجموعه عظیم، كاستی‌ها و نواقص محتمل است، انعكاس آن به طرق مختلف حتماً در جهت رفع كاستی‌ها و مشكلات می‌تواند كمك كند.

* كاهش آسیب‌های اجتماعی برای همه مهم است
رئیس قوه قضاییه در ادامه با بیان اینكه وجوه مشتركی بین ما هست كه نباید از ذهن دور كنیم، گفت: در این نظام، همه به رفع ناهنجاری‌های اجتماعی فكر می ‌كنیم و فكر نمی‌كنم رسانه‌ای باشد كه به كاهش آسیب‌های اجتماعی فكر نكند. باید حتماً به كاهش آسیب‌های اجتماعی فكر كرد. در جامعه، وجود ناهنجاری‌های اجتماعی برای همه با هر گرایشی مهم است.

* اجرای قانون ملاكی برای اجرای عدالت
آیت الله رئیسی با تاكید بر لزوم حاكمیت قانون در جامعه، اضافه كرد: همه ما در جامعه به اجرای قانون و قانونمندی فكر می‌كنیم. در جامعه باید با هر سلیقه‌ای قانون حاكم باشد و اگر قانون مورد نقض قرار گیرد، عدالت نیز نقض می شود.
وی اجرای قانون را ملاكی برای اجرای عدالت دانست و گفت: نمی‌خواهم بگویم اجرای عدالت مساوی با اجرای قانون است؛ اما اگر بخواهیم همه روی نكته‌ای به عنوان ملاك تحقق عدالت در جامعه توافق كنیم، باید بگوییم یك ملاك این است كه ببینیم قانون چه میزان نقض شده و چه میزان اجرا شده است.
رئیس قوه قضاییه افزود: نقض قوانین و مقررات در جامعه به ضرر همگان است و كسی نباید به خود اجازه نقض قانون را بدهد.

* فساد در كشور ما فراجناحی است
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع مبارزه با فساد گفت: فساد در كشور ما فراجناحی است و اصلاً مربوط به یك جناح و جریان خاص نیست. مقوله فساد نكته‌ای است كه هیچكس نباید آن را در هیچ بخشی از جامعه قبول كند. ممكن است فساد رخ دهد؛ اما مطلقاً نباید اجازه داد فساد در هیچ جای جامعه لانه كند.
آیت الله رئیسی افزود: سخن در این نیست كه افراد هیچكدام مرتكب تخلف و جرمی نشوند؛ اما مجموعه دست اندركاران جامعه باید اتفاق نظر داشته باشند كه مطلقاً اجازه ندهیم در هیچ كجای جامعه فساد لانه كند. مبارزه با فساد امری است كه باید جملگی بر آن باشیم؛ لذا این نكته مشتركی است كه من فكر نمی‌كنم كسی مخالف آن باشد.
وی با بیان اینكه تلقی فساد فراگیر در جامعه تلقی بسیار غلط است، گفت: ما باید خبر‌هایی را در جامعه منتشر كنیم كه برای مردم ایجاد اطمینان كند. اینكه بگوییم مجرمی محاكمه شد یا زمینه‌ای فسادزا در كشور اصلاح شد، برای مردم اطمینان ایجاد می‌كند؛ اما اینكه مدام بگوییم فساد، فساد، این برای كشور اطمینان ایجاد نمی‌كند؛ اطمینان ایجاد كردن در گرو اقدام و عمل است.
وی تصریح كرد: قانونگذار تأكید دارد كه احكام قضایی بعد از قطعیت حتما باید منتشر شود. در این رابطه نسبت به برخی موارد الزام وجود دارد و همه بنا داریم در مواردی مثل فساد اقتصادی حتما موارد را دراختیار رسانه‌ها بگذاریم و علاوه بر حكم، جهات تبلیغی و اقناعی را به رسانه‌ها ارائه دهیم تا همه در جریان قرار بگیرند.

* امنیت اجتماعی امر قطعی و لازمی است
رئیس دستگاه قضایی در ادامه با اشاره به لزوم حفظ و ارتقای امنیت ملی گفت: حفظ و ارتقای امنیت ملی امری است كه همگان بر آن اتفاق نظر دارند زیرا حفظ و ارتقای امنیت ملی و اجتماعی امر مهمی است؛ بنابراین همگان در نوشته‌ها، در گفتار و در اقدامشان توجه به امنیت اجتماعی را یك امر قطعی و لازم بدانند.
آیت الله رئیسی اضافه كرد: افزایش اعتماد عمومی به نظام و كارآمدی آن بسیار مهم است.

* مردم سرمایه اجتماعی و مهمترین مولفه قدرت هستند
رئیس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی افزود: مردم سرمایه اجتماعی و مهمترین مولفه قدرت و اقتدار نظام محسوب می‌شوند. اینكه امروز دشمن نسبت به ما كاری نمی‌تواند انجام دهد، نه به این دلیل است كه نمی‌خواهد؛ واقعاً می‌خواهد؛ اما نمی‌تواند؛ زیرا اولین رمز این است كه ما مردم متدین، در صحنه و مدافع انقلاب و نظام داریم.
وی ادامه داد: ممكن است مردم از عملكرد یك فرد یا یك مجموعه ناراضی باشند اما نسبت به اصل انقلاب، نظام و ارزش‌ها پایبند هستند و نشان هم داده اند.
آیت الله رئیسی گفت: ما باید حفظ سرمایه اجتماعی را در دستور كار قرار دهیم و این نیز نقطه مشتركی است كه جملگی باید بر آن تاكید داشته باشیم.

* نفرت عمومی نسبت به جرم جامعه را بیمه می كند
رئیسی در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم نفرت عمومی نسبت به جرم گفت: ایجاد تنفر عمومی به جرم و جنایت موضوعی است كه جملگی باید بر آن اتفاق نظر داشته باشیم. جامعه باید نسبت به كسی كه مرتكب جرم و فساد می‌شود، واقعاً یك تنفر عمومی داشته باشد.
وی خطاب به رسانه ها افزود: رسانه ها فضاسازی انجام دهند تا ارتكاب جرم در جامعه پرهزینه باشد و در صورتی كه كسی مرتكب جرم، جنایت، توزیع مواد مخدر، قاچاق، فحشا، فساد اقتصادی و اجتماعی شد، نفرت عمومی در جامعه نسبت به او به وجود آید كه این تنفر عمومی، جامعه را در مقابل ناهنجاری‌ها و تخلفات بیمه می‌كند.
رئیس قوه قضاییه اضافه كرد: اگر كسی بداند در صورت ارتكاب جرم در جامعه انگشت نما می‌شود و نسبت به او نفرت به وجود می‌آید، از ارتكاب آن پرهیز می كند همچنین باید رغبت نسبت به قانون‌مداری و اجرای قانون ایجاد شود.
وی اظهار داشت: نظم اجتماعی، قانون‌مداری، امنیت ملی و عدالت اجتماعی این‌ها مقولاتی است كه فكر نمی‌كنم در جمع ما كسی مخالف آن‌ها باشد. رسانه ها نیز این موارد را پیگیری كنند و ما نیز در اقدامات خود می‌كوشیم همین فضا را با رسانه‌ها ایجاد كنیم.
آیت الله رئیسی در ادامه با اشاره به جمله‌ای از امیرالمومنین (ع) گفت: وصف عدالت بسیار وسیع است و در مورد چیستی عدالت می‌توان كتاب‌ها نوشت؛ اما عدالت مقوله ای اجرایی، اثباتی و در میدان است.
وی ادامه داد: قوه قضاییه و تمام سازمان اداری كشور باید مجری عدالت باشند و مجموعه رسانه‌ای كشور نیز زمینه سازی‌های ذهنی و اقناع عمومی نسبت به اجرای عدالت انجام دهد.

* تاثیر رسانه ها در اجرای عدالت و برخورد با متخلفان
رئیس قوه قضاییه گفت: كاملاً درست است كه ما در اقدامات‌مان خصوصاً در برخی احكام كه برای جامعه ایجاد سوال می‌كند، پیوست رسانه‌ای لازم داریم و باید یك پیوست داشته باشیم كه كاملاً برای جامعه تبیین كند كه صدور یك حكم این مبنا را داشته است و چون همه از پرونده مطلع نیستند؛ خصوصاً در پرونده‌هایی كه دغدغه عمومی می‌شود و به نحوی در رسانه‌ها مطرح می‌شود، حتماً كار تبیین، توجیه و اقناع، مهم است.
وی ادامه داد: البته ممكن است برخی قانع نشوند؛ اما قاعدتاً باید تبیین و توجیه برای افكار عمومی باشد؛ حالا اگر كسی قانع نشد، بحث دیگری است. حتماً این را بدانید كه اقناع سازی رسانه ها می‌تواند كمك بسزایی در اجرای عدالت و برخورد با متخلفان و مجرمان در جامعه و ایجاد احساس عدالت و امنیت باشد.
آیت‌الله رئیسی گفت: ما رسانه‌ها را همكاران خود در اجرای عدالت نه در مقابل خود می‌بینیم و نقد رسانه ها می‌تواند در جهت اجرای عدالت كمك كند. بنابراین كسی با نقد هیچ مخالفتی ندارد؛ خصوصاً زمانی كه آن نقد، منصفانه است و نقد منصفانه می‌تواند در بهتر دیدن مسائل و رفع مشكلات كمك كند و از آن استقبال می كنیم.
وی اضافه كرد: یك وقت موضوع حق شخصی فرد است، گاهی مساله مربوط به فرد دیگری است و زمانی هم حق كل نظام است. ما نسبت به حق شخصی راحت گذشت می‌كنیم و عفو در قضایا بهتر است و حتماً تشویق می‌كنیم تا می‌توانند با صلح و سازش قضیه را حل كنند كه كار به دادگاه نكشد؛ اما نسبت به حق نظام نمی‌توانیم گذشت كنیم.
رئیس دستگاه قضا ادامه داد: حال، آن‌هایی كه نسبت به دستگاه قضایی حرفی زده‌اند و نسبت به ایشان احیاناً كیفرخواستی صادر شده، از آن‌ها هم گذشت می‌كنیم؛ اما مساله ما حق نظام و حقوق مربوط به اصل نظام و اجرای مقررات و قوانین است.
وی خطاب به مسئولان رسانه ها گفت: به نحوی عمل شود كه خط قرمز‌هایی كه قانون برای حفظ آزادی قرار داده و حفظ رسانه و مطبوعات در گرو آن خطوط قرمز است، رعایت شود. در واقع در این قضیه بحث نگاه شخصی و برداشت‌های فردی چهارچوب‌هایی است كه قانون گذاشته و این‌ها همه برای این است كه این آزادی‌ها حفظ شود.

* آزادی رسانه ها به نفع مردم و كشور است
آیت الله رئیسی افزود: وجود آزادی در كشور به بركت انقلاب اسلامی و خون مطهر شهدا است و ما در دستگاه قضایی خود را موظف به حمایت از آزادی رسانه‌ها و مطبوعات می‌دانیم و معتقدیم كه این آزادی به نفع مردم و كشور است.
وی ادامه داد: بیان انتقادات از جانب رسانه‌ها حتما می‌تواند به رفع اشكالات و نواقص در نظام اداری ما كمك كند.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به وجوه مشتركی كه میان دستگاه قضایی و رسانه‌ها وجود دارد، گفت: امروز دشمن در مقابل ما صف آرایی كرده است و هر یك از ما برای مقابله با دشمن، وظایف و مسئولیت‌هایی داریم؛ مجلس با وضع مصوبات و قوانین، دولت با اتخاذ تمهیدات در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی واجتماعی و قوه قضاییه با مراقبت و حساسیت نسبت به افرادی كه می‌خواهند جا پای دشمن را ایجاد و دشمن را شادمان كنند.
آیت الله رئیسی افزود: در این مقابله با صف آرایی دشمن، رسانه‌ها نیز وظیفه رصدگری را بر عهده دارند و باید مراقبت كنند تا نكته‌ها و سینگنال‌هایی كه موجب شادمانی دشمن می‌شود، در جامعه منتشر و شنیده نشود.
رئیس دستگاه قضا با بیان اینكه حفظ آبرو و حرمت و منزلت اشخاص به عنوان یك سرمایه مهم مورد نظر دستگاه قضایی است، گفت: تمام تلاش ما این است كه خدای ناكرده حیثیت افراد مخدوش نشود.
وی اضافه كرد: قضاوت در محاكم باید كاملا عادلانه و منصفانه و به دور از هرگونه نفوذپذیری باشد. قاضی حتی حق دخالت دادن حبّ و بغض شخصی خود را نیز ندارد؛ چه برسد به اینكه تحت نفوذ افرادی دیگر باشد؛ به همین دلیل كار قضاوت سخت است.

* ضرورت حفظ كرامت مراجعان و مرتبطان دستگاه قضایی
آیت الله رئیسی در ادامه با اشاره به ضرورت حفظ كرامت همه مراجعان و مرتبطان به دستگاه قضایی گفت: با توجه به تاكیدات مقام معظم رهبری و برنامه‌هایی كه ارائه كردم، دستورالعملی در راستای حفظ كرامت همه مرتبطان و مراجعان به دستگاه قضایی اعم از قاضی، وكیل، كاركنان، ارباب رجوع و متهم در مسیر ابلاغ قرار دارد. تاكید ما حفظ كرامت همه مراجعان به دستگاه قضایی به موازات حفظ استقلال قضات است.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به اهمیت «قاعده قبح عقاب بلا بیان» گفت: حتما باید همه قوانین و مقررات كه لازم الاجراست، ابلاغ شود. اگر شورای امنیت ملی مصوبه‌ای را در حوزه رسانه‌ها صادر می‌كند، حتما باید این مصوبه به اطلاع رسانه‌ها برسد و رسانه‌ها نیز، چون ابلاغ شورای عالی امنیت ملی مبتنی بر یك تصمیم امنیتی است، وظیفه دارند تصمیم مزبور را رعایت كنند.

* در برخورد با مرتكبین فساد هیچگونه خط قرمزی قائل نیستیم
آیت الله رئیسی با بیان اینكه ما در دستگاه قضایی در برخورد با مرتكبین فساد هیچگونه خط قرمزی قائل نیستیم، گفت: به همكاران قضایی خود نیز تاكید كرده ام كه خط قرمز شما در مقوله رسیدگی به پرونده‌های فساد اقتصادی باید غیرمستند حرف زدن باشد؛ اما چنانچه موردی مستند به ادله و براهین محكمه پسند باشد، بنای ما در دستگاه قضایی این است كه آن را با جدیت پیگیری كنیم و در این راستا تحت تاثیر هیچ نگاه و جریان خاصی نباشیم.
وی اضافه كرد: كشور و نظام پاكی كه به واسطه خون مطهر شهدا و ایثارگری ایثارگران بنا شده است، در آن نباید دستان ناپاكان به اموال مردم دراز شود و ما به هیچ وجه اجازه چنین كاری را نمی‌دهیم.
رئیس دستگاه قضا افزود: به هیچ وجه نباید اجازه دهیم كه افراد متخلف، میدان را در دست گیرند و این یك وظیفه همگانی است و ما نیز در این رابطه مصمم هستیم.
آیت الله رئیسی گفت: در رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی تفاوتی بین دانه درشت‌ها و ریز‌ها نیست. ما معتقدیم كه باید با ریز‌ها هم برخورد كرد و اینگونه نیست كه به خاطر دانه درشت‌ها از رسیدگی به جرایم و تخلفات ریز‌ها بگذریم.

* لزوم حمایت از ایرانیان خارج از كشور
وی با اشاره به موضوع حمایت از ایرانیان خارج از كشور گفت: هم دولت و هم همه بخش‌ها و دستگاه‌ها باید حمایت‌های حقوقی لازم را از ایرانیان خارج از كشور به عمل آورند و باید ارتباط هموطنان‌مان در خارج از كشور را با فرهنگ و آداب و رسوم ملی شان حفظ كنیم؛ چرا كه چنین ارتباطی هم در راستای سیاستگذاری كشور و هم به نفع امنیت ملی و هموطنان خارج از كشور است.

* كار رسانه‌ ای جاده دوطرفه باشد
رئیس دستگاه قضا گفت: تبیین نگاه ما در حاكمیت یكی از مسئولیت‌های رسانه‌ها است و معتقدیم رسانه‌ها هم باید نگاه ما در حاكمیت را برای مردم تبیین كنند و هم نگاه مردم را به ما منعكس كنند؛ بنابراین معتقدیم باید كار رسانه‌ای یك جاده دوطرفه باشد و این امر اعتماد مردم را افزایش خواهد داد.
وی با اشاره به دلایل تاسیس خبرگزاری‌های وابسته به دستگاه‌های مختلف گفت: اینكه دستگاه‌های مختلف برای خود اقدام به تاسیس خبرگزاری می‌كنند، برای آن است كه رویكرد و نگاه و خبرشان به جامعه منتقل شود. اگر همه رسانه‌ها این موضوع را مورد توجه قرار دهند، طبعا همه آن‌ها، رسانه حاكمیت خواهند شد و رسانه حاكمیت شدن یك افتخار است.
رئیس دستگاه قضا با بیان اینكه رسانه‌ای كه از حاكمیت مجوز گرفته، مربوط به حاكمیت است، افزود: البته آن رسانه می‌تواند نگاه و سخن خود را منتقل كند و این امر به خاطر وجود سلایق مختلف است؛ اما اینكه در حاكمیت رسانه‌ای مانند خبرگزاری میزان به دستگاهی مانند قوه قضاییه مرتبط باشد، به سبب آن است كه دستگاه قضایی بتواند دیدگاه‌ها و آرای خود را به جامعه منتقل كند و ما در این جهت فكر می‌كنیم كه خبرگزاری یا روزنامه و رسانه‌ای كه در دستگاه قضایی است، مطالب را منتقل می‌كند؛ البته این امر به معنای آن نیست كه دستگاه قضایی می‌تواند با یك خبرگزاری مردم را در جریان همه مطالب و دیدگاه‌های خود قرار دهد؛ مگر یك خبرگزاری چقدر مخاطب دارد؟ بنابراین حتما باید همه رسانه‌ها در این ارتباط كمك كنند.
رئیس دستگاه قضا گفت: در دستگاه قضایی بنا داریم نسبت به آنچه قانون تكلیف كرده، عمل كنیم و اصحاب رسانه و مطبوعات باید با توجه به جایگاه اجتماعی خود در جهت تبیین اقدامات، نقش آفرینی كنند.
وی ادامه داد: احساس عدالت درجامعه در گرو اقدامات ما و آگاهی بخشی و امید آفرینی اصحاب رسانه است.
آیت الله رئیسی با اشاره به تلاش دشمن برای ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه افزود: مسئولان با اقدام و عمل خود و رسانه‌ها با جلوگیری از فضاسازی دشمنان باید در جامعه امید آفرین باشند و ما تردیدی نداریم كه آینده این كشور و نظام با پشت سر گذاشتن تنگنا‌های ایجاد شده از جانب دشمن روشن است.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به سودمند بودن مطالب مطرح شده در این جلسه از جانب اصحاب رسانه گفت: نكاتی را كه دوستان رسانه‌ای در این جلسه مطرح كردند، یادداشت كردم و این نكات را پیگیری می‌كنیم و افرادی كه مطالب دیگری دارند می‌توانند به ما منتقل كنند.
اجتمام*3229*1834

نظر شما