شناسهٔ خبر: 33048478 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آذربايجان شرقي دومين توليدكننده عسل در كشور است

تبريز- ايرنا - رئيس سازمان جهادكشاورزي استان آذربايجان شرقي از توليد 13 هزار و 317 تن عسل در اين استان در سال 97 خبر داد و گفت: آذربايجان شرقي رتبه دوم توليد عسل را در سطح كشور بعد از استان آذربايجان غربي به خود اختصاص داده است.

صاحب‌خبر -
اكبر فتحي روز چهارشنبه همزمان با روز جهاني زنبورعسل و در حاشيه جلسه توليدات دامي در گفتگو با خبرنگاران بر افزايش كيفيت و كميت عسل و ساير محصولات زنبورعسل در استان آذربايجان شرقي تاكيد كرد.
وي با بيان اينكه ايران يكي از 10 كشور فعال در زمينه زنبورداري، به لحاظ تعداد كلوني زنبور عسل و توليد عسل مرغوب، در جهان است اظهار داشت: كشورمان با 90 هزار تن توليد ، سومين توليد كننده عسل در جهان محسوب مي شود و در اين راستا استان آذربايجان شرقي با توليد 14.71 درصد از عسل كشور يكي از قطب هاي توليد عسل در كشور به شمار مي رود.
وي با اشاره به اينكه صنعت زنبور عسل داراي ارزش افزوده بالايي است گفت: ارزش اقتصادي گرده افشاني زنبور عسل، بسيار بيشتر از عسل و موم توليد شده توسط اين حشره است .
رئيس سازمان جهادكشاورزي استان با بيان اينكه اين استان با داشتن بيش از يك ميليون و 206 هزار و 99 كندوي زنبور عسل و 13 هزار و 529 هزار نيروي كار، مراتع وسيع و سرسبز، تشكل‌هاي توانمند و وجود كارگاهها و كارخانه هاي مدرن بسته بندي، ظرفيت بالايي در زمينه توليد عسل و ساير فرآورده‌هاي عسل از جمله موم، گرده گل، ژل رويال و حتي زهر زنبور عسل دارد، ادامه داد: مصرف عسل در ايران در مقايسه با ساير كشورهاي جهان بالاست.
وي گفت: سرانه مصرف عسل در جهان به طور متوسط بين 250 تا 300 گرم است و اين در حالي است كه سرانه مصرف اين محصول در ايران حدود يك كيلوگرم يعني بيش از 3 برابر ميانگين مصرف جهاني است.
وي به رتبه اول استان آذربايجان شرقي در تعداد زنبوردار و تعداد و ميزان توليد كندوهاي بومي اشاره كرد و افزود: اين استان همچنين رتبه دوم تعداد و ميزان توليد كندوهاي مدرن كشور را به خود اختصاص داده است.
فتحي با اشاره به ميانگين توليد 12.48 كيلوگرم در كندوهاي مدرن و 4 كيلوگرم در كندوهاي بومي، گفت: در سال 97 در مقايسه با سال 96 نرخ رشد تعداد كندوهاي مدرن در استان آذربايجان شرقي 21.4 درصد بود و در ميزان توليد عسل از كندوهاي مدرن نيز شاهد 14.92 درصد رشد بوديم.
وي با اشاره به نتايج سرشماري در حوزه زنبور عسل در سال 97 گفت: بر اساس اين سرشماري آذربايجان شرقي داراي يك ميليون و يك هزار و526 كلني مدرن و 204 هزار و 573 كلني بومي مي باشد كه 63.79 درصد از تعداد كلني هاي بومي كشور را شامل مي شود و 58.14 درصد از توليد عسل كشور از كندوهاي بومي به اين استان اختصاص دارد.
وي گرده افشاني را اصلي ترين نقش زنبورعسل دانست و با اشاره به اينكه گرده افشاني توسط زنبور عسل موجب تنوع زيستي و افزايش توليد در بخش كشاورزي مي شود، گفت: توليد عسل يكي از مصداق هاي اقتصاد مقاومتي است زيرا كه اين صنعت كمترين وابستگي به واردات و بيشترين ارزش افزوده را دارد.
3071

نظر شما