شناسهٔ خبر: 33045986 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واشنگتن پست: جنگ با ايران مادر همه باتلاق هاست

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران – ايرنا – واشنگتن پست در يادداشتي با اشاره به توانمندهاي و قدرت جمهوري اسلامي ايران به آمريکايي ها هشدار داد که جنگ با ايران «مادر همه باتلاق ها» خواهد بود.

«مکس بوت» نويسنده اين يادداشت با اشاره به اقدامات و ادعاهاي هفته هاي اخير آمريکايي ها نوشت: طي هفته گذشته قابليت هاي ايران را مطالعه کردم و هيچ گزينه نظامي نمي بينم که قاطع و کم هزينه باشد. در عوض، جنگ با ايران مادر همه باتلاق ها خواهد بود به طوري که جنگ عراق - که بابت حمايت از آن عميقا متاسفم - در مقايسه با آن هيچ به نظر مي رسد.
بنابراين يادداشت، ايران پيشرفته ترين شبکه دفاع هوايي را که هواپيماي آمريکايي با آن مواجه شده است، در اختيار دارد يعني سامانه اس-300 ساخت روسيه.
نويسنده افزود که رويارويي نيروي هوايي و دريايي آمريکا با اين سامانه آسان نخواهد بود و مي تواند زيان بزرگتري از آن چيزي را که تاکنون به آن عادت کرده ايم، به خلبان ها و هواپيماهاي آمريکايي وارد کند.
مکس بوت در ادامه نوشت: آمريکا سال ها شمال ويتنام، کامبوج و لائوس را بمباران کرد و بيش از سه برابر همه کشورهاي درگير جنگ جهاني دوم بر کشورهاي فوق بمب ريخت اما در جنگ ويتنام شکست خورد.
اين مقاله حاکي است: حملات هوايي معمولا تنها زماني قاطع خواهد بود که با حملات زميني همراه شود. اما امريکا در حمله به ايران فاقد يک گزينه زميني واقع بينانه است. ايران هم از لحاظ جمعيت و هم از نظر وسعت جغرافيايي بسيار بزرگ تر از عراق است.
نويسنده يادداشت واشنگتن پست با اذعان به ناتواني نظامي آمريکا در برابر ايران افزود: طبق محاسبات، براي کنترل ايران، به بيش از يک ميليون و ششصد هزار نيرو نياز است. اين رقم بيش از دو برابر کل نيروهاي زميني و تفنگداران (656 هزار و 403) آمريکا و تعداد اندک نيروهايي است که شايد متحدان آمريکا بفرستند.
«مرکز ارزيابي هاي راهبردي و بودجه اي» سال 2011 ميلادي در گزارشي به تشريح اين موضوع پرداخت که ايران چگونه مي تواند با تاکتيک هاي «غيرمتقارن» پاسخ دهد.
ايران مي تواند مجموعه اي از موشک هاي کروز ضدکشتي، پهپادها، زيردريايي ها، قايق هاي کوچک و مين ها را براي حمله به ناوهاي آمريکا در آبهاي خليج فارس به کار گيرد. ايران مي تواند با زرادخانه اي در حدود 2 هزار موشک ، پايگاه هاي آمريکا در منطقه را هدف قرار دهد. ايران مي تواند با حملات سايبري شبکه هاي کامپيوتري آمريکا را فلج کند.
مکس بوت ادامه داد: آمريکا در پاسخ چه کاري مي کند؟ چند فروند موشک کروز ديگر و چند بمب بيشتر شليک مي کند؟ حتي تصور اينکه ترامپ يک هولوکاست هسته اي براي «پايان» ايران به راه اندازد، دشوار است.
وي در پايان يادداشت خود نوشت: ديويد پترائوس فرمانده سابق نيروهاي مرکزي امريکا در جريان حمله سال 2003 به عراق گفت به من بگوييد اين جنگ چگونه تمام مي شود. دولت جورج بوش هيچ راهکاري نداشت. امروز نيز جنگ طلبان داخل و خارج دولت ترامپ هيچ ايده اي در مورد اينکه جنگ با ايران چگونه پايان مي يابد، ندارند. در اين صورت، بهتر است که براي آغاز جنگي ديگر خطر نکنند.
شبک**9423**1392
انتهاي پيام /*

نظر شما