شناسهٔ خبر: 33043974 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

صنايع دستی را زغال قليان نكنيد!؟

چقدر دردناک است كه به جای ورود و خروج گردشگران فرهنگی از درهای موزه حسن‌پور دود و دم قليان را از گره چینی‌ها و شیشه‌های رنگی اين بنای فاخر شاهد باشيم! بی‌گمان مايه خنده و استهزاء اهل فن خواهيم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، روز گذشته در حال بازدیدی فرهنگی از بازار اراک یکی از تاریخی‌ترین موزه‌های زنده استان و ایران و در حال توضیح زوایای ارزشمند معماری و تاریخی این بنای بی‌نظیر در موزه حسن‌پور متوجه یک خبر تکان‌دهنده شدیم:

موزه حسن‌پور تعطیل و به سفره‌خانه تبدیل خواهد شد؟!

قبلاً طبقه پایین همین بنا که محل استقرار و کارگاه‌های آموزشی هنرمندان ارزشمند این خطه بود به دلایلی تعطیل شد و بعد به قهوه‌خانه تبدیل شد(چای و قلیان!) بارها و بارها مدیریت سفره‌خانه عوض شد و مدام کیفیت آن ضعیف و ضعیف‌تر شد و بارها اداره بهداشت آنها را بسته و باز با تغییرات و تدابیری باز می‌شد.

چقدر دردناک است که به‌جای ورود و خروج گردشگران فرهنگی از درهای موزه دود و دم قلیان را از گره چینی‌ها و شیشه‌های رنگی این بنای فاخر شاهد باشیم! بی‌گمان مایه خنده و استهزاء اهل فن خواهیم بود.

و حالا سؤال اینجاست:

١-آیا اشتغال برای جوانان و توسعه صنایع دستی را به مکان‌های دربسته پر دود و بی‌حاصل تبدیل کنیم؟

٢-آیا در دورانی که کشورمان با بحران‌های اقتصادی مواجه است تشویق جوان‌ها به بهانه تفریح به قلیان و دود آنها را به پرتگاه اعتیاد نمی‌افکند؟

٣- وظیفه و فلسفه وجودی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی چیست؟ حفاظت از این میراث فرهنگی است یا تاخت زدن آنها به ثمن بخس و اجاره دادنش به بخش خصوصی که بی‌بروبرگرد نابودی‌اش را در پی خواهد داشت؟

٤- آیا تکرار یک تجربه ناموفق(سابق بر این حمام چهارسوق را به سفره‌خانه تبدیل کردند و به‌ناچار به خاطر تبعاتِ غیربهداشتی و غیراخلاقی‌اش بسته شد و سال‌هاست متروکه و بلااستفاده مانده است و البته در حال تخریب) برای چندمین بار در بازار از یک سازمان با مسئولیت ترویج فرهنگ صحیح است؟

لطفاً قبل از اینکه دیر شود نگذارید میراث فرهنگی و تاریخی‌مان در معاملاتی غیر مردمی به تاراج رود، هر روز در تهدید دشمنان خارجی هستیم لطفاً خودمان دست از تخریب و دشمنی برداریم.

انتهای پیام/

نظر شما