شناسهٔ خبر: 33043724 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

راهبردچندگانه انگليس درخاورميانه براي حمايت ازاقدامات آمريكا

تهران - ايرنا - «پني موردانت» وزير دفاع جديد انگليس در اظهارات اخيرخود مدعي شده است كه فعاليتهاي منطقه‌اي ايران تنش‌زا است و لندن در اين زمينه از واشنگتن حمايت مي‌كند.

صاحب‌خبر -
از طرفي «جرمي هانت» وزيرخارجه انگليس نيز در اظهارات نابخردانه مدعي شد در صورتي كه منافع آمريكا در منطقه هدف قرار گيرد، ايالات متحده به اين اقدام پاسخ مي‌دهد و بهترين راه براي حل بحران خاورميانه، عقب نشيني ايران از فعاليتهاي بي‌ثبات كننده‌اش است.
وزير امور خارجه انگليس با اشاره به تنش‌هاي اخير بين آمريكا و ايران به حمايت انگليس از امريكا تاكيد كرد و گفت: ايران بايد در برابر هر اقدامي در قبال آمريكا به دقت فكر كند.
وي با بيان اينكه حرف من به ايرانيها اين است كه تصميم‌گيري درباره آمريكا را دست كم نگيرند، افزود: آنها (امريكايي ها) به دنبال جنگ با ايران نيستند، اما اگر منافعشان مورد حمله قرار بگيرد، تلافي خواهند كرد و اين چيزي است كه ايرانيها بايد درباره آن بسيار به دقت فكر كنند.
وي پيشتر اعلام كرده بود كه ما به شدت نگران خطر وقوع يك تنش ناخواسته در منطقه خليج فارس هستيم و ضروري است كه ايران به مسير هسته‌اي شدن بازنگردد، زيرا اگر ايران به يك قدرت هسته‌اي تبديل شود همسايگان آن نيز مي‌خواهند قدرتي هسته‌اي داشته باشند در حالي كه خاورميانه هم اكنون يكي از مناطق پرتنش جهان است.
اين اظهارات در كنار اخبار تاييد نشده در خصوص اعزام تعدادي از نيروهاي نظامي ويژه انگليس به منطقه براي كمك به نيروهاي آمريكايي به منظور آنچه كه تهديد ايران خوانده شده، نشان مي دهد كه انگليس طبق معمول راهبرد چندگانه اي را براي حداكثر سازي منافع خود انتخاب كرده است.
عدم اجراي تعهدات برجامي، تلاش براي حفظ منافع ناشي از هم پيماني سنتي با امريكا، تداوم روند فروش سلاح به كشورهاي منطقه و گرفتن ژست بازيگر فعال براي پوشش دادن به بن بست برگزيت و مشكلات حاصل از آن اهدافي است كه انگليس بدنبال تحقق آن است.
انگليسي ها به خوبي مي دانند كه برآيند گزينه هاي تاثيرگذار بر تحولات منطقه، كمترين احتمال را در بهره گيري از ابزار جنگ نشان مي دهد، اما تلاش مي كنند با استفاده از شيوه هوچيگري منطقه‌اي گزينه جنگ قريب الوقوع را براي تحقق اهداف 4 گانه اي كه ذكر آن رفت بزرگنمايي كنند.
همزمان با اقدامات يادشده، برقراري ارتباط در سطوح راهبردي با بازيگران اصلي در منطقه از جمله ايران در دستور كار دولت بريتانيا قرار گرفته تا امكان نقد كردن زمينه چيني هاي رسانه اي و تبليغاتي در بازار سياسي و اقتصادي و البته امنيتي در اين حوزه فراهم شود.
لندني‌ها بايد به اين درك رسيده باشند كه شايد با اين اقدامات، امكان سركيسه كردن قارونهاي منطقه اي و گرفتن باج سياسي از آمريكا فراهم شود اما بيش از 40 سال است كه اين گونه رفتارها در برابر جمهوري اسلامي كاركردش را از دست داده است‌.
شبك**1108**1708

نظر شما