شناسهٔ خبر: 33037682 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بانک ورزش | لینک خبر

تصمیمی برای ۴۸ تیمی شدن جام جهانی نداریم

صاحب‌خبر -

بانک ورزش - بهناز میرمطهریان 

نشست مطبوعاتی حسن الثوادی، مدیرکل کمیته عالی قطر و دبیر کمیته برگزاری مسابقات جام جهانی 2022 قطر در حالی برگزار شد که چند روز پیش از این نشست ورزشگاه الجنوب در الوکره و خط متروی قطر افتتاح شده بود. بحث ورزشگاه‌ها و مسائل ترافیکی، تغییری که از پس همه این‌ها در نگاه دیگر کشورها به قطر ایجاد شده و نحوه استفاده قطر از پتانسیل‌های منطقه مواردی است که در این نشست دوستانه با حسن الثوادی مطرح می‌شود. مهم‌تر از همه این‌ها اما موضوع 32 تیمی ماندن رقابت‌ها یا افزایش تعداد تیم‌های شرکت‌کننده به 48 تیم است که هنوز فدراسیون جهانی فیفا، نظر نهایی خود را درباره این موضوع اعلام نکرده است.

 

تصمیم ما بر باقی‌ماندن مسابقات به صورت ۳۲ تیمی است
برگزار کنندگان جام جهانی 2022 در این نشست مطبوعاتی اعلام کردند که هیچ تصمیمی مبنی بر اضافه شدن تعداد تیم‌های جام جهانی به 48 تیم ندارند.

حسن الثوادی در این رابطه می‌گوید: «قبل از آنکه تصمیم نهایی برای افزایش تعداد تیم‌ها در ابتدای ماه جون(ژوئن) در پاریس اعلام شود، تصمیمات برمبنای قالب همیشگی و از پیش تعیین شده 32 تیمی پیش می‌رود.»

مدیر کل کمیته عالی قطر اعلام کرد این تصمیم‌گیری بین فیفا و قطر گرفته خواهد شد. او توضیح می دهد: «اگر تصمیمی گرفته شود، برمبنای اعتقاد ما به افزایش تیم‌ها خواهد بود اما اگر متوجه شویم که سودی در این تصمیم وجود ندارد یا اینکه نکات منفی آن بیشتر از مثبت است، تصمیم ما بر باقی‌ماندن تیم‌ها به صورت 32 تیمی خواهد بود.»

او تأکید می‌کند: «گسترش تیم‌ها می‌تواند به این معنی باشد که فیفا به دنبال میزبانی مشترک در منطقه تحت نظر قطر است. یک پیشنهاد گیج‌کننده برای دوحه که موضوع تحریم طولانی مدت توسط عربستان سعودی و امارات متحده و متحدان آن‌ها است.»

الثوادی اعلام کرد در صورت افزایش یافتن تیم‌ها (براساس مطالعه امکان‌پذیری) گسترش یافتن به سایر کشورها را ترجیح می‌دهد.

او در جلسه مطبوعاتی برگزار شده در قطر اضافه کرد که مذاکرات بین فیفا و قطر ادامه دارد و تصمیم نهایی ماه آینده اعلام خواهد شد.

با این حال اما مسوولان برگزاری مسابقات تا زمانی که تصمیم نهایی درباره 48 تیمی شدن مسابقات گرفته نشده، تمامی امکانات لازم برای برگزاری مسابقات را براساس 32 تیمی بودن تورنمنت آماده کرده‌اند.

این موضوع را صحبت‌های مدیر پروژه کمپ‌های تمرینی مسابقات هم تأیید می‌کند. وقتی احمد العبیدی، اعلام کرد که 41 کمپ تمرینی برای جام‌جهانی 32 تیمی آماده است که در صورت افزایش تعداد تیم‌ها این مسئله را مورد توجه قرار خواهند داد. در ماه مارس فیفا پیشنهاد کرده بود تعداد تیم‌ها تا سال 2022 و قبل از جام جهانی 2026، مکزیک، امریکا و کانادا به 48 تیم افزایش پیدا کند.

 

تلاش برای مدیریت ترافیکی قطر
جام جهانی 2022 قطر یکی از معدود تورنمنت‌های جام جهانی است که رقابت‌ها در فواصل کوتاه از یکدیگر برگزار می‌شوند و شاید دورترین فاصله‌ای که باید تا محل برگزاری یک مسابقه پیموده شود به 30 کیلومتر برسد. این موضوع دغدغه‌های مدیریت ترافیکی قطر را افزایش داده است و لزوم حمل و نقل و ترافیک را در این کشور دوچندان کرده است. به همین دلیل است که می‌بینیم همزمان با افتتاح دومین ورزشگاه برگزاری مسابقات، خط متروی این کشور هم افتتاح شد و امیر قطر با مترو خود را به مراسم افتتاحیه ورزشگاه الجنوب در الوکره رساند.

حسن الثوادی، دبیر کمیته برگزاری مسابقات درباره تدابیری که برای رقابت‌های جام جهانی درباره مدیریت ترافیک انجام شده است، این‌طور توضیح می‌دهد: « تا سال 2021 تمام استادیوم‌های ما آماده خواهند بود و ایستگاه‌های باقی‌مانده از سیستم مترو تا پایان 2020 کاملاً عملیاتی می‌شوند و استادیوم‌ها و فرودگاه‌ها را به هم متصل می‌کنند.»

الثوادی اعلام کرد پس از افتتاح پنج‌شنبه استادیوم الجنوب ما شش استادیوم دیگر را برای انجام بازی‌ها آماده خواهیم کرد. در پایان سال و یا حداکثر سه ماه اول سال آینده ما دو استادیوم دیگر را نیز راه‌اندازی خواهیم کرد که تاریخ دقیق راه‌اندازی استادیوم‌ها به محل آن‌ها بستگی دارد.

الثوادی می‌گوید: «همه راه‌های حمل و نقل را تا پیش از برگزاری مسابقات مورد بهره‌برداری قرار می‌دهیم و این راه‌های حمل و نقل برای هر استادیوم تست می‌شود که هیچ مشکلی در نهایت وجود نداشته باشد. به نظر شخص من، ترافیک نمی‌تواند مشکلی در این جام جهانی به وجود آورد.»

 

تلاش برای تغییر ذهنیت‌ها، چالش نبود
قطر که به عنوان میزبان رقابت‌های جام جهانی 2022 انتخاب شد، رقیب‌های میزبانی‌اش، چالش‌های زیادی برای قطر به وجود آوردند. از نقدهایی که درباره کوچک بودن این کشور و کمبود امکانات می‌شد تا دمای بالای هوا در این منطقه بارها و بارها میزبانی قطر را زیر سوال می‌برد. مسوولان برگزاری رقابت‌ها در قطر اما با اطلاع‌رسانی‌هایی که در این زمینه داشتند، توانسته‌اند دیدگاه همان رقبا را نسبت به خود تغییر دهند.

 آن‌ها از این تهدید یک فرصت برای شناساندن قطر و خاورمیانه به جهانیان ساخته‌اند و به همین خاطر است که حسن الثوادی در پاسخ به این سوال که چطور موفق به مدیریت چالش‌های این چنینی شده است، این‌طور توضیح می‌دهد: «به نظر من این چالش نیست. ما به این ماجرا این‌طور نگاه نمی‌کردیم که باید ذهن آدم‌ها را نسبت به خودمان تغییر بدهیم. بلکه با کارهایی که انجام دادیم، آنچه می‌خواستیم را نشان دادیم. بعدها دیدیم که آن‌ها (که از ما انتقاد می‌کردند) به سمت ما آمدند و با ما همراه شدند اما چالش ما این نبود که بخواهیم ذهنیت آن‌ها را تغییر بدهیم.»

 

مهم شناساندن خاورمیانه به جهان است
کمیته برگزاری مسابقات جام جهانی 2022، همیشه از این رقابت‌ها با عنوان جام‌جهانی منطقه یاد می‌کند. منطقه‌ای که در آن ایران و ترکیه به عنوان دو کشور با هواداران پرشور فوتبالی حضور دارند. حالا سوال اینجاست که مسوولان قطری برگزاری مسابقات چطور می‌خواهند در همین زمینه با ایران و ترکیه ارتباط برقرار کنند؟

حسن الثوادی، دبیر کمیته برگزاری مسابقات جام جهانی 2022 قطر در پاسخ به این سوال می‌گوید: «من همیشه گفته‌ام که جام جهانی برای نشان دادن خاورمیانه است. ایران هم جزئی از این خاورمیانه است. همان‌طور که مصر و مراکش هستند. این یک جام جهانی واقعی است و ما هم بخشی از جهان هستیم. اینکه ایران یا ترکیه تماشاگران پرشوری دارد، نمی‌تواند امتیاز منفی برای ما به حساب بیاید. اتفاقاً ما ایرانی‌ها را دعوت می‌کنیم که در جام جهانی با ما مشارکت داشته باشند. همان طور که فدراسیون‌های این دو کشور به ما گفته بودند که حاضر هستند حتی در میزبانی جام جهانی با ما مشارکت کنند.»

او تأکید می‌کند: «ما هواداران ایرانی را به این جام جهانی دعوت می‌کنیم. ما می‌خواهیم همه کشورها را به هم وصل کنیم و برای ما مهم این است که دنیا بداند ما (خاورمیانه) چه کسی هستیم؟ و می‌خواهیم در جام جهانی فرهنگ واحد و اصیل‌مان را نشان دهیم.»

الثوادی درباره پل ارتباطی بین کشورها می‌گوید: «شاید تا الان همدیگر را در فیلم‌ها و از طریق تلویزیون می‌دیدیم اما الان می‌خواهیم پل ارتباطی بسازیم بین خودمان و دنیای فوتبال و این برای ما خیلی مهم است که خاورمیانه در این جام جهانی به جهانیان شناسانده شود.»

 

ورزشگاهی با 575 میلیون دلار هزینه
هزینه‌ قطر برای ساخت استادیوم‌ها و امکاناتش، یکی از مسائلی است که مدام مورد سوال قرار می‌گیرد. این در حالی است که قطر با فعالیت‌های ساخت و سازی بیشتر نسبت به برزیل، در مقایسه با جام جهانی برزیل هزینه‌های کمتری برای این ساخت و سازها داشته است. به عنوان مثال ورزشگاه الجنوب به عنوان دومین ورزشگاه مسابقات جام جهانی مورد بهره‌برداری قرار گرفته و اولین ورزشگاهی است که از اساس ساخته شده است. ورزشگاهی که در شب افتتاحش به پیشنهاد امیر قطر نام آن از الوکره به الجنوب تغییر کرد.

الثوادی درباره این ورزشگاه می‌گوید: «این یک موفقیت بزرگ بود که در آن به ما درس آموخته شد. این ورزشگاه با ظرفیت چهل هزار نفر توسط معمار بریتانیایی – عراقی ذاها حدید، طراحی شده و تقریباً 575 میلیون دلار هزینه در بر داشته است.»

 

 

نظر شما