شناسهٔ خبر: 33034433 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا پلاس | لینک خبر

نگاهی به تغییرات در معاونت‌های مهم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

تهران- ایرناپلاس- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که عمری همزاد با انقلاب اسلامی دارد، طی دهه‌های گذشته، همگام با رشد و توسعه، همانند دیگر سازمان‌ها و نهاد‌ها شاهد تغییرات دوره‌ای بوده است؛ تغییراتی که حالا برخی رسانه‌ها تلاش دارند آن را متفاوت جلوه دهند. دو معاونت هماهنگ کننده و معاونت فرهنگی در ماه جاری و دو معاونت دیگر طی دو سال گذشته فرماندهان جدید به خود دیده‌اند.

صاحب‌خبر -

اواسط اردیبهشت، محمدرضا نقدی از معاونت فرهنگی به معاونت هماهنگ‌کننده سپاه نقل مکان کرده و حسین نجات جانشین او در معاونت فرهنگی و اجتماعی شده است. یدالله جوانی و محمدصالح جوکار نیز به ترتیب در سال ۹۷ و ۹۶ در معاونت‌های سیاسی و حقوقی منصوب شدند.
جابه‌جایی نقدی از معاونت فرهنگی به هماهنگ‌کننده
تنها 26 روز از حکم رهبر انقلاب اسلامی برای سرلشکر حسین سلامی به فرماندهی کل سپاه گذشته بود که با حکمی دیگر از سوی ایشان، معاونت هماهنگ‌کننده سپاه نیز تغییر کرد. محمدرضا نقدی جانشین علی فدوی در این معاونت شد. رهبر انقلاب با ارتقای مقام فدوی، او را به‌عنوان قائم‌مقام حسین سلامی، فرمانده کل سپاه منصوب کردند. فدوی پیش از آنکه معاون هماهنگ‌کننده سپاه شود، فرماندهی نیروی دریایی سپاه را بر عهده داشت و در سال ۹۴ در جریان بازداشت تفنگ‌داران آمریکایی در محدوده خلیج‌فارس، از رهبر معظم انقلاب نشان فتح دریافت کرده بود.
نقدی نیز به‌تازگی از معاونت فرهنگی و اجتماعی به معاونت هماهنگ‌کننده سپاه منتقل شده است. او پس از انتخابات سال ۸۸ رئیس سازمان بسیج مستضعفین شد و تا سال ۹۵ در این سمت باقی ماند. ریاست سازمان حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی همزمان با دولت سیدمحمد خاتمی و ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا در دولت محمود احمدی‌نژاد از دیگر سمت‌های نقدی است که در دوران دفاع مقدس سابقه فرماندهی سپاه بدر را هم دارد. او قبل از اینکه از رهبر انقلاب حکم معاونت هماهنگ‌کننده سپاه دریافت کند، به مدت دو سال در معاونت فرهنگی و اجتماعی این نهاد مشغول فعالیت بود.
انتقال حسین نجات از اطلاعات سپاه به معاونت فرهنگی
همزمان با حکم رهبر انقلاب برای محمدرضا نقدی، فرمانده کل سپاه برای سردار حسین نجات که جانشین حسین طائب در سازمان اطلاعات سپاه بود، سمتی جدید درنظر گرفت. با خالی شدن صندلی نقدی با حکم سلامی، نجات جانشین او و به‌عنوان معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه منصوب شد.
جانشینی ریاست ستاد مشترک سپاه، فرماندهی قرارگاه ثارالله، فرماندهی سپاه ولی امر و همچنین جانشینی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران از جمله سوابق حسین نجات در این نهاد نظامی و انقلابی است.
با رفتن نجات تغييراتي هم در ساختار اطلاعات سپاه ايجاد شد. حجت‌الاسلام حسين طائب كه تا پيش از اين با عنوان رئيس سازمان اطلاعات در سپاه پاسداران مشغول به كار بود،‌ از اين پس با حكم سرلشكر سلامي با عنوان مسئول اطلاعات سپاه به كار خود ادامه داد. تغييري عنواني كه خبرگزاري فارس از آن با عنوان تغيير ساختار ياد كرد. به اين ترتيب سرلشكر سلامي سردار سرتیپ پاسدار حسن محقق را كه قبلا در سازمان اطلاعات سپاه معاون طائب بود را نيز به عنوان جانشین اطلاعات سپاه معرفی و از خدمات سردار سرتیپ پاسدار حسین نجات قدردانی کرد.

تغييرات در فرماندهي نيروها
اما نيروي دريايي سپاه نيز شاهد جابجايي‌هايي از اين دست بود. فدوي كه شهريور سال گذشته با حكم مقام معظم رهبري معاون هماهنگ كننده سپاه شد، تا قبل از آن فرمانده نيروي دريايي سپاه را بر عهده داشت. اما بعد از او جانشينش دريادار پاسدار عليرضا تنگسيري سكان نيروهاي دريايي سپاه را بر عهده گرفت. تنگسيري كه اهل بوشهر است، از نيروهاي قديمي درياي سپاه محسوب مي‌شود كه تا قبل از جانشيني فدوي،‌ در بندرعباس،‌ به عنوان فرماندهي منطقه يكم نيروي دريايي سپاه خدمت مي‌كرده است. حالا او بعد از كسب سال‌ها تجربه در قامت فرمانده نيروي دريايي سپاه مشغول به كار است.

بازگشت جوانی به معاونت سیاسی سپاه
دو معاونت سیاسی و حقوقی سپاه نیز کمی پیشتر تغییر کرده بودند. ابتدای سال ۹۷ عبدالله حاجی‌صادقی که به‌تازگی با حکم رهبر انقلاب جانشین علی سعیدی نماینده ولی‌فقیه در سپاه شده بود، یدالله جوانی را به‌عنوان معاون سیاسی سپاه منصوب کرد. جوانی از سال ۷۸ تا ۹۰ نیز در این معاونت حضور داشت، اما در آذرماه سال ۹۰ علی سعیدی طی حکمی علی اشرف‌نوری را به‌عنوان معاون سیاسی جدید خود و جانشین یدالله جوانی معرفی کرد و برای جوانی نیز سمت مشاوره نماینده ولی‌فقیه در سپاه را درنظر گرفت. اشرف‌نوری یک سال بیشتر در معاونت سیاسی سپاه نماند و بعد از یک سال، رسول سنایی‌راد با حکم علی سعیدی جانشین او شد. او نیز بعد از یک سال از این معاونت رفت و بار دیگر معاونت سیاسی سپاه با حکم نماینده ولی فقیه در سپاه در اختیار یدالله جوانی قرار گرفت.
نماینده مجلس نهم، معاون حقوقی-پارلمانی سپاه
معاونت حقوقی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در سال ۹۶ تغییر کرد. محمد صالح جوکار از نمایندگان اصولگرای مجلس نهم که نتوانسته بود برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی رأی لازم را کسب کند با حکم محمدعلی جعفری، فرمانده وقت کل سپاه، معاون حقوقی و پارلمانی این نهاد نظامی شد. پیش از جوکار، محمدرضا یزدی، معاون حقوقی و پارلمانی سپاه بود که در تیرماه سال ۹۶ با حکم فرمانده وقت سپاه به‌عنوان فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ منصوب شد.

مثل همیشه
نگاه به تاریخچه تغییرات فرماندهان سپاه نشان می‌دهد هر چند وقت یک بار بر اساس روال طبیعی و عادی همچون دیگر نهاد‌ها، معاونت‌ها و مسئولیت‌ها تغییر می‌کند. اما این بار برخی رسانه‌ها با مبنا قرار دادن تنش بین ایران و آمریکا تغییرات را به شرایط جدید پیوند زدند. این در حالی است که هر کدام از سردارانی که طی دو سال اخیر در مسئولیت جدیدی مشغول به کار شده‌اند، پیش از این نیز در سمت‌های مهمی فعالیت می‌کردند که اهمیت سمت‌های آنان کمتر از سمت فعلی نبوده است. در نتیجه، از تغییرات فعلی تنها می‌توان با عنوان جابه‌جایی یاد کرد. ولی آنچه رسانه‌های خارجی به دلیل همزمان شدن این تغییرات با فشارهای تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران سعی در القای آن دارند این است که این تغییرات متفاوت و البته مبهم است که این تعبیر با واقعیت تغییرات در سپاه همخوانی ندارد و ناشی از اطلاعات ناقص درباره سابقه تغییر مناصب در سپاه است.

نظر شما