شناسهٔ خبر: 33019230 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی:

هیچ گونه محدودیت قیمتی برای صادرکنندگان در بازار دوم نداریم

کریمی با تاکید بر اینکه از این پس هیچ گونه محدودیت قیمتی برای صادرکنندگان در بازار دوم نداریم، گفت: معاملات اسکناس در بانک‌ها و نیما انجام می‌شود و در سامانه نیما ثبت می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «صمد کریمی» شب گذشته (دوشنبه 30 اردیبهشت) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما که با موضوع سیاست های ارزی بانک مرکزی پخش شد درباره روند بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور گفت: از ۲۲ فروردین ۹۷ کلیه صادرکنندگان مجاب شدند ارز حاصل از فروش را به چرخه ارزی و اقتصادی کشور برگردانند.

 

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با اشاره به اینکه ۲ اردیبهشت سال گذشته نحوه بازگشت در هیئت دولت تصویب شد و درباره روش‌های واردات در مقابل صادرات و چگونگی بازگشت ارز به سامانه نیما تصمیم گیری شد، گفت: در نهایت بسته جدید چگونگی بازگشت ارزی مصوب شد که در آن دو گروه پتروشیمی و سایر صادرکنندگان و میزان بازگشت ارز به سامانه نیما مشخص شده است.

 

کریمی با تاکید بر اینکه از این پس هیچ گونه محدودیت قیمتی برای صادرکنندگان در بازار دوم نداریم، گفت: معاملات اسکناس در بانک‌ها و نیما انجام می‌شود و در سامانه نیما ثبت می شود.

 

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با اشاره به انجام معاملات اسکناس در بانک‌ها ادامه داد: این معاملات علاوه بر بانک در صرافی‌های مجاز که در سامانه  نظارت ارز ثبت می‌شود نیز انجام می شود.

 

وی درباره روند بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: عملکرد پتروشیمی در این زمینه خوب است. صنعت پتروشیمی تعامل خوبی با بانک مرکزی انجام می‌دهند.

 

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با تاکید بر اینکه عمده واردات به کشور توسط بانک مرکزی رصد می‌شود، ادامه داد: چنانچه کالایی بخواهد وارد کشور شود وزارت صمت باید تایید کند. سیاست هوشمندانه است و کمک به صادکنندگان قدم برمی دارد.

 

وی با بیان اینکه تامین مالی تجارت بهتر است با کشور‌های همسایه صورت گیرد، گفت: این کار می‌تواند بر خروج ارز از کشور جلوگیری کند.

 

کریمی به چگونگی سرمایه گذاری ارزی در بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: عملکرد صادرکنندگان به ۱۹ میلیارد دلار رسیده است. باید با همین منابع ارزی حاصل از فروش محصولات غیر نفتی بتوانیم کالا‌های مورد نیاز کشور را تامین کنیم.

 

وی تصریح کرد: صادرکنندگانی که بیش از ۷۰ درصد از ارز حاصله را به سامانه نیما عرضه کرده اند تشویق می‌شوند. قرار شده گمرک هم به طور سیستمی آمار خود را به سامانه اطلاع دهد. صادرکنندگانی که صادرات در مقابل واردات انجام می‌دهند می‌توانند اطلاعات صادراتی خود را به سامانه جامع تجارت وارد کنند.

 

در بخش دیگری از این برنامه مدیر اداره صادرات بانک مرکزی درباره بازار متشکل ارزی و کنترل نرخ ارز به ارایه توضیحاتی پرداخت و گفت: کارگزاران این بازار صرافی‌ها هستند. نگاه بانک مرکزی به بازار متشکل ارزی شبیه نگاه به یک بانک است که زیر نظر بانک مرکزی اقدام به تجارت و تعاملات اقتصادی می شود. قبل از شروع این بازار که قرار است در کل کشور عرضه شود باید نیاز سنجی شود.

 

وی درباره علل کاهش ارز در روز‌های اخیر نیز گفت: از سه ماهه چهارم سال گذشته شرکت‌هایی مانند پتروشیمی توانسته اند ارز بیشتری به بازار عرضه کنند همچنین کنترل بازار ارز در کاهش قیمت دلار در روز‌های اخیر تاثیر گذاشته است./

 

 

 

 

 

نظر شما