شناسهٔ خبر: 33018666 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پازل زندگی‌هایی که ناقص می‌ماند!

نمایندگی قزوین

این روزها اثری از زندگی‌های شلوغ و پرهیاهوی گذشته نیست و خانواده‌های ایرانی به داشتن یک و نهایتاً دو فرزند بسنده می‌کنند، بر اساس آنچه حجت‌الاسلام عباسی ولدی در کتاب «ایران! جوان بمان!» آورده است با این نرخ رشد، جمعیت جوان ایران در سال 1450، 30 میلیون خواهد شد و عملاً از 1420 به بعد بحران سالمندی خواهیم داشت، این موضوع درواقع نشان‌دهنده پازلی ناقص از زندگی است که کسی تمایل به کامل شدنش ندارد، فرزندانی که باید جور آینده کشور را به‌تنهایی بر دوش بکشند و پازل نیمه‌تمام را کامل کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در سال‌های اخیر استان قزوین با کاهش نرخ باروری روبه‌رو شده است و جوانان تمایل چندانی به فرزندآوری نشان نمی‌دهند، عدم تمایلی که زنگ خطر جدی برای آینده کشور محسوب می‌شود.

مریم بیدخام مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین در این باره تصریح می‌کند: جمعیت استان قزوین یک‌میلیون و 300 هزار نفر است که از این میزان 33 درصد کودک، 25 درصد 15 تا 29 ساله، 46 درصد 30 تا 60 ساله و چهار درصد بالای 65 سال هستند، درواقع 75 درصد استان ما جمعیت فعال محسوب می‌شوند.

وی بابیان اینکه استان قزوین رتبه 24 کشوری ولادت را دارد، ادامه می‌دهد: از سال 90 تا 96؛ 85 هزار و 37 نفر یعنی به‌طور متوسط هرسال 14 هزار و 173 نفر به جمعیت استان قزوین اضافه‌شده است؛ نرخ باروری در کل کشور 2.1 است یعنی هر زوج حداقل باید دو فرزند داشته باشند که به‌ غیر از خودشان یک فرد سوم برای نسل آینده باقی بماند اما نرخ باروری در استان قزوین 1.8 است که از میانگین کشوری کمتر است و هر شبانه‌روز 51 نفر در استان متولد می‌شوند.

بیدخام خاطرنشان می‌کند: سبک زندگی در کشور تغییر پیداکرده است، در نیم‌ قرن گذشته بدون دغدغه اشتغال بعد از ازدواج انتظار حداقل پنج فرزند وجود داشت و مسئله‌ای پذیرفته‌شده بود، اما هر چه به سمت مدرنیته حرکت می‌کنیم و از سبک اصیل زندگی سنتی عبور می‌کنیم این روند معکوس و شتابنده می‌شود.

فاطمه 28 ساله و همسرش 29 ساله است، آن‌ها از سال 90 ازدواج کردند اما هنوز فرزند ندارند؛ جهانبخش می‌گوید: اوایل ازدواج از پایین بودن سن‌مان می‌ترسیدیم و احساس می‌کردیم برای قبول کردن مسئولیت پدر و مادری هنوز جوان هستیم، بعدازآن مشغله‌های کاری سرگرممان کرد و تصمیم گرفتیم خانه و ماشین خریداری کنیم که موفق شدیم.

جهانبخش یادآور می‌شود: هشت سال از زندگی‌مان می‌گذرد و خانواده‌ها نگران هستند و هر بار از ما می‌خواهند که زودتر اقدام کنیم و حالا هم فقط مسئله سن برایمان مطرح است که اگر بچه نیاوریم سنمان بیشتر می‌شود و ممکن است مشکلاتی ایجاد شود این موضوع ما را به بچه داشتن تحریک می‌کند اما فعلاً از زندگی دونفره لذت می‌بریم.

محسن نیز 34 ساله و همسرش 30 ساله است، هفت سال از زندگی مشترک‌شان می‌گذرد و هنوز تصمیمی برای بچه‌دار شدن ندارند، موسوی می‌گوید: ما در مخارج خودمان مانده‌ایم و اجاره خانه و قسط‌ها را به‌زور می‌توانیم پرداخت کنیم چرا باید یک نفر دیگر را هم به جمعمان اضافه کنیم تا خرج اضافه شود و از طرفی محدودیت‌هایی هم ایجاد می‌شود.

فریبا 37 ساله معلم است و دارای یک فرزند 14 ساله، او نیز می‌گوید: حالا دیگر چه کسی بچه می‌آورد، هر کسی هم می‌خواهد بچه‌دار شود یک بچه کافی است؛ اگر بتوانیم رفاه این فرزند را برایش آماده کنیم و از عهده مسئولیتش برآییم خودش کار بزرگی است.

تاریخ انقضا شعار «فرزند کمتر» گذشته است
 

بیدخام با اشاره به عوامل کاهش فرزندآوری تصریح می‌کند: یکی از عوامل مهمی که جوانان به فرزندآوری توجه نشان نمی‌دهند مسئله فردگرایی است، به‌طوری‌که فرد به‌جای این‌که خانواده را اولویت قرار دهد، خودش را اولویت قرار می‌دهد درنتیجه به دلیل ادامه تحصیل و اشتغال از فرزندآوری سرباز می‌زند.

وی تأکید می‌کند: افزایش سن ازدواج یکی دیگر از مسائلی است که به این موضوع دامن می‌زند، در خانم‌ها سن مادری محدود است، ممکن است فرد وقتی ازدواج کند که نتواند فرزندی بیاورد یا نهایتاً بتواند یک فرزند به دنیا بیاورد، از طرفی نگرانی‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از آینده فرزندان عامل دیگری است که باعث کاهش فرزند آوری شده است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین بیان می‌کند: گاهی اوقات سیاست غلط جمعیتی در کشور اعمال‌شده، زمانی شعار می‌دادند که دو فرزند کافی است، این شعار در بطن جامعه نهادینه‌ شده است و در حال حاضر باید وقت و انرژی گذاشته شود تا آن شعار از ذهن مردم پاک شود، در آن زمان خیلی از خانواده‌ها با وجود تمایل به فرزندآوری، به خاطر این شعار بیشتر از دو فرزند نیاوردند.

وی تصریح می‌کند: یکی دیگر از عوامل کاهش فرزندآوری، افزایش طلاق است، به‌طوری‌که اغلب طلاق‌ها طی پنج سال اول رخ می‌دهد و اغلب دارای فرزند نیستند، بعد از طلاق زمان می‌گذرد تا ازدواج مجدد صورت بگیرد و ممکن است زمان طلایی بارداری و فرزندآوری بگذرد.

مادر شدن دست و پاگیر نیست
 

فاطمه محمدبیگی 38 ساله و پزشک عمومی و همسر مدیرکل پدافند غیرعامل استان قزوین است، آن‌ها در حال حاضر دارای سه فرزند 13، 9 و 5 ساله هستند، محمدبیگی می‌گوید: در سن 19 سالگی درحالی‌که دانشجوی ترم سه پزشکی بودم ازدواج کردم، قبل از ازدواج و بارداری در حوزه بسیج فعالیت می‌کردم؛ در آن زمان همسرم نیز دانشجو بود، فرزند اولم در دوران دانشجویی‌ام و در سن 24 سالگی به دنیا آمد اما هیچ خللی در فعالیت‌های اجتماعی من رخ نداد.

وی تأکید می‌کند: در حال حاضر در دانشگاه تدریس می‌کنم، پزشک عمومی، مسئول کارگروه بسیج جامعه زنان استان، دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان، مسئول گروه جهادی شهید حجت اسدی، فعال در حوزه طب سنتی و درنهایت هنوز هم پرمشغله، اما در کنار همه این‌ها مادر هستم، درعین‌حال همسرم حمایت‌گر است و همواره در نگهداری و تربیت بچه‌ها کمک‌حالم است.

محمدبیگی یادآور می‌شود: جوان‌ها از پدر و مادر شدن می‌ترسند این در حالی است که اگر تمرین مسئولیت را از دوران جوانی انجام دهیم دیگر ترسی از مسئولیت نداریم، نسل ما نیاز به کار و مهارت مخلصانه دارد.

وی عنوان می‌کند: ازدواج در جوانی انگیزه خوبی می‌دهد و در کنار همسرت رشد می‌کنی، من و همسرم اگرچه در حال حاضر جایگاه اجتماعی خوبی داریم اما در اوایل زندگی ضعیف دانشجویی داشتیم و فرزندان را با قناعت تربیت می‌کردیم، یک شیفت پزشکی کار می‌کنم و شش سال است که شیفت شب نمی‌روم سعی کرده‌ام که تعادل را در زندگی رعایت کنم و اولویت اصلی‌ام خانواده و سپس کار، در واقع تشکیل یک خانواده منسجم باید اولویت باشد.

محمدبیگی بابیان این‌که خداوند مقام خلقت را به زن هدیه داده است، تصریح می‌کند: انتظار طبیعی از زنان این است که فرزندآوری داشته باشد و درگرو این به آرامش برسد، سلامتی زنان درگرو تجربه بارداری شیردهی و مادر شدن است.

فرزندانم مایه برکت زندگی‌ام هستند
 

به گزارش ایسنا، با وجود این‌که طبق آمار میزان ولادت در استان قزوین کاهش‌یافته و اغلب جوانان به فرزندآوری تمایلی ندارند، اما اگر واقع‌بینانه به مسئله نگاه کنیم ترس از فرزندآوری بیشتر از نبود تمایل است چراکه جوانان نسبت به شرایط اقتصادی و فرهنگی نگران هستند، با این‌حال برخی از جوانان نیز هنوز به تعداد فرزندان بالا اعتقادی راسخ دارند.

حجت‌الاسلام روح‌الله بخشی 36 ساله تحصیل‌کرده سطح چهار حوزوی و همسرش نیز 36 ساله دارای لیسانس علوم قرآنی و خانه‌دار است، آن‌ها در سن 20 سالگی ازدواج‌کرده و هم‌اکنون داری سه فرزند 15، هفت و دو ساله هستند.

بخشی می‌گوید: ما طلبه هستیم وزندگی‌مان با شهریه می‌گذرد اما اهل قناعت هستیم و فرزندانم نسبت به حداقل‌های زندگی قناعت دارند و به سمت اشرافی‌گری نرفته‌ایم اما باید توجه داشت که روزی دهنده همه ما خدا است.

وی تأکید می‌کند: بچه باعث رونق زندگی می‌شود، در خانواده ما بعد از تولد هر فرزند یک اتفاق مثبت مثل خرید ماشین و خانه اتفاق افتاد درحالی‌که پیش از آن هیچ‌کدام را نداشتیم، جوان‌ها نباید از نظر مالی بترسند اما تدبیر هم باید داشته باشند.

این روحانی بیان می‌کند: ما وظیفه‌مان این است که پازل زندگی را بسازیم یکی از قطعات پازل بچه‌دار شدن است، قطع یقین روزی‌رسان خداست و به جوانان توصیه می‌کنم که با تدبر و آینده‌نگری و با پس‌انداز جزئی حس پدر و مادر شدن را تجربه کنند.

مجلس سیاست‌های تشویقی برای فرزندآوری تصویب کند
 

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین اظهار می‌کند: برای اینکه زوجین علاقه بیشتری به فرزندآوری داشته باشند دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ها باید سبک زندگی ایرانی و اسلامی را ترویج دهند؛ درواقع باید فرهنگی نهادینه شود که فرزندآوری به‌عنوان یک ارزش مطرح شود.

وی تأکید می‌کند: خانواده‌های متمکن و تحصیل‌کرده به نسبت خانواده‌هایی که خودشان درگیر فقر اقتصادی و آسیب اجتماعی هستند می‌توانند فرزندان بیشتری داشته باشد و افراد خوبی را به جامعه اضافه کنند که این نیازمند فرهنگ‌سازی است.

بیدخام تأکید می‌کند: روحانیت و حوزه علمیه نیز با توجه به نفوذی که در بین آحاد مردم دارند، سازمان‌های مرم نهاد به‌واسطه ارتباط دوسویه که با حاکمیت و مردم‌ دارند، آموزش‌ و پرورش به‌واسطه کتاب و آموزش‌های ابتدایی می‌توانند در ترویج فرزندآوری مؤثر باشند.

وی خاطرنشان می‌کند: افزایش تسهیلات ازدواج، اعطای مرخصی به مادران باردار، کم کردن ساعت کاری شش ساعت در هفته برای مادران از زمان تولد فرزند تا شش سال از دیگر سیاست‌های به کار گرفته‌ شده در جهت ترویج فرزندآوری است.

بیدخام یادآور می‌شود: طلاق یکی از عوامل مهم و مؤثر در کاهش فرزندآوری است ازاین‌رو سامانه تسنیم در استان راه‌اندازی شده که با ارائه مشاوره‌های لازم به زوجین قبل از طلاق باعث افزایش پایداری خانواده شده است.

وی عنوان کرد: دیگر تسهیلات اقتصادی و اجتماعی ویژه استان قزوین باید بررسی و احصا شود و در صورت نیاز به تصویب قانون نمایندگان کمک کنند تا تسهیلات در مجلس تصویب و اجرایی شود.

به گزارش ایسنا، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج، تسهیلات مناسب برای مادران به‌ویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان، تحکیم بنیان و پایداری خانواده ازجمله مباحثی است که در سیاست‌های کلی جمعیت مطرح‌ شده که با تدوین و اجرای ساز و کارهای مناسب می‌توانیم از تحدید نسل جلوگیری کنیم.

گزارش از آرزو یارکه سلخوری خبرنگار ایسنا منطقه قزوین

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما