شناسهٔ خبر: 33017639 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

در اولین نشست خبری رئیس سازمان سینمایی مطرح شد

از توئیت‌های خبری تا ردیابی سرمایه‌های مشکوک در سینما

«ایران»: نمایندگان رسانه‌های خبری به ساختمان خیابان کمال‌الملک آمده بودند تا سؤالات و ابهامات حدود 6 ماهه‌شان در حوزه سینما را مطرح کنند در حالی که رئیس سازمان سینمایی اغلب پاسخ‌ها را به ارزیابی‌های دقیق‌تر و انتشار برنامه‌های سازمان که بزودی تدوین نهایی می‌شوند، موکول کرد.

صاحب‌خبر -

حسین انتظامی که چند وقتی است حکمش از سرپرستی سازمان سینمایی به ریاست این سازمان تغییر یافته صبح روز دوشنبه (30 اردیبهشت ماه) برای اولین بار در محل سازمان سینمایی میزبان خبرنگاران بود اما به پرسش‌های مطرح شده به تعبیر مشترک رسانه‌های خبری، پاسخی دیپلماتیک و کلی داد. نظام درجه‌بندی سنی، مسئولیت سازمان سینمایی در قبال شناسایی پول‌های مشکوک، ادغام یا استقلال و همچنین بودجه جشنواره‌ها، تجدیدنظر درباره پروانه ساخت و نمایش، فرجام ماجرای اکران «رحمان 1400» و در نهایت قرابت حسین انتظامی با سینما از جمله سؤالات خبرساز این نشست بود.
تأثیر نظام درجه‌بندی سنی در اکران فیلم‌های مسأله‌دار
حسین انتظامی که پیش از این در توئیتی از اعمال نظام رده‌بندی سنی در سینما از فصل تابستان خبر داده بود در پاسخ به سؤالی در این باره گفت: «این نظام برای ارتقای سواد رسانه‌ای در خانواده است تا مردم با توجه بیشتری فیلم‌ها را انتخاب کنند. طبعاً این نظام محدودیت‌هایی هم خواهد داشت و آثاری که به نحوی گروه‌های آسیب‌پذیر را تهدید می‌کند، محدود می‌شوند اما رویکرد کلی این نظام، فرهنگی است.» در بخش دیگر این نشست از نگرانی‌ها نسبت به بازشدن راه اکران فیلم‌های مسأله‌دار با اجرایی شدن این نظام صحبت شد و انتظامی در توضیحات تکمیلی افزود: «با توجه به اینکه دو مرجع مختلف پروانه نمایش و درجه‌بندی سنی را بررسی می‌کنند این مشکل ایجاد نخواهد شد.»
وظیفه سازمان سینمایی در قبال سرمایه‌های مشکوک
پول‌های مشکوک و وظیفه سازمان سینمایی در قبال سنجش ورود سرمایه‌های پاک یا ناپاک سؤال دیگر اهالی رسانه از انتظامی بود. او با طرح این پرسش تأکیدی که آیا مرجع شناسایی این موضوع سازمان سینمایی است؟ گفت: «ما باید از ورود هرگونه سرمایه برای توسعه سینما استقبال کنیم اما نگرانی که منتقدان دارند این است که این سرمایه صرف نظر از منشأ آن، نظامات سینما را به هم بریزد. در اینجا از سازمان سینمایی انتظار وجود دارد که از سینما صیانت کند. من اطلاع دارم که خانه سینما در حال اتخاذ تدابیر خوبی است که بسیاری از این مسائل حل شود.» در بخش دیگر این نشست از درخواست قوه قضائیه از سازمان سینمایی برای صحت سنجی تأمین سرمایه در آثار شبکه نمایش خانگی سؤال شد که انتظامی گفت این درخواست‌ها باید بر اساس نامه رسمی صورت بگیرد و طبق آیین نظام دیوانی کشور، هر درخواستی باید مبتنی بر روندی مکتوب و اداری باشد. او در پاسخ به سؤال دیگری درباره مسائل مربوط به ورود سرمایه به سینمای ایران تصریح کرد: «شفافیت یک طرفه نیست ما اگر از دستگاه‌های دولتی می‌خواهیم که فهرست دقیق هزینه درآمد خود را منتشر کنند، طبعاً اصحاب رسانه می‌توانند از صاحبان فیلم‌ها بخواهند که آنها نیز هزینه‌های یک پروژه را اعلام کنند اما نمی‌توان آن را به‌عنوان تکلیف برعهده تهیه‌کننده قرار داد.»
سرنوشت ادغام جشنواره جهانی و ملی
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت دو جشنواره ملی و جهانی فجر و ادغام احتمالی آنها هم بیان کرد: «حتماً انتظار ندارید که رفتار شتاب‌زده داشته باشیم و مقوله‌ای پیش از جمع‌بندی به‌صورت هیجان‌زده اعلام شود. مشغول ارزیابی پنج جشنواره مهم هستیم و همان‌طور که قول داده بودم آیین‌نامه‌ها منتشر می‌شود، شیوه ما این است که ابتدا پیش‌نویس تهیه کنیم و سپس نظرخواهی و جمع‌بندی ‌کنیم و وقتی این آیین‌نامه‌ها منتشر شد درباره موضوع ادغام، حذف و اضافه جشنواره‌ها به نتیجه می‌رسیم.» حسین انتظامی درباره اسپانسر جشنواره جهانی فجر و اینکه به نقل از دبیر این جشنواره عنوان شده که اسپانسر تمایلی به مشخص بودن نامش نداشته، گفت: «ما حداکثر ۴۵ روز پس از پایان هر رویداد در راستای شفافیت مورد نظر وزیر فرهنگ باید گزارش تمام رویداد‌ها را منتشر کنیم و لذا در پایان ۴۵ روز فهرست مالی جشنواره جهانی فیلم فجر را اعلام می‌کنیم.»
توضیح بیشتر درباره «رحمان ۱۴۰۰» مغایر با شفافیت!
ماجرای اکران «رحمان ۱۴۰۰» و توقیف این فیلم پس از اکران سؤال دیگر اهالی رسانه از انتظامی بود که او این گونه پاسخ داد: «کسی نباید مطابق با پروانه چیزی را کم یا زیاد کند. به ما گزارش‌هایی رسیده بود که پلان‌هایی در برخی سینماها نمایش داده می‌شود که در نسخه مورد تأیید پروانه نمایش نبود. بازرسانی فرستادیم و دیدیم در برخی از سینماها تخلف هست و نسبت آن را بررسی کردیم و این فیلم متوقف شد. درباره برخورد با متخلفان هم در معاونت نظارت و ارزشیابی اقدام شده ولی گفتن آن مغایر با شفاف‌سازی است چون بحث رفتاری است و مطرح کردن آن به ضرر سینما است.» در بخش دیگر این نشست، انتظامی در پاسخ به صحبت‌های هوشنگ گلمکانی که عنوان کرد قوانین پروانه ساخت و نمایش منطبق با دوران قبل از دیجیتالی شدن سینماست و آیا در این حوزه تجدیدنظری خواهد شد، گفت که پروانه ساخت و نمایش صرف‌نظر از مدیومی که محصول قرار است نمایش داده شود یکی می‌شود. او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اعمال نظر سینماداران درباره پروانه نمایش و موضعش درباره عملکرد حوزه هنری گفت: «حاکمیت فرهنگی در حوزه سینما از طریق سازمان سینمایی است و بسترهای نمایش طبعاً اجازه ندارند در نمایش فیلم‌های دارای پروانه، چیزی را اضافه یا کم کنند و سازمان سینمایی این موضوع را بر نمی‌تابد. »
خارج از متن
چرا حسین انتظامی خبرهای مهمش را توئیت می‌کند؟ قرابت او که معاونت مطبوعاتی را برعهده داشته با سینما چیست و آیا اگر پستی سیاسی به او پیشنهاد شود از سازمان سینمایی خواهد رفت سؤالات خارج از متن سینما بود که در این نشست از رئیس سازمان سینمایی پرسیده شد. او درباره پاسخش به پیشنهاد پستی سیاسی گفت که تازه آمده و فعلاً در خدمت سینما هست، همچنین در خصوص اطلاع‌رسانی از طریق توئیت توضیح داد که «چون کسی آن سؤال‌ها را از من نپرسیده من هم توئیت می‌کنم.» انتظامی دلیل پذیرش پیشنهاد حضورش در سازمان سینمایی و قرابتش با این حوزه را با لبخند این گونه جواب داد: «یکی از دلایل طولانی شدن سرپرستی من رسیدن به دو پاسخ بود؛ اینکه من چقدر می‌توانم برای سینما کارایی داشته باشم و چقدر سینماگران من را می‌خواهند؟»
او در پاسخ به حضور مدیران در سایه و مشورت گرفتن از آنها هم گفت: «من در هر جا که بودم بشدت به استفاده از سرمایه‌های انسانی اصرار داشتم. ما نباید چرخ را از ابتدا اختراع کنیم، باید از حضور و دلسوزی مدیران سابق استفاده کنیم»
شفافیت یعنی پیش‌بینی‌پذیری
در بخش ابتدای این نشست حسین انتظامی در سخنانی کوتاه درباره سیاست‌های کلی این سازمان توضیحاتی ارائه کرد. او در این باره گفت: «انتشار برنامه سازمان سینمایی و مؤسسه‌های تابعه در این روزها صورت گرفته است. اصرار ما این است که وقتی سازمانی، برنامه‌ای را منتشر می‌کند باید طبق آن عمل کند چراکه این موضوع از رفتارهای دیگر جلوگیری می‌کند و انضباط ما را بیشتر می‌کند» او همچنین از حمایت از فعالیت سینماگران خارج از تهران به‌عنوان یکی از رویکردهای جدی نام برد. رئیس سازمان سینمایی بر شفافیت‌سازی به‌عنوان رویکرد اصلی مورد تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یاد کرد و گفت: «در شفافیت فقط منظور این نیست که تنها آمار یک جشنواره یا مؤسسات را مطرح کنیم. شفافیت یعنی پیش‌بینی پذیری. بر همین مبنا اصرار داریم که دستورالعمل‌ها را منتشر کنیم و افراد و مؤسسات بدانند که در صورت ارائه فیلمنامه‌ای، درخواستی و… رفتار ما چه خواهد بود و ما را به استناد آن مورد سؤال قرار بدهند.»

کلمات کلیدی

نشست خبری

رئیس سازمان سینمایی

توئیت‌های خبری

نظر شما