شناسهٔ خبر: 33015473 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

ترامپ: ایران هر وقت آماده باشد به ما زنگ می‌زند

رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه مدعی شد ایران هر وقت آماده باشد با او تماس خواهد گرفت.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس:«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه مدعی شد ایران هر وقت آماده باشد با او تماس خواهد گرفت. 

رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر نوشت: «رسانه‌های جعلی بیانیه‌ای نوعاً غلط منتشر کرده‌اند و بدون آنکه علم داشته باشند مدعی شده‌اند ایالات متحده به دنبال آغاز مذاکره با ایران است. این گزارش‌ها نادرست هستند.»

وی در توئیتی دیگر نوشت: «ایران اگر آماده باشد و اگر اصلاً چنین آمادگی‌ای داشته باشد با ما تماس خواهد گرفت. در ضمن، اقتصادشان همچنان رو به فروپاشی است-بسیار برای مردم ایران ناراحتم.»

مشخص نیست منظور ترامپ گزارش کدام رسانه بین‌المللی و احتمالاً آمریکایی است، اما در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره تلاش ترامپ برای دوری‌گزینی از درگیری نظامی با ایران و مذاکره با تهران در رسانه‌های مختلف منتشر شده است. 

به عنوان مثال، خبرگزاری رویترز چند روز پیش به نقل از یکی از مقام‌های دولت ترامپ که اشاره‌ای به نامش نشده بود مدعی شده مقام‌های آمریکایی منتظر تماس ایران پای تلفن نشسته‌اند. 

این مقام گفت: «ما کنار تلفن نشسته‌ایم؛ ولی هیچ پاسخی (تماسی) از سوی ایران در ارتباط با گفت‌وگوهای رو‌ در رو دریافت نکرده‌ایم».

ترامپ روز ۱۹ اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران کاخ سفید گفت دوست دارد که مقام‌های ایران با او تماس بگیرند. شبکه خبری سی‌ان‌ان یک روز بعد گزارش داد کاخ سفید شماره تماس ترامپ را در اختیار سفارت سوئیس قرار داده است. 

رئیس‌جمهور آمریکا گفته که به دنبال رسیدن به یک توافق هسته‌ای جدید با ایران است؛ این در حالی است که او اردیبهشت‌ماه سال گذشته به مشارکت آمریکا در توافق هسته‌ای برجام پایان داد و تحریم‌های هسته‌ای را علیه ایران از سر گرفت. 

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.

 

ترامپ: ایران هر وقت آماده باشد به ما زنگ می‌زند

«ایران » محور جلسه ویژه «مقام‌های ارشد دولت ترامپ» با قانون‌گذاران آمریکایی

مقام‌های ارشد دولت ترامپ از جمله وزیر خارجه و دفاع قصد دارند در جلسه‌ای قانون‌گذاران آمریکایی را در خصوص مسائل مرتبط با ایران توجیه کنند.
مقام‌های ارشد دولت آمریکا قرار است سه‌شنبه بعد از ظهر به وقت آمریکا جلسه‌ای ویژه را در «سنا» و «مجلس نمایندگان» این کشور درباره موضوع «ایران» برگزار کنند.

خبرگزاری «رویترز» دوشنبه شب به وقت تهران به نقل از مقام‌های کنگره آمریکا نوشت که این جلسه توجیهی به دنبال درخواست قانونگذاران آمریکایی برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تنش بین «آمریکا» و «ایران» برگزار می‌شود.

قرار است در این جلسه «مایک پامپئو» وزیر خارجه، «پاتریک شاناهان» وزیر دفاع موقت، «ژنرال جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و برخی مقام‌های اطلاعاتی که به نام‌ آن‌ها اشاره نشده و همچنین مشاوران کنگره شرکت ‌کنند.

این جلسه توجیهی درحالی فردا برگزار می‌شود که شمار زیادی از نماینده‌های کنگره آمریکا روز شنبه به دونالد ترامپ درباره تحریف واقعیت‌ها درباره ایران هشدار داده‌اند.

رویکرد کنونی دولت آمریکا تشدید تحریم‌ها و جنگ روانی برای اعمال فشار به ایران جهت انجام مذاکره جدید در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های ارشد ایران به صراحت اعلام کرده اند با واشنگتن مذاکره‌ای انجام نخواهد شد.

در همین حال برخی مقام‌های ارشد آمریکایی در چند روز گذشته به صراحت گفته‌اند که تقابل نظامی با ایران بی‌فایده است.

ترامپ: ایران هر وقت آماده باشد به ما زنگ می‌زند

پترائوس

 

«دیوید پترائوس» که پیشتر نیز رئیس «سازمان سیا» (سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا) بود، در گفت‌‌وگو با شبکه خبری «ای‌بی‌سی» گفت که ترامپ در پی آغاز جنگی دیگر در خاورمیانه نیست.

پترائوس در این گفت‌و‌گو ایران را «کشوری بزرگ» از حیث «وسعت» و «جمعیت» توصیف کرد.

 

نظر شما