شناسهٔ خبر: 33011475 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با حضور رییس جمهوری؛

2200 میلیارد تومان طرح توسعه منابع آب و خاک آذربایجان غربی افتتاح می شود

ارومیه- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: چهار طرح بزرگ توسعه منابع آب و خاک که با 2200 میلیارد تومان هزینه در این استان اجرا شده است، فردا/سه شنبه/ با حضور دکتر حسن روحانی به بهره برداری می رسد.

صاحب‌خبر -

کیومرث دانشجو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح ها شامل سد و شبکه های پایاب سد کرم آباد پلدشت، سد و شبکه آبیاری سیلوه پیرانشهر، سد انحرافی بویلاپوش خوی و سد و نیروگاه سردشت است.
وی اضافه کرد: در سفر رییس جمهوری طرح جامع کرم آباد که یکی از بزرگترین طرح های توسعه منابع آب و خاک وزارت نیرو به شمار می رود، با حجم سرمایه گذاری یکهزار و 400 میلیارد تومانی به بهره برداری می رسد.
وی بیان کرد: با اجرای این طرح سالانه 112 میلیون مترمکعب آب از محل آبگیر احداث شده در رودخانه ارس برداشت می شود تا آب مورد نیاز 19 هزار و 250 هکتار از شبکه آبیاری تامین شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: میزان اشتغال پیش بینی شده برای این طرح 25 هزار نفر است.
«دانشجو» با اشاره به حجم مخزن 54 میلون مترمکعبی سد مخزنی کرم آباد پلدشت، اظهار داشت: این طرح شامل هشت ایستگاه پمپاژ، خط لوله انتقال 21 کیلومتری، 2 واحد پست برق، 100 کیلومتر خط انتقال برق بوده و برای اجرای آن بیش از پنج میلیون و 500 هزار مترمکعب خاکریزی انجام شده است.
وی افزود: ارتفاع این سد 43 متر از بستر رودخانه و طول تاج آن 2 هزار و 400 متر است.
وی با اشاره به افتتاح سد و شبکه آبیاری سیلوه پیرانشهر نیز اضافه کرد: با افتتاح این سد آب مورد نیاز حدود 13 هزار هکتار زمین کشاورزی منطقه تامین می شود.
وی بیان کرد: این طرح شامل 22.5 کیلومتر کانال انتقال آب، یک رشته تونل به طول نزدیک به یک کیلومتر، 14 ایستگاه پمپاژ و 2 پست برق است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: سد مخزنی سیلوه در شمال غرب پیرانشهر که با هدف تامین آب شرب این شهرستان و برخی نیازهای زیست محیطی منطقه احداث شده، 79 متر ارتفاع دارد و طول تاج آن نیز 731 متر است.
«دانشجو» سد انحرافی بویلاپوش در جنوب غربی خوی را یکی دیگر از طرح های افتتاحی با حضور رییس جمهوری در آذربایجان غربی عنوان کرد و گفت: این سد بر روی رودخانه قطور خوی با هدف تنظیم و انتقال 51 میلیون مترمکعب آب اجرا شد.
وی اظهار داشت: این سد از نوع بتنی با سرریز دریچه دار به طول 30 متر و شامل سه دستگاه دریچه، 2 دهانه آبگیر و پنج واحد حوضچه رسوب گیر است.
وی افزود: در این طرح با احداث 20 کیلومتر کانال، امکان تامین آب 6 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه فراهم می شود.
وی با اشاره به اینکه سد مخزنی سردشت و نیروگاه برق آبی این منطقه یکی دیگر از طرح های افتتاحی در این سفر خواهد بود، اضافه کرد: این سد با هدف کنترل و تنظیم منابع آبی حوضه «گلاس» برای تولید انرژی برق آبی و تامین آب مورد نیاز هفت هزار و 800 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه و تامین آب شرب مردم شهرهای سردشت و ربط اجرا شد.
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان غربی بیان کرد: ارتفاع 12 متری از پی، طول تاج 280 متری، تونل آبرسانی چهار هزار و 400 متری برای انتقال آب به نیروگاه از جمله ویژگی های این سد به شمار می رود.
«دانشجو» اظهار داشت: نیروگاه سد سردشت با ظرفیت تولید سالانه 421 گیگاوات ساعت برق، زمینه افزایش تولید و صادرات انرژی را نیز فراهم می کند.
به گزارش ایرنا، دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران فردا/سه شنبه/ به منظور افتتاح 27 طرح عمرانی، خدماتی و زیربنایی با هزینه چهار هزار و 465 میلیارد تومانی به آذربایجان غربی سفر می کند.
2093/3072

نظر شما