شناسهٔ خبر: 33006292 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عضو کمیسیون بهداشت مجلس:

­ایران سرآمد عمل پیوند

ایران در زمینه انجام عمل پیوند در دنیا سرآمد است به طوری که در طول یک سال 600 عمل پیوند در یک مرکز انجام شده است

صاحب‌خبر -
­ایران سرآمد عمل پیوندبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، دکتر علی نوبخت صبح امروز در مراسم روز ملی اهدای عضو اظهار کرد: اولین عمل پیوند عضو در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام گرفت که امروزه این کار در کشور پیشرفت قالب ملاحظه ای داشته است.
وی ادامه داد: قبل از فتوای تاریخی حضرت امام خمینی 18 نفر از بیماران دیالیزی فوت کردند که با این فتوا جان بسیاری از بیماران تا به امروز نجات پیدا کرده است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: استاد فاضل در زمانی که متوجه شدند تصویب قانون اهدای عضو از فرد دچار مرگ مغزی مدت‌ها به طول می‌کشد این مسئله را به مقام معظم رهبری بازگو کردند که پس از مطرح شدن آن مسئله اهدای عضو از بیماران دچار مرگ مغزی به سرعت برطرف شد.
نوبخت ادامه داد: در سال 73 انجمن علمی پیوند عضو در کشور تشکیل شد و این انجمن کمک بزرگی در زمینه فرهنگ سازی اهدای عضو انجام داده است.
وی تاکید کرد: افرادی که اقدام به دریافت کارت اهدای عضو می‌کنند در بیشتر موارد بازماندگان اجازه اهدای عضو را می‌دهند .
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در تصادفات و سوانح ترافیکی تعداد 15 هزار نفر فوت می‌کنند که 6 هزار نفر دچار مرگ مغزی شده و 4 هزار نفر قابلیت اهدای عضو دارند.
نوبخت ادامه داد: در حال حاضر در حدود 4 میلیون کارت اهدای عضو در کشور صادر شده است و خوشبختانه واحد های فرآوری پیوند در ایران مانند کشورهای پیشرفته انجام می‌شود.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت : به برکت فتوای تاریخی حضرت امام خمینی ، جان هزاران بیمار با انجام دادن پیوند عضو در کشور نجات پیدا می‌کند.
 
لزوم ارتقای فرهنگ اهدای عضو در کشور
رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت گفت: فرهنگ اهدای عضو در کشور باید ارتقا پیدا کند.
مهدی شادنوش امروز درمراسم روز ملی اهدای عضو که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: پیوند در ایران همگام با کشورهای پیشرفته انجام می شود و کار پیوند با فعالیت های فرا بخشی ارتش و سازمان اورژانس باعث می شود تا عضوی دفن نشود.
وی افزود: امیدوارم این سنت با فرهنگ سازی خوب، ارتقا پیدا کند و فرهنگ اشاعه اهدای عضو در کشور بهتر شود.
 
بیش از ۹۰ درصد از پیوندها از طریق اهدای عضو انجام می شود
معاون درمان وزارت بهداشت گفت : درحال حاضر بیش از ۹۰ درصد از پیوندها از طریق اهدای عضو انجام می شود که در برخی از مراکز این نسبت ۶۰ به ۴۰ است.
قاسم جان بابایی صبح امروز درمراسم روز ملی اهدای عضو که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: پیوند، بیماری های لاعلاج را به بیماری های درمان پذیر تبدیل کرده است و خوشبختانه در سال های اخیر روند روبه رشدی در زمینه پیوند های مغز و استخوان کبد و قلب داشته ایم و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از پیوندها از طریق اهدای عضو انجام می شود که در برخی از مراکز این نسبت ۶۰ به ۴۰ است.
وی افزود: ما با آمارهای دنیا کمی فاصله داریم به طوریکه «پی ام پی» ( تعداد اهدای عضو به ازای یک میلیون نفر ) دنیا ۴۰ است اما متوسط کشور در حدود ۱۱ است.
جان بابایی ادامه داد: توقعات به جایی مردم از ما دارند و امروزه خوشبختانه ۹۰ درصد از افرادی که دچار سیروز کبدی هستند از طریق پیوند درمان می شود.
وی افزود: درحال حاضر ۳۰ هزار نفر دیالیز در کشور می شوند و در حدود ۱۰ هزار نفر نامزد پیوند در کشور وجود دارد و امروزه عمل پیوند کلیه هزینه اش یک هفتم دیالیز در کشور است.
جان بابایی تاکید کرد: فرد دهنده مغز و استخوان هیچ عوارضی پیدا نمی کند و من امیدوارم این عقب ماندگی در حوزه مغز و استخوان توسط سازمان های مختلف مردمی جبران شود .
وی گفت: مقداری از بودجه طرح تحول به سمت انجام پیوند منتقل می شود و من امیدوارم این کار رشد بیشتری پیدا کند.
 
8 هزار پیوند عضو در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از انجام 8 هزار پیوند عضو در 5 بیمارستان این دانشگاه خبر داد.
دکتر محمد آقاجانی در جشن شفا که امروز به مناسبت روز ملی اهدای عضو برگزار شد گفت: سالانه 2 هزار نفر اهدا کننده عضو در بیمارستان های زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی داریم که 5 هزار عضو پیوندی برای بیماران نیازمند آماده می شود.
وی افزود: میانگین کشوری اهدای عضو به ازای هر یک میلیون نفر 11 است اما در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این عدد 32 اهدا کننده عضو به ازای هر یک میلیون نفر است.
دکتر آقاجانی گفت: حدود 30 هزار نفر در فهرست پیوند عضو قرار دارند که روزانه 12 بیمار به سبب نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهند .
وی افزود: روزانه 10 نفر به نوبت بیماران نیازمند پیوند عضو اضافه می شود.
دکتر آقاجانی افزود: سالانه 4 هزار نفر از افرادی که مرگ مغزی شده اند شرایط اهدای عضو را دارند اما متأسفانه تنها هزار بیمار اهدای عضو می کنند و سه چهارم اعضای قابل پیوند به خاک سپرده می شود.
آقاجانی افزود: فرهنگ سازی در جامعه با همکاری رسانه ها و چهره های هنری و فرهنگی و ورزشی به منظور موافقت خانواده ها با اهدای عضو بیماران مرگ مغزی شان ضروری است.
­رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر لزوم پوشش گسترده تر بیمه ای برای بیماران پیوند عضو تأکید کرد و گفت: باید روند بیمه ای که در دولت یازدهم آغاز شد گسترده تر شود.

نظر شما