شناسهٔ خبر: 33006259 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

باد در اروپا به پرچم تزار می‌وزد

در آستانه انتخابات پارلمان اروپا 2 خبر می‌تواند سرنوشت انتخابات را رقم بزند انتشار ویدئویی از رهبر یک حزب راستگرای اتریشی و دیگری حمایت صریح رهبران راستگرای اروپا از روسیه.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، تصور کنید آنگلا مرکل صدراعظم آلمان یا امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه یعنی دژهای اصلی اتحادیه اروپایی هستید و یک هفته دیگر (5 خرداد) قرار است در کشور شما و 27 کشور دیگر اتحادیه، انتخابات پارلمان اروپا برگزار شود. همه‌چیز تقریبا رو به راه است اما یک نگرانی بزرگ وجود دارد و آن جریانی است که در غرب از آن به «راست افراطی» یاد می‌شود. برخلاف شما که به دنبال حفظ ساختار اروپا هستید، راست‌ها به دلیل بحران مهاجرت و تروریسم، دلخوشی از اتحادیه اروپایی ندارند و می‌خواهند با کسب حداقل یک‌سوم پارلمان اروپا، سیاست‌های خود را اجرا کنند. به این وضعیت، این را هم اضافه کنید که جریان‌های راستی با اصلی‌ترین دشمن‌تان یعنی روسیه نیز ارتباط دارند و در آستانه انتخابات بدون هیچ‌ترسی از مسکو دفاع می‌کنند و حتی وعده می‌دهند «اگر ائتلاف راستگرای اتحادیه اروپا در انتخابات پارلمانی پیشرو به قدرت برسد، ممکن است اتحادیه اروپا موضعش را درباره‌ تحریم‌های روسیه را تغییر دهد.»
 
شما فرصت چندانی برای نجات جان اتحادیه اروپایی از یک سو و کشورهای اروپایی از دامان ولادیمیر پوتین ندارید. در چنین وضعیتی آیا جز ابزار رسانه و هشدار به سیاستمداران راه دیگری پیش رو دارید؟ حال اگر شما فیلمی قدیمی در اختیار داشته باشید که بتواند در رویگردانی از جریان رقیب به شما کمک کند، آن را مخفی می‌کنید؟ به‌طور حتم خیر. پس نباید انتظار داشت در اصلی‌ترین رقابت برای سرنوشت اتحادیه اروپا، رهبران اروپایی از انتشار یک ویدئوی قدیمی که با آن هم روسیه و هم راست‌های افراطی هدف قرار می‌گیرند، چشم بپوشند. ویدئو مربوط به جولای 2017 (تیر 96) چند ماه پیش از انتخابات پارلمانی اتریش است. در این ویدئو که به صورت مخفیانه ضبط شده است، اشتراخه، معاون صدراعظم اتریش و رهبر حزب راستگرای آزادی، از زن تاجری که گفته می‌شود روسی است، تقاضای کمک مالی می‌کند. اشتراخه در این ویدئو به این تاجر روس وعده می‌دهد که در صورت خریداری سهام یک روزنامه منتقد دولت و تغییر سردبیری او به نفع حزب اشتراخه، حاضر است قراردادهای دولتی را به این سرمایه‌گذار روس بدهد. این ویدئوی قدیمی روز جمعه در فاصله کمتر از 10 روز تا انتخابات حساس پارلمان اروپا منتشر شد. نکته قابل تامل این است که این ویدئو توسط دو رسانه‌ «اشپیگل» و «زود دویچه» که از مخالفان سرسخت راست‌های جدید (افراطی) به شمار می‌‌روند، منتشر شده است.

انتشار این ویدئو باعث شد اشتراخه از معاونت صدراعظم اتریش استعفا دهد؛ مردم در تجمع اعتراضی، خواهان پایان دولت ائتلافی شوند و سباستین کورتز صدراعظم نیز اعلام انتخابات زودهنگام کند. البته مساله به اینجا ختم نشد و آلمان که رسانه‌هایش محور این افشاگری بودند، کورتز را هدف انتقاد قرار داد. «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در گفت‌و‌گو با نشریه آلمانی «بیلدام‌زونتاگ» به‌شدت از «سباستین کورتز» صدراعظم این کشور که با راستگرایان افراطی تشکیل ائتلاف داده است، انتقاد کرد: «راستگرایان پوپولیست، دشمن آزادی هستند همکاری با آنها، اقدامی غیرمسئولانه است. ما باید به اندازه کافی و به‌روشنی اقدام کنیم تا پوپولیست‌های راستگرا در اروپا تغذیه نشوند.»

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در یک سخنرانی در شهر «زاگرب» بدون اشاره به ماجرای ویدئوی منتشر شده، راست‌ها را هدف قرار داد و گفت: «ما با جریاناتی مواجه هستیم... که می‌خواهند ارزش‌های ما در اروپا را نابود کنند و باید قاطعانه در برابر آنها بایستیم. (اتحادیه) اروپا پروژه‌ای بر مبنای صلح، آزادی و موفقیت است. ملی‌گرایی دشمن پروژه اروپایی است.»

 استعفا به بهانه قبض قدرت

برای کسانی که اطلاع چندانی از ساختار قدرت در اتریش ندارند، اقدام سباستین کورتز، صدراعظم اتریش برای برگزاری انتخابات زودهنگام و سقوط دولت نمایش دموکراسی تلقی می‌شود، اما در پشت این نمایش دموکراسی، چیز دیگری نهفته است. کورتز با رسوایی بزرگ اشتراخه معاونش که رهبر حزب راستگرای آزادی است، بازی قدرت را به راه انداخته است. حزب او (حزب مردمی اتریش ÖVP) سال 2017 نتوانست بیش از ۳۱درصد آرا را کسب کند. بر همین اساس ناچار شد برای تشکیل دولت با حزب راستگرای افراطی آزادی (FPÖ) که 26درصد از کرسی‌های پارلمان را به دست آورده بود، ائتلاف کند. حالا با افشای این ویدئو و اعتراض مردمی به حزب آزادی، کورتز بازی هوشمندانه‌ای را برای تصاحب قدرت آغاز کرد. او در دو روز گذشته تلاش کرده خود را منتقد این حزب نشان دهد و بگوید: «اگرچه از اظهار علنی این موارد پرهیز می‌کردم اما در مواقعی هضم آنها واقعا برایم دشوار بود.» کورتز با اعلام برگزاری زودهنگام انتخابات و در شرایطی که افکار عمومی به‌شدت از اظهارات رهبر حزب راستگرای آزادی برآشفته است، انتخابات برگزار خواهد کرد تا با کسب کرسی بیشتر در پارلمان، دیگر نیاز به تشکیل ائتلاف با جریانی نداشته باشد.

 آغوش ملی‌گرایان برای روس‌ها

در جنوب اروپا وضعیت با غرب و مرکز آن تفاوت‌های جدی دارد. متئو سالوینی، معاون راستگرای نخست‌وزیر و وزیر کشور ایتالیا، راهپیمایی گسترده‌ای در میلان با حضور اعضا و طرفداران احزاب راستگرای فرانسه، هلند، آلمان، بلغارستان، اسلواکی، چک، استونی، بلژیک و دانمارک، فنلاند و اتریش برگزار کرد. این احزاب راستگرا در آستانه انتخابات پارلمان اروپا، ائتلافی با عنوان اتحاد مردم و ملت‌های اروپا برای تغییر توازن قوا در ساختار قانونی اتحادیه اروپا ایجاد کرده‌اند.

 در این راهپیمایی سالوینی و ماریو لوپن صراحتا از روسیه دفاع کردند و از احتمال تغییر در موضع اتحادیه اروپا با قدرت گرفتن راستگراها گفتند. به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، متئو سالوینی گفته است که «اگر ائتلاف راستگرای اتحادیه اروپا در انتخابات پارلمانی پیشرو به قدرت برسد، ممکن است اتحادیه اروپا موضعش را درباره‌ تحریم‌های روسیه تغییر دهد.» او گفته است: «تمام مردم نجیب اروپا بر لزوم لغو تحریم‌ها توافق دارند. من بر این باورم که ما نیاز به تحریم نداریم. این باور در میان همه مردم نجیب اروپا برقرار است.»

مارین لوپن، رهبر حزب تجمع ملی فرانسه نیز در گفت‌وگو با اسپوتنیک گفته که اروپا نباید در قبال روسیه رویکردی خصمانه داشته باشد. او تاکید کرده عادی‌سازی روابط با روسیه به نفع اروپاست.

وی در جریان یک راهپیمایی گسترده که از سوی حزب جناح راستی «لگا» در میلان، ایتالیا و پیش از برگزاری انتخابات اروپایی در ۲۳ تا ۲۶ ماه می برگزار شد، گفت: «بر این باورم که عادی‌سازی روابط بین اروپا و روسیه به نفع دوطرف است. ما اروپایی‌ها برای داشتن موضعی خصمانه در قبال روسیه دلیلی نداریم و امیدواریم که روابط بین کشورهای اروپایی و روسیه عادی شود چون پرواضح است که این به نفع کشورهای اروپایی و همچنین روسیه است.»

 نظرسنجی‌های امیدوارکننده برای راست‌ها

نتایج آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اتحاد احزاب راست‌افراطی اروپا با محوریت لگانور خواهد توانست در پارلمان آینده اروپا چهارمین فراکسیون قدرتمند را تشکیل دهد. این در حالی است که مارین لوپن اعلام کرده که احتمال پیوستن حزب فیدش مجارستان به رهبری ویکتور اوربان، نخست وزیر این کشور به اتحاد احزاب راست افراطی وجود دارد.

به گزارش یورونیوز، ویکتور اوربان به‌طور علنی از مواضع متئو سالوینی حمایت کرده است. وی وعده داده است که پس از انتخابات پارلمان اروپا با وزیر کشور ایتالیا همکاری خواهد کرد.

اغلب احزاب راست افراطی اروپا با یکدیگر بر سر مقابله با ورود پناهجویان، تضعیف قدرت اتحادیه اروپا و تقویت دولت‌های مرکزی و اسلام‌ستیزی تفاهم دارند. بنا به نظرسنجی‌های انجام شده حزب لگانور به رهبری سالوینی در ایتالیا در رای‌گیری هفته آینده بیشترین رای در میان احزاب ایتالیا کسب خواهد کرد. به این ترتیب این حزب احتمالا به بزرگ‌ترین حزب ایتالیا در پارلمان آینده اروپا تبدیل خواهد شد. این خبر با توجه به مواضع نرم راست‌ها در برابر روسیه، خبر خوبی برای این کشور و رئیس‌جمهور آن است.

 

* نویسنده : صادق امامی دبیر گروه بین‌الملل

برچسب‌ها:

نظر شما