شناسهٔ خبر: 33005669 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

گوشت قرمز 10 هزار تومان ارزان شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- معاون توليدات دامي وزارت جهاد کشاورزي گفت: هر سال 80 تا 150 هزار تن گوشت قرمز وارد مي شود و در پي کاهش قيمت دام زنده، نرخ گوشت قرمز نسبت به قبل از عيد 10 هزارتومان کاهش يافته است.

«مرتضي رضايي» روز دوشنبه در حاشيه مراسم روز جهاني زنبور عسل که در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزي برگزار شده بود، در جمع خبرنگاران در خصوص اينکه با وجود تامين بودن بازار از محصولات پروتئيني، چرا همچنان قيمت ها بالاست گفت: مسئوليت قيمت گذاري محصولات پروتئيني برعهده وزارت جهاد کشاورزي نيست اما به طور قطع بازار اين محصولات تامين است و هيچ کمبودي در اين زمينه نداريم.
وي اظهارداشت: کمبود زماني رخ مي دهد که محصولات پروتئيني در فروشگاه ها موجود نباشد، در حالي که اکنون در برخي محصولات مثل گوشت مرغ و تخم مرغ با مازاد توليد مواجه ايم.
به گفته وي، قيمت مصوب گوشت مرغ 11 هزار و 500 تومان است و اکنون در برخي روزها در ميدان بهمن به کمتر از 9 هزارتومان نيز مي رسد، بنابراين فاصله قيمت عمده فروشي تا خرده فروشي باعث ضربه زدن به توليد و مصرف کننده مي شود.
وي اضافه کرد: در برخي موارد نيز مردم در شرايط هيجاني قرار مي گيرند همانند شب عيد که هر چقدر گوشت قرمز و مرغ به بازار تزريق مي شد باز هم احساس کمبود وجود داشت در حالي که اين گونه نبود زيرا طبق آمارها ميانگين سرانه مصرف در مورد گوشت مرغ حدود 27 کيلوگرم و گوشت قرمز نزديک 12 کيلوگرم است.
رضايي افزود: با وجود اينکه ما با مازاد توليد گوشت مرغ و تخم مرغ مواجه ايم و در اين زمينه کمبودي نداريم بايد بازارهاي صادراتي براي مازاد توليد فعال شود. در برخي از سالها تخم مرغ در حد 80 هزارتن در سال صادر مي شد که افتخاري براي صنعت طيور و کشور بوده است.
وي گفت: اما برعکس آن در گوشت قرمز با توجه به شرايط توليد داخل سالانه نزديک به 80 تا 150 هزارتن واردات انجام مي دهيم.
وي افزود: بحث عرضه و تقاضا و قيمت سه موضوع متفاوتند که گاهي هيجانات بازار نيز بر آنها موثر است به طوري که اکنون در پي کاهش قيمت دام زنده، نرخ گوشت قرمز نسبت به قبل از عيد 10 هزارتومان کاهش يافته است.
*800 هزارتن کنجاله سويا امسال توزيع شد
رضايي در پاسخ به ايرنا درباره اينکه توليدکنندگان از تاخير در عرضه نهاده هاي دام و طيور با نرخ هاي مصوب شاکي هستند افزود: نهاده هاي مورد نياز صنعت دام و طيور تامين شده است و کمبودي نداريم و از ابتداي سال تاکنون 800هزارتن کنجاله سويا بين توليدکنندگان توزيع شده است.
وي گفت: اکنون کنجاله سويا و ذرت مورد نياز صنعت طيور به مقدار کافي وارد و توزيع شده است اما به خاطر برخي مشکلات از لحاظ واريز پول و حمل بار مي تواند دچار کم و کسري شود.
وي اظهارداشت: وظيفه دولت خريد و توزيع نهاده هاي دامي نيست بلکه به عنوان حاکميت تنها وظيفه نظارت بر توزيع را برعهده دارد و در واقع نهاده ها توسط بخش خصوصي وارد مي شود که با توجه به گرفتاري که قبل از عيد پيش آمد و برخي توليدکنندگان در تامين نهاده ها گرفتار شدند، وزارت جهاد کشاورزي با کمک ادارات کل در استان ها و تشکل ها توزيع و نظارت بر توزيع نهاده هاي دامي را برعهده گرفت و مشکل حل شد و اکنون آرامش در اين بازار حاکم است.
وي اضافه کرد: فقط ممکن است به طور موردي مرغداري ها دچار مشکل در تامين نهاده ها باشند که مي توانند اطلاع رساني کنند تا در اسرع وقت اين مشکل پيگيري و حل شود.
* برخورد قاطع دولت با واردکنندگاني که نهاده را به بازار عرضه نمي کنند
معاون توليدات دامي وزارت جهاد کشاورزي درباره اينکه بازار نهاده ها در دست يک نفر است که اين رانت باعث شده که توليدکنندگان را تهديد کند که پول و نهادهايشان را نمي دهد گفت: در نظام توزيع به هيچ عنوان نهاده وارداتي در دست واردکنندگان نيست يعني پس از ورود محصول به داخل کشور، توزيع کنجاله سويا و ذرت با نظارت دولت و کمک تشکل ها، بهره برداران و سازمان جهاد کشاورزي استان ها انجام مي شود به طور مثال به ازاي هر قطعه مرغ گوشتي 1600 گرم کنجاله سويا به توليدکنندگان تخصيص داده مي شود.
رضايي تصريح کرد: در نتيجه، اينکه وارد کنندگان بتوانند محدوديتي در عرضه يا اعمال نظر و خط قرمز و سياهي براي توليدکنندگان يا شرکتي بکشند، درست نيست.
وي ادامه داد: سالانه نزديک 3.5 ميليون تن کنجاله سويا وارد کشور مي شود، اينکه شرکتي يا شخصي بازار را ملتهب کند و نهاده ها را نفروشد، ممکن نيست حال اگر موردي هم باشد به طور حتم با متخلفان برخورد مي شود.
* آزادسازي صادرات جوجه يک روزه موجب افزايش قيمت ها نمي شود
معاون توليدات دامي وزارت جهاد کشاورزي درباره اينکه از سرگيري صادرات جوجه يک روزه موجب افزايش قيمت مرغ و تخم مرغ مي شود گفت: جوجه يک روزه مرغ گوشتي و تخمگذار حاصل توليد گله هاي مرغ مادر است بنابراين اگر توليد بيش از حد افزايش يابد با افت قيمت مواجه مي شويم و اکنون توليدکنندگان جوجه يک روزه با پايين آمدن قيمت اين محصول مواجه اند. ادامه اين روند و غير اقتصادي شدن توليد مي تواند در دراز مدت باعث حذف گله هاي توليدي شود.
رضايي گفت: آزادسازي صادرات جوجه يک روزه به شکل محدود خواهد بود زيرا توليد سالانه 130 ميليون قطعه در سال است و فقط بين يک تا دو ميليون قطعه صادر مي شود.
وي اضافه کرد: توليد جوجه يک روزه يکنواخت نيست و بستگي به پيک مصرف دارد اما در مواردي اتفاق مي افتد که عرضه و تقاضا با يکديدگر همخواني ندارد بنابراين بايد راه هاي صادراتي باز باشد که اگر توليد و عرضه بيش از تقاضا باشد بتوانند مازاد توليد را صادر کنند که به ضرر توليدکنندگان و حتي مصرف کنندگان نشود.
اقتصام *9186 * 3063
انتهاي پيام /*

نظر شما