شناسهٔ خبر: 33002716 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

استاندار قزوین

جمعیت شناسی مهم‌ترین مساله جامعه+ فیلم

استاندار قزوین : جمعیت شناسی مهم ترین مساله جامعه است و برای تدوین و اجرای هر برنامه ای لازم است .

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین, عبدالمحمد زاهدی در "همایش پنجره جمعیتی فرصت پیشرفت" گفت: باید در کنار مساله جمعیت شناسی مهم‌ترین مساله جامعه جمعیت شناسی به جامعه شناسی و روانشناسی نیز بپردازیم و ترکیب و بافت جمعیت را بشناسیم تا در برنامه ریزی ها در نظر گرفته شود.
وی افزود: نباید صرفا به تهیه آمار بسنده کرد بلکه آمار باید هدفمند و تاثیر گذار باشد و  حتی برای امنیت ملی هم باید جمعیت را دقیق بشناسیم .
استاندار گفت: قزوین ظرفیت پذیرش اقوام مختلف را دارد و لازم است حتی شناخت خصوصیات ژنتیک را داشته باشیم.
مدیر کل ثبت احوال استان قزوین هم گفت: ۷۰ درصد مردم قزوین نیروی کار هستند و می توانند تولید کننده باشند.
به گفته وفایی؛ کشور به سمت پیری پیش می رود و باید برای تکریم سالمندان فرهنگ سازی و زیر ساخت های شهری و روستایی را برای این گروه فراهم کنیم .
معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین بیان کرد : جمعیت استان در سال 95 , یک میلیون و ۲۷۳ هزار نفر بوده است که ۵۶۰ هزار نفر از این جمعیت در شهرستان قزوین ساکن هستند .
حیاتی افزود : نرخ باسوادی در شهرستان قزوین ۸۹ درصد است.
وی گفت : متراکم ترین جمعیت در شهرستان البرز است که مهاجر پذیر بوده و بالاترین نرخ سواد را دارد.
معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی؛ شهرستان آبیک را نیز مهاجر پذیر خواند و گفت: اما چهار شهرستان دیگر مهاجر فرست هستند  .
حیاتی با اشاره به کاهش ازدواج و طلاق در استان اضافه کرد: در شهرستان آوج دفتر طلاق وجود ندارد .
شهلا کاظمی پور جمعیت شناس و مهمان ویژه همایش گفت: اساس توسعه  هر کشور آمار آن کشور است و آمارها  به ما نشان می دهد با ابلاغ و دستور العمل نمی توانیم باروری را بالا ببریم بلکه باید با سیاست های درست این کار انجام شود .
کاظمی پور اضافه کرد: جمعیت در معرض ازدواج ما کم و  سن ازدواج در ایران افزایش پیدا کرده و دولت باید سیاست سالم سازی جامعه را قبل از تولد نوزاد با حمایت خانواده انجام دهد .
وی ادامه داد:  7 درصد جمعیت کشور سالخورده هستند و پیش بینی می شود سال ۱۴۲۵ تقریبا ۲۰ درصد جمعیت سالخورده باشند. 
به گفته این پژوهشگر؛ شرایط اقتصادی اولین تاثیرش را روی خانواده ها می گذارد و از علل کاهش جمعیت است .
کاظمی پور بیان کرد: بخشی از کاهش جمعیت ناشی از افزایش مرگ و میر است و از سال ۹۰ به خاطر افزایش جمعیت سالخورده افزایش مرگ و میر داشته ایم.
وی افزود : ما باید جلوی مرگ و میر جوانان را بگیریم زیرا تصادف و اعتیاد بیشترین عامل حذف جمعیت جوان است. 
این پژوهشگر؛ با انتقاد از نبود مدیریت در جا به جایی های جمعیتی گفت: معمولا نیروی مهاجرت کننده نیروی کارآمد است و نیروی پذیرش شده کارآمدی کمتری دارد و این جا به جایی باعث برهم خوردن ترکیب جمعیتی می شود . 
 
<div id="video-display-embed-code_3526199"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2430938/3526199?width=565&height=316"></script></div>

نظر شما