شناسهٔ خبر: 33001525 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سفیر آمریکا در چین برای اولین بار به تبت می‌رود

در شرایط بالا گرفتن تنش‌های اقتصادی و تجاری بین آمریکا و چین، سفیر آمریکا در پکن قصد دارد برای اولین بار از سال 2015 به منطقه تبت سفر کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به‌دنبال تشدید تنش میان واشنگتن و پکن، «تری برنستد» سفیر آمریکا در چین، این هفته برای اولین بار از سال ۲۰۱۵، به منطقه «تبت» سفر می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این سفر به‌دنبال تصویب قانونی توسط آمریکا در ماه دسامبر سال گذشته میلادی رخ می‌دهد که از اعطای ویزا به مقامات چینی متهم به اعمال سیاست‌های محدود‌کننده دسترسی خارجی‌ها به تبت، خودداری کند. چین تصویب این قانون را محکوم کرده است.

سخنگوی سفارت آمریکا از طریق پست الکترونیک خود اعلام کرد: «این دیدار فرصتی برای سفیر آمریکا جهت برقراری ارتباط با رهبران محلی درخصوص ابراز نگرانی درباره محدودیت‌های اعمال شده بر روی آزادی ادیان و حفظ فرهنگ و زبان تبتی است».

سفر برانستد به «چینگهای» و نواحی اطراف تبت از ۱۹ می آغاز شده و تا ۲۵ می ادامه دارد و شامل دیدارهای رسمی و دیدار از اماکن فرهنگی و مذهبی خواهد بود».

ماه دسامبر سال گذشته میلادی، چین بابت تصویب قانون دسترسی متقابل به تبت، واشنگتن را مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد که «به شدت مخالف» این قانون در قبال امور داخلی چین است و آن را خطری نامید که موجب «آسیب جدی» به روابط دو کشور می‌شود.

دولت آمریکا از اواخر سال جاری میلادی توقف صدور ویزا را شروع می‌کند. این اقدام در حالی رخ می‌دهد که تنش اقتصادی میان چین و آمریکا افزایش یافته است.

روز جمعه طرف چینی اعلام کرد تا زمانی که واشنگتن رویه خود را تغییر ندهد، ادامه مذاکرات اقتصادی بی‌معنی خواهد بود.

تبت از سال ۱۹۵۰ طی آن‌چه چین «آزادسازی مسالمت‌آمیز» عنوان کرد، تحت حاکمیت چین درآمد.

انتهای پیام/

نظر شما