شناسهٔ خبر: 32997835 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به مناسبت عید مقاومت و آزادسازی جنوب لبنان؛

جلوه های مقاومت در روضه الشهیدین بیروت

بیروت- ایرنا- منطقه الغبیری بیروت پایتخت لبنان دارای دو محل و مکان خاص و منحصر بفرد است که در بین مردم لبنان به نام روضه الشهیدین شناخته می شود.

صاحب‌خبر -

این دو مکان مزار شهدای لبنانی در جریان درگیری های گروه های مقاومت در سال های گذشته و اخیر با رژیم صیهونیستی و گروه های تروریستی تکفیری همچون داعش در سوریه و مناطق مرزی لبنان است.
تشکیل اولین هسته های مقاومت در لبنان در سال 1982 که امروز به نام جنبش حزب الله شهره یافته و زبانزد خاص و عام در لبنان به عنوان تنها راه رهایی از اشغال این کشور قلمداد می شود، موجب شد تا مسوولان لبنانی برای نکوداشت شهدای آن محلی را در جنوب بیروت و در کنار یک قبرستان قدیمی به نام روضه الشهدا اختصاص دهند.
در این محل که در ابعادی حدود 20 متر در 20 متر است شمار زیادی از شهدای مقاومت و برخی از شهدای بنام آن و فرماندهان مقاومت مانند حاج عماد مغنیه، مادر و فرزند وی، مصطفی بدرالدین معروف به سید ذوالفقار به خاک سپرده شده اند و اکنون به عنوان یکی از مراکز فرهنگی شهر بیروت محسوب می شود.
با حضور در این مکان می توان صحنه های جالبی از فرهنگ مقاومت و جایگاه آن را در لبنان نظاره کرد و پی برد که چرا وقتی با هر لبنانی اعم از مسلمان و مسیحی، شیعه و سنی صحبت می کنی تنها راه آزادی مابقی مناطق اشغالی لبنان را مقاومت معرفی می کند.
در گوشه های روضه الشهدای اول و دوم می توان جوانان و خانواده هایی را یافت که در حال نجوا با فرزندان و یا دوستان و برادران خود هستند که بر اساس آیات قرآنی نه مرده بلکه زنده اند.
برخی از مادران شهدا همراه با دیگر اعضای خانواده با حضور در این محل ها ضمن روشن کردن شمع و قراردادن گل و گلدان و تمیز کردن سنگ قبر برای ساعت ها در این محل حضور می یابند و برخی صحنه های دیدنی را خلق می کنند.
حضور بلند مدت خانواده های شهدا و دوستان و بستگان آنان موجب شده ا در محل هر دو روضه صندلی های پلاستیکی مختلفی وجود داشته باشد تا افراد هنگام حضور بتوانند با فراغ بال به خواندن زیارتنامه، قرآن و تلاوت ادعیه مختلف یا اذکار بپردازند.
در همین حال در بالای هر قبر شهیدی محلی مانند صندوقچه قرار دارد که وسایل مورد نیاز مانند شمع و دستمال و نظایر آن از سوی خانواده ها قرار می گیرد تا به هنگام حضور بتوانند نسبت به گردگیری قبور عزیزان خود اقدام کنند.
در بین قبور و قفسه های موجود در این محل نیز قرآن مجید و کتب ادعیه مختلفی به تعداد زیاد هم وجود دارد که بتوان هنگام حضور زایران از آنان استفاده شود.
در همین حال از این محل برای برگزاری برنامه های فرهنگی در مناسبت های مختلف نظیر محرم، اربعین و یادبود شهدا نیز استفاده می شود و لوازم و اسباب آن نیز مانند تریبون و فضای باز برای اجتماع و سخنرانی فراهم است.
در بین قبور شهدای روضه الشهیدین وقتی گام برمی داری اولین موضوعی که هنگام رویت عکس شهدا به چشم می خورد سن پایین آنان و میانگین سنی شهدا است که تقریبا 20 سال و برخی از آنان نیز با سن بالا هستند که مسوولیت هایی را مانند فرماندهی داشته اند و یا این که پدر و پسر می باشند که در کنار یکدیگر دفن شده اند.
برخی از شهدای مدفون در روضه الشهیدین نیز گمنام هستند و در کنار برخی از عکس های آنها نیز تصاویری از پدر و یا مادر مرحومشان و یا برخی فرزندان شهدا که در قید حیات هستند ، نصب شده است.
در تصاویر نصب شده در بالای قبور شهدا نیز آنان را با سربندهای مختلفی نظیر کلنا عباسک یا زینب (س)، یا زهرا (س) و یا ابا عبدالله (ع) به چشم می خورد که گویای آن است که این بخش از شهدا مربوط به مدافعان حرم هستند.
در همین حال برخی درختچه ها در این محل وجود دارد که با نصب لامپ های رنگی مزین شده و نام شهدا بر روی مقوایی ذکر و مانند میوه و ثمره آن به شاخه های آنها وصل شده و جلوه خاصی به این محل بخشیده است.
افزایش شهدای مقاومت در سال های اخیر به خاطر درگیری های حزب الله در مناطق مرزی لبنان و سوریه مانند عملیات عرسال در سال 2017 در مناطق مرزی شرق لبنان با غرب سوریه و حضور برخی اعضای حزب الله در این کشور به عنوان مدافع حرم موجب شده تا در نزدیکی روضه الشهدای اول محل دیگری به عنوان روضه الشهدای دوم با همین حال و هوا ایجاد شود و به همین خاطر نام آنها در لبنان به عنوان روضه الشهیدین معروف است.
در این محل نیز برخی شهدای شاخص حزب الله مانند سمیر قنطار معروف به سردار اسرا با 23 سال زندان در فلسطین اشغالی وجود دارد.
وی سال 1394 در جریان بمباران منطقه جرمانا در حومه دمشق پایتخت سوریه از سوی جنگنده - بمب افکن های دشمن صهیونیستی به شهادت رسید.
روضه الشهدای دوم نیز جلوه هایی مانند روضه الشهدای اول دارد و در این محل نیز خانواده هایی با حضور بر سر مزار عزیزان شهید خود برای ساعت ها در این محل حضور می یابند و هستند در میان برخی قبور که می توان مادر تنهایی را یافت که در حال نجوا و زمزمه با فرزند شهید خود است و یا کودکان شهدایی که با حضور در این محل یاد و نام پدران شهید خود را که در راه دفاع از حرم اهل بیت (ع) و یا آزادی سرزمین خود در برابر دشمن صهیونیست ایستادند، گرامی می دارند.
سخن آخر این که آزادی مناطق اشغالی لبنان و برقراری ثبات و امنیت آن در سال های اخیر در گرو شهدایی بوده اند که جان خود را در این را فدا کرده و موجب شده اند که دشمن صهیونیست دیگر بار جرات نگاه چپ به این سرزمین نداشته باشد.
و اگر این روزها لبنانی ها در آستانه روز 25 مه (5 خرداد 1398) و تکاپو برای برگزاری عید مقاومت و آزادسازی جنوب لبنان هستند همه اینها در سایه خون جوانانی بوده است که برای مقابله و ایستادگی در برابر دشمنی که فقط زبان زور می فهمد، ریخته شده است تا دیگر هموطنان خود در امنیت و آرامش زندگی کنند.
بی دلیل نیست که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان همواره در سخنرانی های خود به مناسبت های مختلف بارها تاکید کرده است که رژیم صهیونیستی جرات حمله به لبنان را ندارد و در صورت هرگونه اقدامی نظامیان آن را در برابر صفحه های تلویزیون نابود می کنیم و همه اینها در سایه ایثار ، فداکاری و جانبازی شهدایی بوده که جانشان را فدا کردند.
اکنون گروه های فلسطینی نیز با تاسی از دستاوردهای مقاومت در لبنان در برابر اسراییل صف آرایی کرده و موجب شده اند تا رژیم صهیونیستی از همه سو در محاصره نیروهای مقاومت قرار گیرد و آنها به دنبال آن هستند تا مانند لبنان نفس اسراییل را در سرزمین خود به شماره بیندازند.
از داود پورصحت
خاورم*1436*1275

برچسب‌ها:

نظر شما