شناسهٔ خبر: 32995573 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

عطش سمنان فروکش نکرد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - سمنان- ايرنا- ميزان بارش هاي سال زراعي 98-97 در بيشتر نقاط کشور گاه از آمار بلندمدت نيز فراتر رفت، ولي پايداري و شدت خشکسالي سال هاي اخير به حدي است که اثر آن را از بين نبرده و عطش و تشنگي همچنان پابرجاست.

به گزارش ايرنا، تغيير اقيلم در نقاط مختلف جهان متفاوت است اما در ايران به صورت افزايش دماي هوا و تغيير رژيم بارشي است، به گونه اي که اين مساله سبب شده تا بارش هاي ملايم، يکنواخت و جامد گذشته به بارش هاي پراکنده و سيل آسا تبديل شود.
تازه ترين گزارش دفتر مرکز ملي پايش و هشدار خشکسالي سازمان هواشناسي کشور نشان مي دهد حجم بارش هاي کشور از ابتداي سال آبي 98-97 تاکنون نسبت به دوره مشابه سال آبي گذشته 108.4 درصد و نسبت به ميانگين دوره‌هاي مشابه درازمدت 39.8 درصد افزايش داشت.
به گفته کارشناسان با اينکه کشور شاهد بارندگي هاي مطلوبي در فروردين و ارديبهشت 98 بود، اما خشکسالي هاي چند ساله، با وجود اين بارش هاي سيل آسا، همچنان در نقاط مختلف کشور از جمله استان سمنان تداوم دارد.
تحليل ها و نتايج تحقيقات حاکي از آن است تغييرات اقليم و روند افزايش دما تا سال 2050 ادامه خواهد داشت که تمام بخش هاي کره زمين را دربرمي گيرد، ولي براي نقاط خشک و نيمه خشک مانند ايران اثرات ملموس تري خواهد داشت.
مهمترين و بارزترين آثار تغيير اقليم در اين سال ها به صورت خشکسالي، افزايش دما، پايداري اوج دماي بالا در تابستان و دماي پايين در زمستان، افزايش پديده هاي جوي و حدي مانند ثبات شديدترين شرايط گرما و سرما و تغييرات ناگهاني دما عنوان مي شود.
به گزارش ايرنا، 40 درصد نوع بارش ها در استان سمنان در دوره بلند مدت 25 ساله رگباري و پراکنده بود که اين رقم اکنون به بيش از 60 درصد افزايش يافته است.
بارش ها از ابتداي سال زراعي 98-97 تاکنون در استان سمنان از 144.7 ميليمتر فراتر رفت با اين وجود خشکسالي همچنان گريبان گير اين ديار است.
طبق پيش بيني هاي فصلي، هواي تابستان 98 در استان سمنان نسبت به بلندمدت تا يک و نيم درجه سانتيگراد گرم تر مي شود.
تابستان 97 در سمنان گرماي هوا شديدتر از تابستان 96 بود و تا يک و نيم درجه سانتيگراد متوسط دماي هوا افزايش يافت.
از 9.7 ميليون هکتار وسعت استان سمنان 55 درصد مناطق خشک و نيمه خشک است که با تشديد پديده تغيير اقليم با کاهش بارندگي، کاهش پوشش گياهي، افزايش کانون ‌هاي فرسايش بادي و فرونشست سطح آب‌ هاي زيرزميني، تشديد پديده بيابانزايي در اين استان در سال‌ هاي گذشته گزارش شده است.
سالانه يک ميليارد و 250 ميليون مترمکعب در استان سمنان آب توليد مي‌شود که با افزايش خشکسالي‌ هاي متوالي، اين استان با کمبود حدود 150 ميليون مترمکعبي آب مواجه است.
** بارش ها در سمنان از 144.7 ميليمتر فراتر رفت
سرپرست اداره کل هواشناسي استان سمنان گفت: ميزان بارندگي هاي اين استان، از ابتداي مهر 97 تا بيست و دوم ارديبهشت 98 به ميزان 144.7 ميليمتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 101.7 درصد بود افزايش يافت.
ايرج مصطفوي در گفت و گو با ايرنا افزود: براساس اعلام مرکز ملي پايش و هشدار خشکسالي سازمان هواشناسي کشور، اين استان با ثبت بارندگي در سال آبي 98-97 به ميزان ياد شده، افزايش بارندگي به ميزان 47.3 درصد نسبت به بلندمدت دارد.
وي بيان کرد: از ابتداي سال زراعي جاري تا بيست و دوم ارديبهشت امسال ميزان ثبت متوسط بارش استان سمنان 140.3 ميليمتر بود که اين عدد در مدت مشابه سال زراعي گذشته 71.7 و در بلندمدت 98.2 ميليمتر ثبت شد.
مصطفوي ادامه داد: سمنان در بين استان هاي کشور در شاخص درصد تغيير بارش نسبت به بلندمدت، در شرايط بهتر از ميانه هاي جدول کشوري قرار دارد.
سرپرست اداره کل هواشناسي استان سمنان يادآور شد: استان لرستان با 90.2 درصد و ايلام با 98.3 درصد بيشترين افزايش بارش ها را در مقايسه با بلندمدت در اين بازه زماني دارند و استان هاي کرمان و سيستان و بلوچستان بيشترين کاهش بارندگي در مدت مذکور را نسبت به بلندمدت با 0.2 و 5.1 درصد کاهش دارند.
** بهار سمنان امسال 6 دهم درجه سانتيگراد گرمتر آغاز شد
مصطفوي اظهارداشت: متوسط دماي هواي فروردين 98 در استان نسبت به مدت مشابه بلند مدت 0.6 درجه سانتيگراد گرمتر بود.
وي تاکيد کرد: اين ميزان افزايش متوسط دماي هوا در مقايسه با بلند مدت، عدد بزرگي است که افزايش مصرف آب و تبخير را به دنبال دارد.
سرپرست اداره کل هواشناسي استان سمنان به اثرات تغيير اقليم در سمنان اشاره و تصريح کرد: شديدترين گرماي تابستان و سردترين زمستان در سال هاي اخير در دهه هاي گذشته رخ داده که بيانگر اثرات تغيير اقليم در اين استان است.
وي ابراز داشت: افزايش تبخير ناشي از فزوني متوسط دماي هوا منجر به مصرف بيشتر آب در بخش هاي آشاميدني و کشاورزي مي شود.
سرپرست اداره کل هواشناسي استان سمنان بيان کرد: دماي کل کشور در فروردين امسال نسبت به بلند مدت مشابه 0.6 درجه سانتي گراد افزايش يافته است.
** 98.5 درصد مساحت سمنان متاثر از خشکسالي
سرپرست اداره کل هواشناسي استان سمنان گفت: در مجموع 98.5 درصد مساحت استان تحت تاثير خشکسالي براساس شاخص بارش، تبخير و تعرق استاندارد شده دوره 10 ساله تا پايان فروردين 98 قرار دارد.
مصطفوي با اشاره به اينکه 45 درصد مساحت سمنان تحت تاثير خشکسالي شديد است، بيان کرد: 2.8 درصد مساحت استان تحت تاثير خشکسالي خفيف، 29.2 درصد تحت تاثير خشکسالي متوسط و 21.5 درصد عرصه هاي سمنان متاثر از خشکسالي بسيار شديد است.
سرپرست اداره کل هواشناسي استان سمنان يادآور شد: 8.8 درصد از مساحت کل کشور تحت تاثير خشکسالي هاي خفيف، متوسط، شديد و بسيار شديد براساس شاخص بارش، تبخير و تعرق استاندارد شده دوره 10 ساله تا پايان فروردين 98 قرار دارد.
** خشکسالي با وجود بارش ها ادامه دارد
سرپرست اداره کل هواشناسي استان سمنان گفت: خشکسالي هاي چند ساله، با وجود بارش هاي سيل آساي سال 98، همچنان در اين استان تداوم دارد.
وي خاطرنشان کرد: افزايش متوسط بارش هاي سال آبي 97- 98 نسبت به مدت مشابه سال گذشته و بلندمدت، بيانگر آغاز ترسالي نيست.
مصطفوي با اشاره به دو عامل انساني و طبيعي در رخداد پديده تغيير اقليم، بيان کرد: عوامل انساني از جمله توليد گازهاي گلخانه اي و صنعتي شدن سبب تغيير اقليم شده است.
وي با بيان اينکه تغيير اقليم باعث تغيير الگوي بارشي شده است، تصريح کرد: تغيير اقليم بارش هاي ملايم، يکنواخت و جامد در اين استان سمنان را به بارش هاي پراکنده، رگباري و سيل آسا تبديل کرده است.
سرپرست اداره کل هواشناسي استان سمنان، با اشاره به اقليم بياباني و نيمه بياباني استان سمنان، خاطرنشان کرد: تعداد بارش‌هاي شديد در مدت زمان کوتاه و به صورت رگباري تنها از شدت خشکسالي هاي متمادي سال هاي اخير مي کاهد و در بلندمدت بر خشکسالي موثر نيست.
9891/6103/7408
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما