شناسهٔ خبر: 32994602 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

روایت فارس از یک مراسم در کردستان/از متهم‌کردن رسانه‌ها تا توهین به منتخب مردم

مراسمی برای بزرگداشت روز روابط عمومی در استانداری کردستان برگزار شد، آنچه از برگزاری این مراسم انتظار می‌رفت، آسیب‌شناسی مسائل دامنگیر حوزه روابط عمومی‌ها بود اما نوک پیکان صحبت‌های سخنرانان به سمت رسانه‌ها و دلسوزان مردم و منتقد دولت نشانه رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، در تقویم جهانی و ملی مناسبت‌های زیادی وجود دارد که به بهانه این مناسبت‌ها مراسماتی برگزار می‌شود تا هم عناوین مناسبت‌ها بازخوانی و یادآوری شود و هم از فعالان مرتبط با آن عناوین تجلیل صورت گیرد.

27 اردیبهشت در تقویم ملی جمهوری اسلامی ایران با عنوان روز روابط عمومی و ارتباطات نامگذاری شده است که هر ساله برای بزرگداشت این روز مراسماتی برگزار می‌شود.

آیین گرامیداشت روز روابط عمومی در استان کردستان با حضور استاندار، معاونین سیاسی امنیتی، امور اقتصادی و امور عمرانی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، فرماندار سنندج، مدیران کل و مسؤولان روابط عمومی ادارات استان در سالن پیامبر اعظم استانداری برگزار شد.

مدیرکل روابط عمومی استانداری کردستان در این مراسم با اشاره به لزوم توسعه جایگاه روابط عمومی در بدنه دستگاه‌های اجرایی استان، اظهار داشت: تسریع در توسعه و رسیدن به چشم‌اندازهای تعریف‌شده در حوزه مدیریت، بدون همراهی روابط عمومی و رسانه ممکن نیست.

آرش حسین‌پناهی افزود: با هدف فراهم نمودن فضای مناسب برای تبادل تجارب روابط عمومی‌های کردستان، بررسی مشکلات و نارسایی‌های موجود در روابط عمومی‌ها و افزایش اثربخشی فعالیت‌ها و برنامه‌های آنان اولین جشنواره روابط عمومی‌های برتر در کردستان برگزار می‌شود.

نقد مسائل و مشکلات توسط رسانه‌ها با رعایت مصالح عمومی ضروری است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان نیز در این مراسم گفت: برای پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای نیازمند تعامل میان دستگاه‌های اجرایی و مردم هستیم و این به واسطه روابط عمومی‌ها میسر می‌شود.

بهرام نصراللهی‌زاده تصریح کرد: خبرنگاران و روابط عمومی‌ها از تریبون‌ها در راستای توسعه استان استفاده کنند و در این شرایط سخت اقتصادی کشور باری از دوش مردم بردارند و بر ناامیدی‌ها دامن نزنند.

وی ادامه داد: نقد مسائل و مشکلات توسط رسانه‌ها تا جایی که به مصالح عمومی خدشه‌ای وارد نشود ضروری است.

رسانه‌های کردستان با تولید اخبار منفی سرمایه‌گذاران را می‌ترسانند

معاون امور اقتصادی استاندار کردستان هم در این آیین گرامیداشت گفت: دموکراسی بدون رسانه تثبیت نخواهد شد لذا باید رسانه‌ها و روابط عمومی از قدرت خود در راستای سازندگی و نه تخریب، استفاده کنند.

حسین فیروزی با بیان اینکه توسعه بدون حضور رسانه در هیچ جای دنیا امکان‌پذیر نیست، عنوان کرد: رسانه‌ها مانند شمشیر دولبه هستند که می‌توانند موجب تخریب و یا اصلاح، آبادانی و صلح شوند.

به گفته معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان، برای رسیدن به توسعه باید رسانه‌ها حق انتخاب را به مردم القاء کنند چراکه رسالت رسانه فقط نوشتن از موفقیت‌های دولت نیست و این حق مردم است که از همه امور اطلاع یابند.

فیروزی گفت: رسانه‌ها با تولید اخبار منفی سرمایه‌گذاران را می‌ترسانند و بیشتر بر نداشته‌ها تمرکز کرده‌اند همین امر موجب عدم انباشت نیروی خلاق و ماهر در استان شده است چراکه انباشت سرمایه مادی و معنوی برای توسعه اقتصادی کشور ضروری است ولی چون امیدها را تقویت نمی‌کنیم متاسفانه ما در حال تخلیه آنها در استان هستیم.

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان گفت: در هیچ الگوی توسعه‌ای بر نداشته‌ها و کمبودها تمرکز نمی‌کنند بنابراین تمرکز بر حل مسئله در مشکلات فردی و اجتماعی راه‌گشاتر است و رسانه‌ها این مسیر را برای مردم هموار می‌کنند.

وی رسانه‌های کردستان را به مسؤولانه‌تر توصیه کرد و گفت: چون نیاز ما به توسعه بیشتر و نقش رسانه‌ها در هموارکردن توسعه بسیار مهم است.

فیروزی اذعان داشت: معمولا مردم کردستان به دلیل داشتن سواد رسانه‌ای بالا هر خبری را قبول نمی‌کنند چون یک خواننده منتقد هستند و در بسیاری از فعالیت‌های سیاسی سال‌های اخیر نشان داده‌اند که خیلی تابع خبرهای تبلیغی و رسانه‌ای قرار نمی‌گیرند.

وی افزود: روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های استان در یک هفته گذشته بر نداشته‌های استان تمرکز کرده بودند که از امروز تا قیامت اگر بر نداشته‌ها تمرکز کنیم توسعه نخواهیم یافت که من فکر می‌کنم مسیر را اشتباه می‌روند.

وی در ادامه گفت: یکی از رفقای قدیمی ما که به واسطه رای مردم جایگاهی پیدا کرده و از انرژی قبلی‌اش به توسعه استان کمک می‌کند راجع به شاخص فلاکت استان اظهارنظری کرده است که مصداق یک ذهن ایستا است.

فیروزی گفت: فلاکت یک فرایند است اما شماها 10 سال است که بر طبل ناامیدی مردم می‌کوبید و از دهه 60 هم که شما می‌دانید چه اتفاقاتی افتاد، سرمایه‌های مادی و معنوی را با افکارتون، با قلمتون و با لوله تفنگ بعضی از همفکرانی که به ظاهر مخالف مایید ولی عملکردشان یکی است، فراری دادید.

وی همچنین افزود: با اینچنین فضای فرهنگی هیچ سرمایه‌گذاری در کردستان سرمایه‌گذاری نمی‌کند، سرمایه‌گذاران زیادی داریم که می‌توانند در صنایع تبدیلی، پایانه صادراتی و فراوری سرمایه‌گذاری کنند اما در جاهای دیگری سرمایه‌گذاری می‌کنند که ما باید فضای فرهنگی را ایجاد کنیم.

این مسوول اقتصادی در استان کردستان عنوان کرد: فضای فرهنگی و فضای کسب و کار مرتبط به هم هستند، مگر می‌شود فضای فرهنگی ایجاد نکنیم اما فضای کسب و کار داشته باشیم.

وی گفت: افرادی می‌آیند و می‌روند اما ترسیم مسیر غلط برای کردستان فاجعه‌بار است و برگشت از این مسیر آسان نیست که این موارد بر حساسیت کار رسانه‌ها می‌افزاید.

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار کردستان افزود: من به عنوان کسی که در حوزه اقتصاد کار می‌کنم از کار شورای برنامه‌ریزی و شهرداری سنندج بسیار خرسندم که در تراز مدیریت‌های درجه یک در شهرهای توسعه‌یافته است.

وی اذعان داشت: امروز در دنیا موسیقی خلق ثروت و ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند، صنعت پاکی است و برند ایجاد می‌کند و این حوزه فرهنگی را به دنیا متصل می‌کند و موجب جذب گردشگر می‌شود و نان سر سفره‌های مردم می‌آورد.

فیروزی تصریح کرد: یک مسؤول فرهنگی در یک جایی از رسانه‌ها که هیچ تیتر مثبتی در آن ندیدم، گفته بود فعلا مردم نان می‌خواهند از فرهنگ نمی‌خواهند نان دربیارید، اتفاقا از موسیقی، لباس و زبان پول در می‌آورند  و شغل ایجاد می‌کنند

وی خاطرنشان کرد: یک مدیر فرهنگی که باید مدافع توسعه حوزه فرهنگ باشد به جای یک فعال اقتصادی انتقاد کرده که چرا باید وقتتون را به این حوزه بدهید بلکه به فکر اقتصاد باشید و این از پدیده‌های استان کردستان است که برخورد با این پدیده‌ها مستلزم همت جمعی و کار خلاقانه رسانه‌هاست.     

به کسانی که به دنبال منافع حزبی و شخصی خود هستند اجازه رشد نمی‌دهیم

استاندار کردستان هم که همزمان با پخش اذان ظهر سخنرانی خود را آغاز کرد، گفت: قرار نیست روابط عمومی‌ها فقط تعریف و تمجید کنند چراکه تعریف از مدیران هنگامی جایز است که آنها وظیفه خود را به نحو احسن انجام داده باشند.

بهمن مرادنیا افزود: عده‌ای ناامیدکردن مردم را به عنوان توانمندی و هنرنمایی تلقی می‌کنند و فقط مشکلات و ضعف‌ها را کشف و انعکاس می‌دهند در صورتی که این راه رسیدن به توسعه نیست.

وی تصریح کرد: متاسفانه عده‌ای با منفی‌بافی، سرمایه‌گذاران و صاحبان فکر و اندیشه را از سرمایه‌گذاری و تلاش در استان ناامید می‌کنند.

مرادنیا گفت: کردستان قابلیت‌های زیادی دارد اما عامل عقب‌ماندگی این استان خود ما هستیم و تا از خواب غفلت بیدار نشویم توسعه محقق نخواهد شد.

وی خطاب به روابط عمومی‌ها تاکید کرد: با روشنگری و انعکاس اخبار صحیح از بیان موارد غیرواقعی بپرهیزید.

استاندار کردستان در پایان اظهار کرد: به کسانی که به دنبال منافع حزبی و شخصی خود هستند اجازه رشد نخواهیم داد چراکه نیت ما معرفی پتانسیل‌های کردستان است و این امر با همراهی، همدلی و برنامه‌ریزی دقیق و مدون همه میسر خواهد شد.

به گزارش فارس؛ معمولا در مراسمات ماه‌های مبارک رمضان و محرم و صفر در کردستان، برنامه دف‌نوازی و مداحی در رثای پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت آن حضرت برگزار می‌شود، اما برای اولین بار در مراسم گرامیداشت روز روابط عمومی در سالن پیامبر اعظم استانداری یک قطعه موسیقی اجرا شد که اشعار آن نه تنها بی‌حرمتی به این ماه مبارک بود بلکه در شان مردم فرهنگی کردستان نیز نبود.

اگرچه این مراسم به نام روابط عمومی و با عنوان گرامیداشت روز روابط عمومی و ارتباطات برگزار شد، اما بیشترین مخاطبان سخنرانان این مراسم رسانه‌ها و خبرنگاران منتقد دولت بودند که استاندار و معاون اقتصادی‌اش جدای از «توصیه‌هایی» که داشتند، حرف‌های نیش‌دار آنان با تهدید همراه بود.

انتهای پیام/2330/70

نظر شما